Sporthoj Boden

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag det glömde jag ju.. Rossi kommer och visar den manövern:D Själv har jag för lite gummi kvar och däcken jag skulle montera i helgen fick gå till bättre behövande:huvet

Jag har beggade däck annars, Metz Racetech 120/70 och 190/55. Lätt "skrubbade" på sidorna men minst 400 mil kvar för gatåka:tummenupp

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Jag har beggade däck annars, Metz Racetech 120/70 och 190/55. Lätt "skrubbade" på sidorna men minst 400 mil kvar för gatåka:tummenupp

Hade ju nya Power 2CT liggande i garaget men bytte bort dem mot likadana som kommer på måndag då det blev en dag för sent för den som behöver mina. Fattar inte hur du får ut 400mil på landsvägen med "riktiga" däck:confused: Jag måste ju ligga på med bakbromsen eller nått:huvet

Niklas, en fundering.. varför kör du med 55-profil bak? Är det till RC8:an eller finns det någon annan vits med 55-profilen för banåkat?

Vi provade broms i kurva igår, det är som vanligt svårare än de flesta tror att behålla sin kurs och är en mycket viktig övning för alla som kör MC då skillnaden hur man fixar det ofta är skillnaden mellan att vinna eller försvinna:gnissla

_rills_

Guest
Hade ju nya Power 2CT liggande i garaget men bytte bort dem mot likadana som kommer på måndag då det blev en dag för sent för den som behöver mina. Fattar inte hur du får ut 400mil på landsvägen med "riktiga" däck:confused: Jag måste ju ligga på med bakbromsen eller nått:huvet

Niklas, en fundering.. varför kör du med 55-profil bak? Är det till RC8:an eller finns det någon annan vits med 55-profilen för banåkat?

Vi provade broms i kurva igår, det är som vanligt svårare än de flesta tror att behålla sin kurs och är en mycket viktig övning för alla som kör MC då skillnaden hur man fixar det ofta är skillnaden mellan att vinna eller försvinna:gnissla

Fan hade varit kul att prova bromsa i sväng :D
Aja ska köra i morgon så man får lufta hojen lite.

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj

Om du släpper bakbromsen så blir det kanon:D En kompis till mej körde beggade Racetech på semestern, han fick ut 700 mil:yoparty

Ang 55-profil så har i stort sett alla nyare 1000cc maskiner 55-profil sedan 2006. Dom är till för att ha breda däck för 180-hästarsmaskinerna men ändå lättsvängda. Profilen är en utveckling från MotoGP där dom ofta kör 200-däck som är spetsiga som f-n.

Men, att sätta 190/55-profil på en hoj avsedd för 190/50 är inte bra. Sadelhöjden med 190/55 är ofta mer än två centimeter högre än 50-profil. Dvs du måste ha ett chassie för 55-profil för att det skall funka annars blir det riktigt jobbigt...

Broms i kurva är jättenyttig. Vi brukar ofta öva det på våra kurser. Mest för att visa att det faktiskt går att bromsa ganska hårt med nedlägg.
Med "halvkoppling ut" eller slirkoppling och mycket broms i kombination med nedväxling och kraftig motstyrning så är det inte jättesvårt att få en kontrollerad motardslide in i kurvan. Det är jefligt skoj när man får till det:tummenupp

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Ang 55-profil så har i stort sett alla nyare 1000cc maskiner 55-profil sedan 2006. Dom är till för att ha breda däck för 180-hästarsmaskinerna men ändå lättsvängda. Profilen är en utveckling från MotoGP där dom ofta kör 200-däck som är spetsiga som f-n.

Men, att sätta 190/55-profil på en hoj avsedd för 190/50 är inte bra. Sadelhöjden med 190/55 är ofta mer än två centimeter högre än 50-profil. Dvs du måste ha ett chassie för 55-profil för att det skall funka annars blir det riktigt jobbigt...

Ok! Tänkte att det var därför och att din RC8 är byggd för 55-profil, min K7:a rekomender Suzuki 50-profil så långt jag kunnat se men den kanske också funkar bra med 55:confused:

Bridgestonedäcken som nu sitter på är STD Suzuki och jag har aldrig gillat dem men det beror inte på profilen:D

Nu har vi handkrängt fyra däck, inga däckfirmor kunde fixa det före måndag så vi fick ta saken i egna händer:tungan

Bobat

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
Kawaskaki
yepp, blev ju faktist över förväntningarna med tanke på att hojjen står utanför hemmet med sprojtans däck istället för isär plockad på lokalen i väntan på däckmaskinen :tummenupp

här kommer lite bilder på kvällens/nattens bravader

21314123.jpg

21314124.jpg
l

21314125.jpg

21314126.jpg

21314127.jpg
hade säkert kunna kräma ur några mil till :näsblod

21314253.jpg
Lite funderingar då ingen har gjort detta "manuellt" tidigare :)

21314128.jpg

21314135.jpg

21314137.jpg
Äntligen klart :tuttar

21314136.jpg
kl02:00 var det äntligen dags att fara hem :yoparty

Last edited:

Niklas M

skrajjrajders
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Äkta kinesisk GRC kopia + japansk och italiensk större moppe
Fan vad tråkigt å gasa gata...provade lite idag..allt slutade med öldrickande å jänketräff på våran gamla folkpark...träffade en lulebo där förresten vid namn Kostet nånting :) Vi ska nog börja köra 50talare med 4a hjul nu ;-) :tummenupp
Nja...:) Som sagt, på gata funkar dom ett tag till men i övrigt...:)

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Ok! Tänkte att det var därför och att din RC8 är byggd för 55-profil, min K7:a rekomender Suzuki 50-profil så långt jag kunnat se men den kanske också funkar bra med 55:confused:

Bridgestonedäcken som nu sitter på är STD Suzuki och jag har aldrig gillat dem men det beror inte på profilen:D

Nu har vi handkrängt fyra däck, inga däckfirmor kunde fixa det före måndag så vi fick ta saken i egna händer:tungan

Står det 50-profil så skall det vara 50-profil, 55 ser i jämförelse ut som ett ballongdäck och det blir helt fel på en hoj avsedd för 50-profil så kör du 50. Det blir både billigare och lättare att hitta däck också.

Fan vad tråkigt å gasa gata...provade lite idag..allt slutade med öldrickande å jänketräff på våran gamla folkpark...träffade en lulebo där förresten vid namn Kostet nånting :) Vi ska nog börja köra 50talare med 4a hjul nu ;-) :tummenupp

Jo det är skittrist att köra gata. Bara en massa lösgrus, raksträckor, bilister och poliser...

Fast en jänkecab kanske vore nåt?:)

Last edited:

_rills_

Guest
Ska sälja hojen nu!!!1 skit J'vla hoj he....vetes......:mad: :mad:
hojen har börjat läcka soppa mellan railen och spridarna( cylinder 2s spridare)
Så nu ska jag dricka öl resten av sommaren!!!!!!

Moddis

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2005
Hoj
KTM 990 Adventure R, Gsxr 750 Turbo dragrace moppe 8,95/266
Ska sälja hojen nu!!!1 skit J'vla hoj he....vetes......:mad: :mad:
hojen har börjat läcka soppa mellan railen och spridarna( cylinder 2s spridare)
Så nu ska jag dricka öl resten av sommaren!!!!!!

Inte så farligt att byta en oring :)

Har spridare och rail liggandes hemma som jag inte gör nått med. Om det skulle vara något allvarligare fel...

_rills_

Guest
Inte så farligt att byta en oring :)

Har spridare och rail liggandes hemma som jag inte gör nått med. Om det skulle vara något allvarligare fel...

ne det är det inte, men ventiökåpspackningen har jävlas, och ¨tätning till soppapump. så nu blev jag less :mad:

Bobat

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
Kawaskaki
Last edited:

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
ne det är det inte, men ventiökåpspackningen har jävlas, och ¨tätning till soppapump. så nu blev jag less :mad:

PM:a till Tede-77, Peter Tedelind, så hjälper han dej med alla problem. Han är utan tvekan en av världens bästa hoj/skoter/bil/båtskruvare, och det är inget skämt:tummenupp

kalson

dänä
Gick med
13 Nov 2007
Hoj
Gixxer1000
Låter bra med körning sen bowling, ser fram emot min första söndagskörning utan övningskörning! :D

MrG

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2006
Hoj
GSX-R 750
Nu är det bara hålla tummarna för Robban!!
han har uppkörning i dag!!!

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...