Sporthoj byte till motard

Sture

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2007
Hoj
SÅLD!
Tjenix, dags att sälja hojen, blir en sjyst bil nu och för pengarna som blir över hade jag tänkt testa på en motard, ser så jävla roligt ut när ni är ute o gäääsar:yoparty Antingen blir det ett klipp nu i höst eller så avvaktar jag till våren, vi får se vart vinden vänder.

Så lite frågor då, jag är helt off på motarder, kan ingenting, uppskattar seriösa svar.

Supermotard vs motard? är det någon skillnad? :va:confused:
Vad bör jag sikta på för storlek? vill ju givetvis ha det kraftigaste, men behöver ju som sagt inte alltid vara bäst?
Dyra o försäkra?
Däck? sett olika typ av däck, antar att det beror på underlag, men jag håller troligtvis mest till på gata, o någon bandag, skulle vara jävligt roligt.
Timmar? eller mil? va fan räknas, finns det någon timräknare på hojarna?

Ja ni fattar nog funderingarna, o sist men inte minst kommer jag ha tråkigt på en motard när jag byter från en sporthoj?:) Hör gärna andras tankar som gått från sporthoj till motard.

:hojsmilie

speedruch

mano
Gick med
3 Sep 2005
Hoj
none
har sj gått från sporthoj till motard. Fråga dig sj vilka du kommer åka med. Har polarna sporthoj kommer du få tråkigt, kör dom motard kommer det bli skoj!

Ktms 660/690 är ju väl anpassade till gatåka med tanke på service, effekt å försäkring (jag betalar 3500hel/helår) Så lågt miltal som möjligt är ju bra:)

Jag sj kommer byta upp mig till en 950/990 till nästa sommar då polarna åker streetfighter/sport.

Last edited:

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
Om du vill ha bra med motorkraft och ändå inte serva så mkt välj ktm 690 smc, orkar du skruva lite mer ta Husa 650 eller Aprilia SXV 550 för mest effekt. Oavsett vilken motard man har är det tråkigt på en lite större väg rakt fram men på småvägar, stadskörning etc är det riktigt jävla kul:tummenupp

Sture

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2007
Hoj
SÅLD!
har sj gått från sporthoj till motard. Fråga dig sj vilka du kommer åka med. Har polarna sporthoj kommer du få tråkigt, kör dom motard kommer det bli skoj!

Ktms 660/690 är ju väl anpassade till gatåka med tanke på service, effekt å försäkring (jag betalar 3500hel/helår) Så lågt miltal som möjligt är ju bra:)

Jag sj kommer byta upp mig till en 950/990 till nästa sommar då polarna åker streetfighter/sport.

Jag kommer dra ihop ett gäng likasinnade o satsa på motarder, har själv åkt sporthoj när nån polare åker med på motard, o det verkade verkligen inte skoj för honom:D

vad ska du ha den till?
gatåkning? bana? Pendla?

Busa såklart:yoparty mestadels blir det nog gatåkning, o minst 1-2 bandag per sommar.

Om du vill ha bra med motorkraft och ändå inte serva så mkt välj ktm 690 smc, orkar du skruva lite mer ta Husa 650 eller Aprilia SXV 550 för mest effekt. Oavsett vilken motard man har är det tråkigt på en lite större väg rakt fram men på småvägar, stadskörning etc är det riktigt jävla kul:tummenupp

Jag kommer nog hålla mig till så lite skruv o byt som möjligt, så tack för det tipset!

Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det är skitkul på rätt vägar, i rätt sällskap. :)

Jag är oväntat glad över seKsförtin' - såpass glad att Duccen fått lite välbehövlig vila efter 500+ mil på lite över 2 månader. :hihi

Man får ta det för vad det är, fortåka rakt fram är inte alls vad motarderna handlar om, men jag har hittat nya små asfaltsvägar som är så fruktat kul med frappfrapp-moppen...

/J

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Det blir ju mycket åka inne i stan eller kurviga vägar med motard. Dessutom är det go sammanhållning i gängen.
Sporthoj e kul, men det går för fort. Har inget emot fart men det är stressande också.
Efter jag kört bana så insåg man snabbt att risken är ganska stor att det är kört om man trillar med sporthoj på gata.

Körde gata med motarden ända tills jag provade bana, då fastnade jag för tävlingsmotard med en gång. Allt annat blir tråkigt :(

Det finns ju mängder med trådar om olika motarder. Men jag rekomenderar Husa 650 från 04 om du inte skall pressa den på gata.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Håll dig borta från 640.

Håll dig till 660/690 eller Husa/SXV om du vill skruva lite mer = mer pulver.

Snicksnack...duger fint med en 640 med, skillnaderna är långt ifrån så stora som alla vill få det till, har fått prova en 625:a med fcr-fugge som skall göra sådan skillnad...ja, båda är trötta, den ena svarar något marginellt bättre.
Inte lägger jag några slantar på fuggebyte inte, det är inte effekstinna cyklar, det är inte det de handlar om, det är kurvorna...

Men jag har ju 1098:an för de där gångerna man vill få utlopp för accelerationsdjävulen. ;)

Vill man åka med lite mer orra är det ju Husa 650, men då har man service därefter med, annars någon av Kåttarna, den man får tag i helt enkelt...

/J

Sture

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2007
Hoj
SÅLD!
Det blir ju mycket åka inne i stan eller kurviga vägar med motard. Dessutom är det go sammanhållning i gängen.
Sporthoj e kul, men det går för fort. Har inget emot fart men det är stressande också.
Efter jag kört bana så insåg man snabbt att risken är ganska stor att det är kört om man trillar med sporthoj på gata.

Körde gata med motarden ända tills jag provade bana, då fastnade jag för tävlingsmotard med en gång. Allt annat blir tråkigt :(

Det finns ju mängder med trådar om olika motarder. Men jag rekomenderar Husa 650 från 04 om du inte skall pressa den på gata.

Tävlingsmotard lät spännande, går dock inte o köra på gata antar jag?

690Eeee

Ny medlem
Gick med
19 May 2009
Hoj
Husa 650
Köp en med enduro och motardfälgar så tiodubblar du mängden fina kurviga vägar i sundsvall :tummenupp.

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Hoj

Jo det går absolut.

Vanliga tävlingsmotarder som också brukar vara gatreggade:
Husaberg 450, 650 FE och FS, KTM 450, 525 SMR och EXC, dom flesta Husqvarna, Aprilia 450 och 550 SXV, Honda HM 450 o säkert några fler jag glömt.

Skillnaden är egentligen bara att man plockar bort ljus o blinkers. Sen är det bara att köra. Tex att tävla i Open klassen är inga problem med en enduro hoj med motard däck. Det räcker gott med att skruva åt kompression och retur.

Jag tycker att det är fördel KTM och Husaberg eftersom dom delar delar, fälgdimensioner etc. Så vill man ha tag på något så löser det sig snabbt.

Tobbe600rr

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Hoj
CBR600rr, Husqvarna 510 SMR
Tjenare!

Ingen tidigare har ju nämt Husqvarna! Skulle kunna rekomendera det. Kör själv 510 sedan 2 år tillbaka och är grymt nöjd. Där har du en hoj med grymmt pulver och lite krångel.

Ps. har kanske en till salu. Ds.

Sture

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2007
Hoj
SÅLD!
Tjenare!

Ingen tidigare har ju nämt Husqvarna! Skulle kunna rekomendera det. Kör själv 510 sedan 2 år tillbaka och är grymt nöjd. Där har du en hoj med grymmt pulver och lite krångel.

Ps. har kanske en till salu. Ds.

Pm:a gärna mig om vad du tänkt dig för pris osv, kommer ev göra en affär på hojen i helgen, o då kanske det blir lite päääning över.

Har dock inte riktigt bestämt mig om jag ska köpa en i år eller till våren, är man lika beroende av vädret på motard som med sporthoj?

Nithro

Lycklig
Gick med
14 Oct 2006
Hoj
GasGas 300 EC -05
Jo det går absolut.

Vanliga tävlingsmotarder som också brukar vara gatreggade:
Husaberg 450, 650 FE och FS, KTM 450, 525 SMR och EXC, dom flesta Husqvarna, Aprilia 450 och 550 SXV, Honda HM 450 o säkert några fler jag glömt.

Skillnaden är egentligen bara att man plockar bort ljus o blinkers. Sen är det bara att köra. Tex att tävla i Open klassen är inga problem med en enduro hoj med motard däck. Det räcker gott med att skruva åt kompression och retur.

Jag tycker att det är fördel KTM och Husaberg eftersom dom delar delar, fälgdimensioner etc. Så vill man ha tag på något så löser det sig snabbt.

KTM 525 SMR är jag 99% säker på att den INTE går att gatregga. Var inne på att köpa en sån innan, så jag ringde och kollade med bilprovningen.

Eventuellt så går det, men räkna med att det kan bli massa strul med intyg från generalagent och sånt jobbigt.

Jag hade inte chansat.

Sture

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2007
Hoj
SÅLD!
Ja se där, mkt jag inte visste innan jag startade den här tråden, men ska väl lyckas bli en inbiten motardare jag också:rullandeu

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Hoj
KTM 525 SMR är jag 99% säker på att den INTE går att gatregga. Var inne på att köpa en sån innan, så jag ringde och kollade med bilprovningen.

Eventuellt så går det, men räkna med att det kan bli massa strul med intyg från generalagent och sånt jobbigt.

Jag hade inte chansat.

Off Topic:
Har kollat lite och du har delvis rätt.
Jag har en KTM 450 SMR och med den följer en regplåt, regbevis etc. Men den är inte besiktigad och saknar typintyg. Jag har för mig att detta måste ha gjorts innan årskiftet 2008 innan avgasreglerna ändrades (vilket föregående ägare inte gjort på min hoj :( ).
Och vad jag sett så finns det knappt någon gatreggad SMR. Så säkrast är ju att ta en EXC och bara byta hjul.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy