Till att börja med så tänkte jag tacka för turen, idag har varit väldigt lärorikt och framförallt så hade jag jävligt kul! Detta var min andra onsdags/lördags- körning och den första där jag var med från start.
Då jag numera är en kurvdemon så skall jag passa på att ge lite kurvtagningstips!
Tänkte börja med första avåkningen. (ja, du läste rätt, det är alltså mer än en
)
Vet inte var kurvan ligger men det var rätt tidigt, den var blöt och hade förutom asfaltsbeläggning även en fin beläggning med barr och diverse annat skräp. Som en sann kurvdemon tänkte jag såklart köra i sörjan, annars är det ju ingen sport...
Konklutionen av derivatan var i alla fall att jag kände hur det började glida i fram, varvid jag gör det riktigt korkade beslutet att slå av på gasen istället för att gasa. Jag kör ju en redan framtung ZX9:a och när jag gjorde som jag gjorde så vart det bara ännu mer vikt fram och det slutade med att jag i lagom fart körde ned i diket.
Så långt var allt ok, och farten var rätt låg. Men när jag ändå var i diket så tyckte jag att jag skulle lägga mig ned och vila lite, eller så var det helt enkelt halt i gräset, jag minns inte vilket, men det låter ju ballare om jag säger att jag la mig ned med flit. Det var i denna veva jag fick lite fina fartränder på vänster kåpa, dessutom så lossnade vänster blinkers. Som kaka på moset så sprack kåpan lite också.
Tyvärr så verkar det inte som någon tog några bilder när jag låg och posade i diket, så ni får helt enkelt ha lite fantasi, själv tycker jag att jag var riktigt sexig i alla fall!
När vi väl baxat upp min svarta ryttare och konstaterat att det endast var kosmetiska skador så åkte vi vidare. Håll i er nu, här kommer vi till den otroliga delen av historien...
Jag kör på och tänkte mest att det var tur att inget mer gått sönder. lite senare kommer jag i lite lagom fart fram till ett krön i svag högerkurva. Mitt uppe på detta krön så inser jag att vägen svänger vääldigt tvärt till höger, jag har alldeles för hög hastighet och lite nerlägg. Lite halvsnabbt så ställer jag mig på hejdarna och lyckas låsa bakdäcket någon sekund vilket så klart försvårar alla försök att ta kurvan...
Hur som helst så reder sig bakhjulslåsningen och jag kan fortsätta bromsa, får ned farten men inte tillräckligt varvid jag åker ut och plockar blommor igen...
Den här gången så tänkte jag att det inte var lika tufft att lägga mig ned, så jag stannade bara i gräset ett par meter ned i slänten och kunde sedan köra upp på vägen igen mer eller mindre för egen maskin. Jag fick iofs lite knuffhjälp för att komma över en grästuva som var lite bångstyrig, men en sann kurvdemon låter inte såna petitesser stoppa framfarten och snart var jag uppe på vägen igen.
Inte heller denna gång så var det någon som tog bild när jag stod och spände mig med min gräspolerade ryttare ute bland blommorna, nästa gång så skall jag försöka övertyga den som kör bakom mig att ha kameran i högsta hugg ifall jag får för mig att spexa lite.
Kurvan i fråga var i alla fall precis där vi korsar en stor väg, och jag minns inte vad den heter, men någon kanske kan hjälpa till med namnet på den?
Vad har vi då lärt oss av detta!
Personligen så har jag nog lärt mig två saker, träna kurvteknik och se till att inte åka över min förmåga på vägar jag inte kan så bra.
Tyvärr är jag redan uppbokad nästa helg och kan nog inte haka på då, men om vi inte syns innan dess så lär vi garanterat ses på Galways den 6:e!
MVH
/Leo