Sporthoj för 35000?!

David-YZF

Att vinna eller försvinna!
Gick med
22 Nov 2007
Hoj
96:a Yamaha Thunderace
Beror väl på hur smidig man är :D

Men jag har kört 60mil/dag med min gamla 750, men då har man ont i benen... Körställningen är ganska extrem.

Får du ont i benen när du kör långturer?
Sitter fruktansvärt bra på Gixxern på långturer förutom att det tar hårt på nacke och axlar!
Aldrig ont i benen eller röva :tummenupp

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Hoj
CBR1000 -08
Får du ont i benen när du kör långturer?
Sitter fruktansvärt bra på Gixxern på långturer förutom att det tar hårt på nacke och axlar!
Aldrig ont i benen eller röva :tummenupp
Jepp, får riktigt ont i benen. Men då snackar vi +30 mil iaf. Att tilläggas är att jag är lika vig som ett kassaskåp.. :gnissla

svampe

Arlanda TT för Ezzo
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR600RR -08, GSX-R750 -00
Glöm inte bort att CBR 900 har ett udda 16" framhjul.

96-99 GSX-R är lite livliga i chassit om de är lite höjda i bak. (har inte provat min i orginalhöjd.)
00-03 generationen är lugnare men fortfarande snabbstyrda, snällare helt enkelt.

Det klena mellanregistret på 96-97 förgasarmodellerna blir bättre med ett schysst helsystem. kul om det sitter där när man köper hojen.:tummenupp

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Mitt solklara val hade varit en gammal r1, gamla suzuki är ju skitfula.

Det finns folk med dåligt om pengar även på våren. pruta och köp!

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Min bror ska sälja sin R1 -98 snart för 35-36k. Finns iof i GBG, men kan vara värt den trippen för det kanonpriset kanske?

Jonson

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2007
Hoj
Buell 1125 R -08
Ok. gsxr:en, hur är den att skjutsa på? outhärdlig enligt vissa. Är det stora fördelar med 98:ans insprut jämfört med tidigare modellers förgasare?

har själv en gixxer 750 -98

skitbra att köra absolut inga som helst problem att skjutsa på den
plus den går som fan

ingen tidigare än 98 mycket sämre drag i dom :tungan

Ok. Tack för utförliga svar :tummenupp Ja, 00 kom en ny modell= mycket dyrare. Är ruskigt sugen på gixxern faktiskt men firebladen har ju 169 cc till.... Gör det mycket? Tycker gixxern på något sätt verkar modernare? Funkar det ok att köra någon 30 mila tur med gixxern eller är den ruskigt obekväm. Har väl mer extrem körställning än bladen?

bladen är slöare än gixxern man kör ifrån bladen lätt:)

Last edited:

hakon

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Gsxr 750 -98
Mitt solklara val hade varit en gammal r1, gamla suzuki är ju skitfula.

Det finns folk med dåligt om pengar även på våren. pruta och köp!

R1 är förbaskat snygga och givetvis riktigt bra hojjar :tummenupp , men en så gammal R1 känns väldigt riskabel att köpa tycker jag på något sätt.... Känns som att det är få hojar som leks sönder så mycket som R1, eller? :va

Min bror ska sälja sin R1 -98 snart för 35-36k. Finns iof i GBG, men kan vara värt den trippen för det kanonpriset kanske?

Ok. Skicka pm med mer info och bild så får vi väl se.... inte intresserad av omlackade hojjar.

har själv en gixxer 750 -98

skitbra att köra absolut inga som helst problem att skjutsa på den
plus den går som fan

ingen tidigare än 98 mycket sämre drag i dom :tungan

bladen är slöare än gixxern man kör ifrån bladen lätt:)

Ok. Är grymt intresserad av den. Några nackdelar jämfört men bladen så som du ser det?

Last edited:

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
R1 är förbaskat snygga och givetvis riktigt bra hojjar :tummenupp , men en så gammal R1 känns väldigt riskabel att köpa tycker jag på något sätt.... Känns som att det är få hojar som leks sönder så mycket som R1, eller? :va

äh skitsnack... Är väl ingen skillnad på körstil på en R1 eller gsxr? båda är ju lek och bushojar

hakon

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Gsxr 750 -98
äh skitsnack... Är väl ingen skillnad på körstil på en R1 eller gsxr? båda är ju lek och bushojar

Absolut! Båda är lek- och bushojjar men R1 var det värsta som fanns när den kom. Det borde tilltala en kategori extra gas- och busglada förare. Rätt eller fel? Vet inte men så känner jag.

hakon

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Gsxr 750 -98
Vad säger ni om zx-9r från 98? Modellen kom ju -98 så det borde väl vara en modernare konstruktion än bladen? Fördelar och nackdelar jämfört med bladen? :va

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda
Vad säger ni om zx-9r från 98? Modellen kom ju -98 så det borde väl vara en modernare konstruktion än bladen? Fördelar och nackdelar jämfört med bladen? :va

Bara fördelar. Klart den bästa av de som du nämnt av de årsmodellerna, enligt mig iaf...

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
kawa 7an är 20kg tyngre och 20hk fattigare än vad gixxern är 98-99. Så det är väl inget alternativ?

Nut's

BADASS MOTHERFUCKER
Gick med
11 Dec 2005
Hoj
BMW S1000rr
R1 är förbaskat snygga och givetvis riktigt bra hojjar :tummenupp , men en så gammal R1 känns väldigt riskabel att köpa tycker jag på något sätt.... Känns som att det är få hojar som leks sönder så mycket som R1, eller?

Lika stor risk att en gsxr 750 är "sönderlekt" som en R1a... jag hade iaf satsat på en r1a eller en CBR900rr efter -96 :tummenupp ...

För övrigt så har dom första R1orna en seriös motorkonstruktion vilket den första ventiljusteringen som skall ske efter 4000 mil säger :)

kawa 7an är 20kg tyngre och 20hk fattigare än vad gixxern är 98-99. Så det är väl inget alternativ?

8 Hk fattigare enligt mina källor:va...

För övrigt så är prestandan såhär konstigt nog
Gsxr 750 96-99
acc 0-400m :11.3 sek.
toppfart : 262

Zx7r 96-03
acc 0-400m: 11.2 sek.
toppfart: 270km/h
:mattias

Men om det var ett val mellan gsxr 750 och zx7r så hade jag tagit kawan, grymmare utseende, stadigare chassie och billigare försäkring tack vare vikten :tummenupp

Last edited:

Lassvegas

Ny medlem
Gick med
4 May 2008
Hoj
Yamaha R1 -05

Hey nu vart jag nyfiken här! Visserligen vill jag helst ha en R1 00 eller 01 men till det priset kanske man ska tänka om....
PM'a gärna mer om den Rettan om du har lust? :)

/Johan

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Lika stor risk att en gsxr 750 är "sönderlekt" som en R1a... jag hade iaf satsat på en r1a eller en CBR900rr efter -96 :tummenupp ...

För övrigt så har dom första R1orna en seriös motorkonstruktion vilket den första ventiljusteringen som skall ske efter 4000 mil säger :)

8 Hk fattigare enligt mina källor:va...

För övrigt så är prestandan såhär konstigt nog
Gsxr 750 96-99
acc 0-400m :11.3 sek.
toppfart : 262

Zx7r 96-03
acc 0-400m: 11.2 sek.
toppfart: 270km/h
:mattias

Men om det var ett val mellan gsxr 750 och zx7r så hade jag tagit kawan, grymmare utseende, stadigare chassie och billigare försäkring tack vare vikten :tummenupp

Det jag läst tidigare så var kawa 7an ~ 220kg och 120hk och gixxer var ~ 200kg och 140hk Men jag kan ju ha läst fel?

inte för att toppfart är spec intressant egentligen men min toppar enligt mätaren 295.

Vad har du för källa till din information förässten? Jag tvivlar på att en gixxer 96a och en gixxer 99a ger samma siffror, lika väl som att en kawa 7a från 96 inte har samma siffror som en 03a? :va

Last edited:

Nut's

BADASS MOTHERFUCKER
Gick med
11 Dec 2005
Hoj
BMW S1000rr
Det jag läst tidigare så var kawa 7an ~ 220kg och 120hk och gixxer var ~ 200kg och 140hk Men jag kan ju ha läst fel?

inte för att toppfart är spec intressant egentligen men min toppar enligt mätaren 295.

Vad har du för källa till din information förässten? Jag tvivlar på att en gixxer 96a och en gixxer 99a ger samma siffror, lika väl som att en kawa 7a från 96 inte har samma siffror som en 03a? :va

Nja meningen med toppfarten och 0-400m var ju för att säga att det inte skiljer så mkt i prestanda, men att kawan är bättre i sådana fall :).

vad jag vet om zx7r mellan 96-03 så var det hela tiden samma hoj, var bara dekalerna som skiftade, dock så tilverkades inte hojen 99-00? utan återlananserades igen år 01,men då var den gammalmodig:gnissla ...

använde mig av "Bike"s fakta.... men det behöver inte stämma, dom har t.ex. skrivit helt fuc*d upp om gsxr1000 mellan 03-06 i begagnat katalogen 08 :huvet ...

Last edited:

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Kan rekommendera ZX9R från -98 och framåt. Hade själv en -00 förut.
1998 kom en helt ny version som förutom att den var vassare hade droppat en halv kroppsvikt ungefär :tummenupp

Räcker gott och väl för att fixa fartränder i kallingarna och även till sportig touring.
Som mest blev det 140mil i ett svep :näsblod

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...