Sporthoj går dåligt, insprutningsfel?

Cassius666

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K7
Tjena Mors,

Köpte ett pedant skött ex av en Gixxer 1000 K7 för några veckor sedan. Hojjen har gått 800 mil och servats som den skall. Dock har den stott still sedan augusti 2011. Igår var jag ute för första gången med den och den startar och går som den skall upp till 7000+ RPM. Då börjar den stonka, speciellt när man drar på. Kör man på låg gas kan man ta sig längre upp men man märker att den inte tycker om det särskilt mycket. Testade då med insprutnings rengöring utan framgång. Tror fortfarande att det är insprutet som inte funkar som det skall. Vad tror ni? Tips?
 

Cassius666

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K7
Bensinen är fräsch och har kört ca 30liter igenom med rengöring. Stonkande menas att den ger gas och sen slår av och så håller den på. Om det var gammal bensin borde väl problemet vara "bättre" nu när ny fräsch bensin runnit igenom några gånger.
 

Daffa

Sporthojsnörd
Gick med
11 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki VN 900 Bobber Edition, Kawasaki Zx6-R -08, KTM Duke II 640 "Limited edition" -06
Tändstiften?
 

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR
Polaren hade liknande fel på sin gsxr 1000 K7:a, han köpte PCV och mappade och försökte med allt. Till slut hittades felet, det visade sig att 1 eller 2 spridare behövdes byttas. Snor dyrt på Suzuki men finns beggade kompletta insprutsbryggor att köpa.

Jag har en insprutsbrygga till en K5-K6 till salu men har ingen aning om det är samma på K7-K8
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Igår var jag ute för första gången med den och den startar och går som den skall upp till 7000+ RPM. Då börjar den stonka, speciellt när man drar på. Kör man på låg gas kan man ta sig längre upp men man märker att den inte tycker om det särskilt mycket.
Har sett nått liknande på en bandag. Enda skillnaden var att det kom vid 10000 RPM (Instruktörens gixxer)
Orsaken var dåligt dragna polskor (!). Förklaringen kan vara mjukt bly i polskorna som kryper med tiden.
Lösningen var att dra polskorna (på batteriet).
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Uteslut avluftningen till tanken genom att provköra med tanklocket på glänt innan du ger upp.
 

phille_hbg

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
kolla så att brytaren till stödet inte glappar. jag hade samma bekymmer på en hoj och efter mycket felsökning så visade det sig att fjädern till stödet var lite slapp och tillsammans med vibrationerna från hojen så bröt den tändningen vid ungefär samma varvtal som din.

MVH Phille
 

Cassius666

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K7
Tjena Igen och tack för tipsen.

Var ute igen igår och körde. Stödet kan vi utesluta då den inte bryter om jag "smyger" upp den i 8000 RPM.

Insprutningsrengöringen har gjort lite resultat. Hojjen än inte lika "whip lashig" som tidigare men problemet kvarstår. Många jag pratat med pratar om vakuum slangarna och att dessa skulle suga luft. Inga felmeddelanden kommer från mcn.
 

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Ort
Salt lake-Boo
Hoj
Speed Triple -06
Har haft liknande besvär och det försvann helt efter tändstiftsbyte. Körde jag lugnt upp mot varvstopp så gick den rent men om jag gasade lite hårdare så hackade/bluddrade det till på höga varv.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Man vill alltid vara säker på att polskan är ordentligt dragen!
 

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Haha hade exakt samma fel på min gixxer k6, flippade ut kollade allt.
Ta silvertejp på stöd brytaren så ska du se att det kommer att det fungerar. :hihi
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Kolla laddregulatorn och generatorn, jag fick liknande problem när min generator gav upp, när jag varvade så drog tändning och soppapumpen för mycket ström så gnistan blev för svag, och hojen gick som ett lass skit.

Igensatt soppafilter kan orsaka samma problem också.
 

Cassius666

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K7
Så nu öpnnade jag upp henne igår och kontrollerade att vakuumslangarna fungerade som de skulle. Hittade då att jag har dubbla uppsättning insprutning, 4 undre och 4 övre. På tomgång får jag endast de undre att spruta. Går de övre endast på hög belastning och kan vi där hittat problemet att någon av dessa sprutar dåligt iom att den går dåligt när jag "krämar" på vid 7000rpm?
 

Cassius666

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K7
Så då var tändstiften bytta utan någon framgång. Bränslepumpen har jag hört om andra tips?
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top