Sporthoj = Gubbhoj

Är sporthojen en gubbhojj?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

R1Monstret

Återkomsten!
Gick med
16 Sep 2005
Hoj
Yamaha R1 - White Edition
Som någon sa, åldern är väl av ringa betydelse för hur gubbig man är?
Den dagen kroppen inte pallar att KÖRA hoj (inte åka) eller intresset försvinner, då får ungdomarna gärna kalla mig gubbe. Tills dess: Ur spår snorisar, ni ligger i mitt spårval :gubbnäve :D

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Tror den främsta anledningen, som några andra även sagt, är att det är en kostnadsfråga. Att ha en sporthoj i dag är inte billigt om man är ung, det märks på många trådar här om skenförsäkringar m.m. I vissa fall kostar försäkringen mångt mer /år än själva hojen kostar i inköp. Genom att det är såpass dyrt blir det en prioriteringsfråga för många vid en tidpunkt i livet när mycket annat händer med bostad, utbildning, nöjen m.m.

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Det är ju välkänt att tjejer älskar blanka och glittriga saker och det saknar ju i regel sporthojar, däremot har glidarhojarna det i överflöd, därför gör tjejer ekvationen:
mc + krom = stiligt/smakfullt = måste vara något för ungdomar

medan sporthojar får då ekvationen:
mc - krom = ostiligt/osmakligt = måste vara något för gubbar

Kollar man på Sveriges nuvarande mopedvärld verkar den nästan helt tagits över av tjejer, så jag tror att detta kommer sätta spår i framtiden där den svenska motorcykelvärlden kommer alltmer tas över av tjejer när vi killar överger den (då kommer troligtvis sporthojarna minska rejält)

Vart kommer vi killar gå då? antingen till bilvärlden eller alltmer tv/datorspelsvärldarna.

Kjell-Anders

Medlem
Gick med
27 Jul 2008
Hoj
Jättegammal R6
Huvudsaken för mig är att ha tillgång till banor där jag kan köra. Med sporthoj eller något annat som svänger och bromsar bra.

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Jag är under 30 och kör inte sporthoj för att:

Dom är dyra att försäkra
Byggda för pygméer
Måste köras snabbt för att bli roliga
Streetfighterkusinerna är nästan lika bra men utan flera av nackdelarna

Tjita1

Guest
Jag är under 25 och kör inte sporthoj för att:

Dom är ännu dyrare att försäkra
Jag skulle se löjlig ut i ett skinnställ eftersom jag inte är vältränad
Jag vill kunna köra på alla slags vägar
Trots att jag bara har 2 hästar mer än A2 så har jag mer effekt/vikt än majoriteten av alla bilar
Jag tycker bankörning är tråkigt
Min mage är inte gjord för att klämmas ihop över en tank
Min rygg är heller inte gjord för dylika ställningar

Jag kan hålla på ett tag till.. :)

GS-serien anses dock rätt gubbig, funderar på om man får vara med i ungdomsgänget om man köper en KTM 690 Enduro istället.. :D

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Hoj
Ingen
Jag kan säkert ha fel men här kommer fördomarna :tungan

Förr kunde man fixa jobb relativt snabbt genom kontakter, där man idag kan sitta med goda kontakter men är kass utan rätt utbildning.

Utbildning är anledningen till varför jag absolut inte kan köra så mycket som jag vill, båda med försäkring och andra löpande kostnader. Krogkvällar, fika, semestrar mm. existerar knappt om man ska ha råd med att äga en över 10 år gammal sporthoj idag, om man är 25 o pluggar.

Jag tror man idag är mer "egen" om man kör sporthoj och är under 25, oavsett sysselsättning, eftersom det det finns så mycket andra viktiga saker idag som telefoner,datorer,facebook, twitter, dieter, bloggar mm. att ägna tid åt. :zpy

Scatman.

Dalmas
Gick med
1 Jan 2013
Hoj
BMW
Bahh...Det här är ju bara en "bensin på brasan" tråd, helt enkelt för att få lite snurr på sajten....vilket kan behövas ibland.. :) :D

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
Om sporthoj är en gubbhoj, så är Ferrari en gubb-bil. Någon som INTE vill ha en Ferrari? :7peta

Så länge inte kroppen protesterar så handlar det om mental ålder. Resten är bara att man levt länge.
En del klagar och/eller har övervikt, och blir gubbe tidigt.

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Jag skall försöka motbevisa henne..

Jag har dejta en tjej sen i sommras, hennes först kommentar ang. 954 var "fel färg"..:död
Varpå hon kom strax därefter med ett brev (10 000kr) som var mellanskillnaden jag saknade på en gsx-r 1000. :yoparty

Så.. Köper ja en custom drar hon (med glimten i ögat) hon är 22 och ja 25. Hon gillar bara sporthojar:tuttar

Pirate-girl

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2013
Hoj
Yamaha -R6 09
Jag vill jätte gärna ha en sporthoj men då får jag köpa mig ett tält för kommer inte ha råd med något annat inte änns boende. Då jag bor i sthlm och har inte tillgång till något garage :gråta jag menar har kollat på hojar som är 12 år gamla och ändå hamnar bara en trafikförsäkring på 20 000:-

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
Jag är både gubbe och kör sporthoj :crash (nåja försöker i alla fall).

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag vill jätte gärna ha en sporthoj men då får jag köpa mig ett tält för kommer inte ha råd med något annat inte änns boende. Då jag bor i sthlm och har inte tillgång till något garage :gråta jag menar har kollat på hojar som är 12 år gamla och ändå hamnar bara en trafikförsäkring på 20 000:-

Eller flytta ut utanför sthlm. Försärkingen halveras på bara några mil. :)

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Hoj
Yamahahaha
Men för helvete... vad mycket liv det blev bara för att en okänd tjej som precis kommit ur blöjåldern tycker en viss sak. Varför tar inte nå'n och slänger upp henne på bönpallen, tar en bultenrunda, så ska vi se vad hon säger sen... om det nu ska vara så förbannat vikitigt:glömdet

TouchMan65

Supersporttourer / MV-COACH™
Gick med
18 Nov 2005
Hoj
Kardansporttourer
Låter man en 20-åring påverka sitt liv, känns det ju klart som man vill bli whipped!? Fast toffelhjältar ska väl finnas de med. :D

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag är under 25 och kör inte sporthoj för att:

Dom är ännu dyrare att försäkra
Jag skulle se löjlig ut i ett skinnställ eftersom jag inte är vältränad
Jag vill kunna köra på alla slags vägar
Trots att jag bara har 2 hästar mer än A2 så har jag mer effekt/vikt än majoriteten av alla bilar
Jag tycker bankörning är tråkigt
Min mage är inte gjord för att klämmas ihop över en tank
Min rygg är heller inte gjord för dylika ställningar

Jag kan hålla på ett tag till.. :)

GS-serien anses dock rätt gubbig, funderar på om man får vara med i ungdomsgänget om man köper en KTM 690 Enduro istället.. :D

De flesta av dina argument är ganska gubbiga. :rofl

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Om sporthoj är en gubbhoj, så är Ferrari en gubb-bil. Någon som INTE vill ha en Ferrari? :7peta

Så länge inte kroppen protesterar så handlar det om mental ålder. Resten är bara att man levt länge.
En del klagar och/eller har övervikt, och blir gubbe tidigt.

Vilket iofs även bevisas av att Ferrari vanligen körs av just precis gubbar.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!