Mina personliga reflektioner i detta ämne:
Min första Kawa bäddade in insugsventilerna i toppen tills det inte gick att justera, blötmetall i ventilsätena.
Min andra Kawa blåste först vattenpumpen mellan Luleå och Skellefteå, sen blåste samma Kawa topplockspackningen i Wales, sen blåste den ytterligare en topplockspackning hos nästa ägare...det var porer i gjutningen i toppen, annars ett relativt vanligt problem på ZZR1100, blötmetall igen...
Sen var det andra grejer som kedjans slirskydd som slets ner till svingen (blötplast alltså), styrlager som blev koniska efter bara 1000 mil (blötmetall igen), hjullager som gick (bak), en massa skruvar som är gjorda av guld, åtminstone om man ser till priset och konsistensen...blöt- ja, ni fattar
Jag tror att Kawasaki Heavy Industries skulle behöva köpa in lite mer härdare till sina legeringar...
På R1:an byttes bromsbelägg och sensorn till stödet, på r6:an byttes ingenting. På ingen av mina Hyndor (fyra stycken) har nånting någonsin behövt bytas.
Behöver jag tillägga att den ZX10R som står på MC-Norr har en rasad generator...för andra gången då...eller att framhjulen byttes på garanti på alla ZX10 av 2004-års modell...sprickbildning...för mycket härdare kanske?
Kawasaki gör väldigt roliga hojar (vissa iallafall), men kvaliteten är inte den bästa tyvärr...
Suzuki gör också roliga hojar där kvallan på motor och chassie är väldigt bra, speciellt motorerna, kvalitén på dekaler och plast/kåpfästen är däremot riktigt usel.
Honda bygger hojar som kanske inte är lika roliga men kvaliteten är oerhört bra. Yamaha har väldigt roliga hojar och kvalitén är hyfsad, inte som Honda men bättre än andra märken...
OBS! Personlig sammanfattning alltså...