Sporthoj med förgasare, problem/underhåll etc mot insprut?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Hej,
Tittar en del på hyfsat moderna sporthojar från början 2000-talet och ser att de ofta är bestyckade med förgasare. De jag tittat på har varit t ex Yamaha r6 och Kawasaki zx9r

Jag har inte tummen mitt i handen, men har hittils hållt mig till bilar med insprut och därför helt sluppit i från att lära mig nackdelar och problem med förgasare.

Hur mycket underhåll och extra pill blir det att ha förgasare? Hur ofta brukar man behöva lämna in dem för justering? Är det några större skillnader i förbrukning? Finns det något annat jag bör tänka på?

Har också läst att det är skillnad i gasrespons, någon som har åsikter på det?

I slutänden blir väl min fråga, hur mycket det är värt att få en nyare cykel med insprut.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Som en som både kört med mekaniska flatslide förgasare på en vråltrimmad gammal Suzuki och en modern sporthoj (KTM RC8R) med insprutning så kan jag säga följande:

Insprutning är så jäkla bekvämt. Du behöver inte pilla med nåt. Du behöver inte tänka. Det är bara vrida på nyckeln och köra. Vill du ändra bränslet på nåt sätt stoppar du i en USB kabel och använder nåt schysst program på datorn och rättar till kurvan till det lambda-värde du vill ha och hips vips har du en optimalt "bestyckad" insprutning.

Förgasare å andra sidan är ett jäkla rackel. Du har i regel ingen bränslepump så då ska du ha en bränslekran som inte strular och dessutom flödar ordentligt med bensin så du inte mitt i en kraftig acceleration får taskigt om bränsle och hojen börjar hosta sig fram och efter en tid smälter kolvar som följd om du kör riktigt hårt och har dålig bestyckning av gasarna.

Vill du skruva och optimera så ska du ha en uppsjö av munstycken och nålar och dessutom ett hyggligt kunnande om just den förgasarmodellen och hur den funkar. Munstycken och nålar är dyrt. Till Keihin FCR förgasarna jag har på min Suzuki så kostar en nål 130kr per styck. Munstycken ligger på 60 eller 80kr styck tror jag. Betänk då att det i regel är fyra förgasare du ska bestycka... det kan bli dyrt. Ett bra motoröra är inte helt fel heller att lyssna sig fram med.

Och så tar det en jäkla tid att skruva med och det tas ingen hänsyn till att cylindrarna i mitten går varmare än dom ute på sidorna i en radfyra så då ska du bestycka förgasarna korrekt för det också för optimal effekt, förbrukning och livslängd i grejjerna. Detta tas på en del hojar hand om i mappningen. På en twin kan man mappa bakre cylindern med lite mer fetare bränsleblandning för att den går varmare än den främre som ligger i fartvinden.

Med insprutning så laddar du i regel bara ner datan som du loggat (om du köpt Bazzaz eller Power Commander till hojen som kan logga lambda dvs.), kollar vars den tycker du ska korrigera, korrigerar som den tycker eller vad du tror är bäst, laddar upp ny mapp sen åker du ut och kör och ser om det blev bättre.

Det är nackdelarna med förgasare och fördelarna med insprutning.

Fördelar? Racegasare är i regel "direktverkande" mekaniska förgasare. När du drar i gasrullen så drar vajern i samma rulle på förgasarna och du får direkt respons, igen elektronik på vägen. Du får bättre känsla framförallt. Gasresponsen beror lite på. En del förgasare kan du inte vrida på rullen hur som helst med utan att motorn har nog med varv utan att den kvävs. Om man jämför med en agressiv sporthoj med insprutning där ride-by-wire systemen i regel är oerhört snabba så är det ingen jätte skillnad.

Varför använda förgasare då?

Vissa raceklasser kräver att du kör på det (hojar före år 2000 i regel).

Det är skitballt med flatslide förgasare som skramlar och klapprar.

Det är skitballt att du hör ett sug som från en jetmotor ur dessa förgasare om du kör med trattar.


Mitt råd? Håll dig till insprutning om du inte måste ha förgasare på grund av regelverk / religiösa / motornörd-skäl.

Nu är jag absolut ingen expert på detta men detta är min ärliga åsikt. Kör du en modern hoj - kör med insprutning. Kör du en gammal 70- till 80-talare - kör med förgasare.
 
Last edited:

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Rätt justerade så kan dina förgasare hålla stämningen i flera tusen mil innan åtgärd vilket de har gjort på mina hojar.Förgasare är himla kul på en mc och insprutning är väldigt bekvämt rent servicemässigt.Men å andra sidan så kör man ju inte sporthoj för att t ex slippa insugningsljudet samt för att man är bekväm av sig. :crash
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Tack för ett väldigt långt och genomarbetat svar.

Tyvärr måste jag vara lite tråkig och säga att jag hade tänkt att köra utan loggning, trimning eller några speciallösningar, riktigt så seriös är jag inte ännu, även om jag funderar på att bli för att det verkar ganska roligt.

I dagsläget kör jag en er6 och istället för att ge mig på och mappa den, tänkte jag köpa en cykel med mer krut i. Därför nöjer jag mig (åtminstone till en början) med helt vanliga standardinställningar/mapp på en kommande cykel.

Min fråga är nog lite simplare, så till vida att jag skulle kunna nöja mig med en standardmapp på en cykel, på samma sätt som jag hade nöjt mig med att låta förgasarna vara standard.

Så, ur det perspektivet, hur mycket förgasarstrul har man på en sporthoj, förutsatt att man inte tänkte pilla runt med dem (eller pilla med mappningen på en hoj med insprut).

Om det är som Floki skriver att de kan hålla sig flera tusen mil efter en inställning så låter det inte så farligt att köpa en billig förgasarhoj från 2000, få den inställd och sedan köra ett par tusen mil på det. Men så enkelt kanske det inte är?
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Förgasare kan du meka själv (och i det långa loppet kanske du måste också) medan strul med insprutning (vilket sällan händer) oftast måste lämnas till dyra verkstan (både prylar och tid kostar).
Ryckighet vid påslag/avslag talar till förgasarnas fördel medan optimerad inställning för olika förhållanden är kalas på en bra insprutning.
Sedan kan man väl generalisera en sak till: Tidiga insprutsmodeller hade sämre egenskaper än dagens.
Sammanfattning? Knappast viktigt som urvalsfaktor inför köp.
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Tack för ett väldigt långt och genomarbetat svar.

Tyvärr måste jag vara lite tråkig och säga att jag hade tänkt att köra utan loggning, trimning eller några speciallösningar, riktigt så seriös är jag inte ännu, även om jag funderar på att bli för att det verkar ganska roligt.

I dagsläget kör jag en er6 och istället för att ge mig på och mappa den, tänkte jag köpa en cykel med mer krut i. Därför nöjer jag mig (åtminstone till en början) med helt vanliga standardinställningar/mapp på en kommande cykel.

Min fråga är nog lite simplare, så till vida att jag skulle kunna nöja mig med en standardmapp på en cykel, på samma sätt som jag hade nöjt mig med att låta förgasarna vara standard.

Så, ur det perspektivet, hur mycket förgasarstrul har man på en sporthoj, förutsatt att man inte tänkte pilla runt med dem (eller pilla med mappningen på en hoj med insprut).

Om det är som Floki skriver att de kan hålla sig flera tusen mil efter en inställning så låter det inte så farligt att köpa en billig förgasarhoj från 2000, få den inställd och sedan köra ett par tusen mil på det. Men så enkelt kanske det inte är?

Oavsett hur du gör måste du pilla med förgasarna i varje fall två gånger om året för att hålla dem rena. Att rengöra förgasare är inte speciellt svårt, tar några timmar med lite disel och verktyg. Om du inte vill skruva, köp hoj med insprut.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Fungerar förgasarna så fungerar dem, då är det ingen mening att plocka isär dem och göra rent så oroa dig inte över skrämselkören här i tråden :tummenupp Finns egentligen ingenting som säger att man måste göra rent dem 2 gånger om året, har haft hojar där jag inte rört förgasarna på 4 år och de fungerade klockrent ändå.

Man brukar säga att förgasarhojar får en råare gång än vad insprutning har samt att förgasarna har en kvickare respons då elektronik måste "tänka" innan den gör något medan mekanik inte behöver det.

Däremot är du i regel bunden till manuell choke om du har förgasare vilket insprutning inte är, men choken brukar i regel inte vara något problem eller ens svår att lära sig :tungan
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Förgasarhojar kan va lite kinkiga att starta när det är kallt ute och får stå och brumma ett par minuter med choken på. Annars skulle jag säga ingen direkt skillnad om du bara tänkt ha en standardhoj att köra med. Drar väl marginellt mer med soppa och är något mjukare när man går från avslag till gas på rullen.
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Jag skulle välja en hoj med insprutning utan att tveka, det har ju varit mer eller mindre standard på hojar sen ungefär tio år. Så det känns inte som det finns nån anledning att inte välja det.

Visst kan det funka bra med förgasare, men slitna förgasare som krånglar är sällan nått som är lätt att fixa.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Tack för ett väldigt långt och genomarbetat svar.

Tyvärr måste jag vara lite tråkig och säga att jag hade tänkt att köra utan loggning, trimning eller några speciallösningar, riktigt så seriös är jag inte ännu, även om jag funderar på att bli för att det verkar ganska roligt.

I dagsläget kör jag en er6 och istället för att ge mig på och mappa den, tänkte jag köpa en cykel med mer krut i. Därför nöjer jag mig (åtminstone till en början) med helt vanliga standardinställningar/mapp på en kommande cykel.

Min fråga är nog lite simplare, så till vida att jag skulle kunna nöja mig med en standardmapp på en cykel, på samma sätt som jag hade nöjt mig med att låta förgasarna vara standard.

Så, ur det perspektivet, hur mycket förgasarstrul har man på en sporthoj, förutsatt att man inte tänkte pilla runt med dem (eller pilla med mappningen på en hoj med insprut).

Om det är som Floki skriver att de kan hålla sig flera tusen mil efter en inställning så låter det inte så farligt att köpa en billig förgasarhoj från 2000, få den inställd och sedan köra ett par tusen mil på det. Men så enkelt kanske det inte är?

Köper du en R1 från 1999 eller liknande med förgasare så krånglar den nog inte mer än en modern hoj med insprutning men ska man börja grejja med att byta förgasare, byta avgassystem, sätta på luftfilter med lite mer flöde eller liknande så krävs det en jäkla massa jobb jämfört med om det var insprutning på hojen.

Förgasare håller i flera tusen mil. Farsans hoj har gått 5500 mil och den har han inte rört förgasarna på.

Köper du en hoj med förgasare så är allt redan fixat vad gäller förgasarinställningar. Du behöver inte röra nåt förutom möjligen en tvätt med fotogen eller diesel var 4000:e mil (taget ur luften). Problemen med förgasare uppstår i regel när du vill ändra på nåt som jag förklarar här ovanför.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Ni glömmer ju det viktigaste. Detta har fastslagits av en självutnämnd expert och det har stått på internet = sant:

"Jo men är en stor skillnad mellan förgasar hästar och inspruts hästkrafter. Man kan nog + på en 50-70 häst på en förgasar hoj. Men du har rätt i att de har 150 häst i motorn."

Vad mer behöver man säga i ämnet?

*Särskrivningarna är autentiska, citatet korrekt men jag utfärdar en varning för trovärdigheten i citatet.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
men ska man börja grejja med att byta förgasare, byta avgassystem, sätta på luftfilter med lite mer flöde eller liknande så krävs det en jäkla massa jobb jämfört med om det var insprutning på hojen.
Vad krävs för pill och vad kostar utrustningen på ett ungefär? Tänker om föregående ägare monterat slipon utan att justera förgasarna, vad blir resultatet? För fet eller tunn blandning?

Förgasare håller i flera tusen mil. Farsans hoj har gått 5500 mil och den har han inte rört förgasarna på.

Köper du en hoj med förgasare så är allt redan fixat vad gäller förgasarinställningar. Du behöver inte röra nåt förutom möjligen en tvätt med fotogen eller diesel var 4000:e mil (taget ur luften). Problemen med förgasare uppstår i regel när du vill ändra på nåt som jag förklarar här ovanför.
Det låter bra. Lite pill är ingen fara och så länge det inte är överdrivet dyrt gör det desto mindre.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Vad krävs för pill och vad kostar utrustningen på ett ungefär? Tänker om föregående ägare monterat slipon utan att justera förgasarna, vad blir resultatet? För fet eller tunn blandning?

Resultatet blir att den låter mer. Förgasarhojarna var sällan så snålt ställda från fabrik som "moderna" hojar med avgaskrav och grejer. Så gör endast marginell skillnad
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Vad krävs för pill och vad kostar utrustningen på ett ungefär? Tänker om föregående ägare monterat slipon utan att justera förgasarna, vad blir resultatet? För fet eller tunn blandning?

Det låter bra. Lite pill är ingen fara och så länge det inte är överdrivet dyrt gör det desto mindre.

Du behöver egentligen inte mer än en sats med skruvmejslar och insexnycklar. Är det vakuumstyrda förgasare du pillar med kan det vara vettigt att ha vakuumklockor för att kolla att förgasarna är korrekt synkade, men det behöver du sällan pyssla med så det är i regel inte värt att införskaffa sånt.

Utöver det kan jag inte komma på nåt man absolut måste ha för att skruva med förgasare.

Vad gäller annat avgassystem + icke ombestyckade förgasare: ungefär som Klubba säger. Vill man dock försäkra sig om att blandningen är optimal så bör man se över det i samband med att man byter avgassystem.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Vad gäller annat avgassystem + icke ombestyckade förgasare: ungefär som Klubba säger. Vill man dock försäkra sig om att blandningen är optimal så bör man se över det i samband med att man byter avgassystem.
Ja, det var detta jag tänkte på. Vilken utrustning krävs för att göra sådant?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Det är ingen lekstuga att bestycka förgasare om man inte har bänk och är rutinerad på området. Före var och varannan verkstad hade dynojetbänk, (som i mångt och mycket revolutionerade verksamheten), tappade man förhoppningsvis inte mer än 10-20% effekt på ett väl utfört byte av avgas med bestyckning och öppnare filter. Gamla bromsbänkar gav dock rätt kalibrerade raka och ärliga siffror på vad hojen levererade på hjulet. Man kan nog ändå dra slutsatsen att ljud och utseende gjorde mer för upplevelsen eftersom vi alla skulle ha det ändå.

Det ska sägas att det fanns folk som hade öra, känsla, kunnande i kombination med erfarenheten att läsa av stift rätt. Att laborera sig fram till ett bra resultat ser jag som ett lotteri. Alternativet är att lämna in och då rakar kostnaderna snabbt i höjden samtidigt som dagens mekaniker oftast inte har vare sig lust eller kunnande att hålla på. De mer erfarna kanske står ut med att riva av och på förknasarna det antal gånger som krävs men då kostar det därefter och jag tror bara de är intresserade om det är en fin gammal pjäs som minner om fornstora dar. De borde få f ö få ersättning för sveda och värk också för all biomassa de blir av med på knogar och fingrar! Japaneserna har historiskt tävlat i grenen att försvåra just den operationen.

Edit;

Jag menar inte att yngre mekaniker skulle vara dåliga, bara att de är bra på andra saker. Tror det hänger ihop med att hela synen på mc förändrats.
 
Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
I sämsta fall får du plocka av förgasarna och göra ren lågfartsmunstycken och flöttörhus efter vintern. Är man normalbegåvad och inte har tummarna mitt i näven är den inga problem.

På en förgasarhoj med katalysator i orginalröret kan det löna sig att bestycka upp kanske en strl. på huvudmunstycken och höja nålarna ett hack om man hänger på ett slip-on. Detta för att orginalbestyckningen är i snålaste laget för att rädda livet på katen.

Förgasare är inte direkt svartkonst utan rätt logiska till sin funktion.

Så behöver du då vara rädd för en beg. förgasarhoj? Nej är mitt svar.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Före var och varannan verkstad hade dynojetbänk, (som i mångt och mycket revolutionerade verksamheten), tappade man förhoppningsvis inte mer än 10-20% effekt på ett väl utfört byte av avgas med bestyckning och öppnare filter. Gamla bromsbänkar gav dock rätt kalibrerade raka och ärliga siffror på vad hojen levererade på hjulet.

Alternativet är att lämna in och då rakar kostnaderna snabbt i höjden samtidigt som dagens mekaniker oftast inte har vare sig lust eller kunnande att hålla på. De mer erfarna kanske står ut med att riva av och på förknasarna det antal gånger som krävs men då kostar det därefter och jag tror bara de är intresserade om det är en fin gammal pjäs som minner om fornstora dar.

Men om man nu köper en förgasarhoj och lämnar in den för rengöring, synkning (och vad man nu mer brukar göra vid förgasarservice) behöver man vara rädd att den blir så taskigt inställd att man ska ha tappat 10-20% av ursprungseffekten?

I och med att det är svårt att veta vad som pillats och inte pillats på en begagnad hoj, så hade jag tänkt mig och lämna in på service åtminstone första gången, så man får det hyggligt rättinställt.

Sedan kan jag tänka mig att fortsätta rengöring och mindre justering på egen hand.
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Men om man nu köper en förgasarhoj och lämnar in den för rengöring, synkning (och vad man nu mer brukar göra vid förgasarservice) behöver man vara rädd att den är så taskigt inställd att man ska ha tappat 10-20% av ursprungseffekten?

I och med att det är svårt att veta vad som pillats och inte pillats på en begagnad hoj, så hade jag tänkt mig och lämna in på service åtminstone första gången, så man får det hyggligt rättinställt.

Sedan kan jag tänka mig att fortsätta rengöring och mindre justering på egen hand.

Tolkar det som han menar (med viss ironi) att de som ska "trimma" och mecka med förgasaren i bästa fall tappar 10% jämfört med att ha förgasaren helt standard ;)

Är inga konstigheter kör orginal bara och var glad. Misständer den eller går hackigt kan man börja fundera på förgasarrengöring men går den bra så kör och var glad. Ofta är det hojar som stått undanställda länge, typ om nån haft en hoj 5 år i förrådet utan att använda den och nu ska sälja, som den behöver en förgasarrengöring. Används de någolunda regelbundet så funkar de.

Väljer du mellan 2 likadana hojar och en har insprut och en har förgasare så är dte ofta bekvämare med insprut så då kan du kika på den först, men finns absolut ingen anledning att vara rädd för förgasare. Har ju fungerat på hojar från 1920-talet till 2000-tal
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top