Sporthoj, obekvämt?

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag åkte nyligen Västerås - Borås t.o.r när Viffern byttes in mot Millen - lite över 72 mil blev det totalt.

Nedresan gick rätt smärtfritt, tankstopp och snabbfika i Laxå, viffern är relativt bekväm - men hemresan...uja...stopp 2 ggr på hemresan, först på Preem i Götene, där man satt och sopade i sig en redbull och funderade lite över livet...sedan i Laxå igen, där det började kännas.

Och när man åkte förbi KTM-affärn' ( :D ) innan Örebro började det vräka ned regn på det..

Man kan lugnt säga att man var lite ljummet inställd till mc-åka dagen efter, trots att det stod en hårig pjäs i garaget.

Rookie på båge, men jag har plågats i enduroskogen jäkligt hårt under det
gågna året...och det är ingen lek..

Så nja, snurra 50 mil om dagen på någon form av långtripp på Millen (som ändå sägs vara snäll att åka på bland sporthojarna) - nänä...då utsätter jag mig hellre för sten, gyttja och elände i en dag i skogen.

/J

Cojak

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2008
Hoj
Bandit 1250-07
Långåka

Tjena.
Har nyss åkt 250 mil på 5 dgr i Norge med min Bandit 1250.
Funkade fruktansvärt bra. Biltema packväskor och tält.
På banditen sitter man ganska upprätt vilket passar mig som är 199 cm.
Dessutom drar banditen de flesta 0-100 vilket är kul.

Bandit rules :yoparty

Ge järnet

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2006
Hoj
Z-1000
Kompisen har en Fazer 1000..testat den lite när vi kört i norge, perfekt om man vill ha en rolig hoj(samma motor som r1an) som är bekväm..

Danne O

Ny medlem
Gick med
8 May 2008
Hoj
Ingen
Hur är skillnaden att köra långa sträckor på en 600 cc och en 1000? Någon som har några erfarenhet? Tex en R6a och en R1a. har fått för mig att 600 cc inte direkt är till för att åka långa sträckor på motorväg. jag har inte testat själv men jag förstår ite riktigt varför det skulle vara ett problem.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Hur är skillnaden att köra långa sträckor på en 600 cc och en 1000? Någon som har några erfarenhet? Tex en R6a och en R1a. har fått för mig att 600 cc inte direkt är till för att åka långa sträckor på motorväg. jag har inte testat själv men jag förstår ite riktigt varför det skulle vara ett problem.

Kan bara jämföra med min gamla Honda CB650 och den jag har nu.

Gick hur bra som helst att köra långa sträckor med Hondan! Både på motorväg och småvägar. Den fick dock jobba en hel del i Norge, med passagerare och packning. :hihi Körde ett antal gånger mellan Umeå och Lund, tog en semester ner till södra Tyskland och en semester runt hela södra Sverige.

Med andra ord, inte så stor skillnad och nästan ingen skillnad alls vid motorvägströskande skulle jag vilja påstå.

(Självklart väljer jag numera Ducatin före lill-hojen varje dag i veckan. :))

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Allt är väl relativt, men vaffan.. Folk har ju kört jorden runt på en R1:a. Ta bara pauser, vilket du bör göra iaf för att hålla dig fräsch, lite då och då så löser det sig nog.

Lilleman

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2007
Hoj
KTM 690 SMC 2010
Jag körde min Aprilia rs 125 - 05 i 30 mil till hälsingland :näsblod Jag är 190 cm lång å de gick bra. Började dock bli ganska jobbigt sista milen, fick åka å sträcka lite på benen men annars så gick de bra :tummenupp SÅ att åka på en större hoj skulle gå hur bra som helst :)

cslowan

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
FJR
Körde CBR 1000 från Helsingborg - Adenau 87 mil, var något mör vid framkomst, men man är ju vältränad. Återställd efter en natts sömn :tummenupp .

Raginaharjar

Fan ska man skriva här då??
Gick med
19 May 2008
Hoj
CRF450 -02

Beror väl på vad som räknas som lång sträcka. Har gjort dagsutflykter på 35-40 mil utan bekymmer. Har dock aldrig gett mig av på långtouring. 50 mil kanske är minimum för att räknas som långresa?

brollan.sthlm

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
gsx 1195 rw
Kan bara säga att det är väldigt olika vad man tycker är en långkörning har jag märkt.
Själv brukar jag ta en sväng på 30-50 mil om jag ska ut och köra annars kan det va om man är ledig efter jobbet så blir det självklart kortare.
Förvisso har jag ju ej någon sporthoj men en gång i tiden så va den nog de.
Körde 500 mil på 10 dagar utan problem & då hade jag både tanten + packning. Längsta dagsetappen va Rostock- Kufstein ca 100 mil.
Som sagt mer upp till person än hoj tror jag.
Bara prova sig fram du märker rätt fort om de är rätt eller fel.
Ha de & hoppas du blir nöjd med köpet.

barbazoo

adrenaline mc
Gick med
21 Feb 2008
Hoj
Ducati 1098s, Yamaha Xvs1100, Yamaha xv950r Bolt
Min erfarenhet är ju nyare supersport hoj desto extremare körställning.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha