Sporthoj ryggsäck för fart

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Jag har förresten en sån där från Xl-moto som jag fick eller köpte för 49 spänn. Aldrig använd och ligger i förrådet, grå. Såg den igår när jag var där och rotade. Bortskänkes!

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ett trick att slippa att dragkedjan öppnar sig är att dra båda slädarna så långt ner på sidan som det går. Har man dem i överkant kommer ryggan öppna sig. Har kört med alla möjliga risiga ryggor och så länge jag ser till att stänga den så så har de inte öppnat sig. Däremot har jag råkat ut för att en billig skräprygga blåste sönder i ... lite momsad motorvägshastighet. :hihi
Nu har jag en KLIM-rygga som är både stor, hållbar och vattentät.
+1 på den.
Om du stängt ryggan med gradskorna längst upp så kommer den att öppna sig efter en stund oavsett vad det är för fabrikat, modell och prisklass.
Om du ser till att dragskorna är längst ner på ena sidan så har jag aldrig varit med om att ryggan gått upp.
Jag har personligen endast varit med om att ryggan öppnat sig en enda gång när jag faktiskt hade stängt den med dragskorna längst upp. Aldrig annars. Och det misstagen gör man bara en gång om man inte alltid kör omkring med ryggan full av grejor som man skiter i om dom försvinner.

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag har dumpat en ryggsäck på motorvägen. Det berodde på att dragskorna satt långt upp istället för dragna hela vägen åt sidan. När en vän sedan passerade 200-strecket öppnade ryggsäcken sig. Som tur var klarade sig plånbok och nycklar som låg i botten av väskan. Allt annat försvann.

Sedan dess har jag alltid varit noga med att dra dragskorna hela vägen ned längs med sidan och har aldrig haft problem igen. Testat med ett antal olika ryggsäckar och benväskor.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
En liten karbinhake som låser ihop dragflärparna borde ju vara nyttigt.
Förutsatt att det finns något att trä den i såklart.
Min Lowe-Pro har rejäla hål i flärparna.
Den billiga XLmoto-säcken har rullstängning så går spännet sönder eller är dåligt ihopsatt så öppnar den sig, men det lär man märka då det väl blir ett väldigt fladder bakom hjälmen.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Jag har förresten en sån där från Xl-moto som jag fick eller köpte för 49 spänn. Aldrig använd och ligger i förrådet, grå. Såg den igår när jag var där och rotade. Bortskänkes!
Har en sådan med fick på mej den men det var ett rent helvete att få den av kroppen. Men det var ju då när jag var fet, kanske funka nu?

mistblind

Medlem
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
Tuono V4R
Jag upplever Kriega R35 som väldigt tung och klumpig. Använder numera en Biltema rygga som fungerar bättre för mig. Enda jobbiga med den är att alla remmar piskar en av fartvinden det löser man lätt med lite gummiband.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!