Sporthoj som är lite större?

Wallingstam

Snabbast
Gick med
19 Sep 2010
Ort
Sala
Hoj
Just nu letas det nytt! Tidigare: KTM Superduke 990 - Honda CBR 929 Fireblade - Honda Varadero 125
Tjenare!
Tänkte köpa mig en racer nu när sommaren är på ingång.

Jag är ca: 1.90 lång och ganska grovt bygd så jag lär ha lite storlek på bågen. Har blivit tipsad om CBR och ZX-6 typ. Har kört lätt mc och kross så att hantera en lite större cykel bör inte vara nå problem.
Jag får dock bara köra A-begränsad så om det inte är en 25 kw reggad hoj så måste det finnas strypningssats till (som givetvis inte kommer sitta kvar när man börjar använda bågen!)

Var precis och provsatt en GSX-R 750, den var för liten när benen skulle upp. Kändes som att sitta på en mini-moto.

Budget runt 30-40k

Så jag skulle vara glad för tips på lite bågar som håller lite storlek och som har SPORTstuk!

Är ett + om det är skönt att bli skjutsad på den också, dock är inte det prio 1.

Trevlig helg!
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Är nog mycket en vanegrej, hade med mina 1.87 inga problem att köra en gsxr750, iof gamla SRAD-gixxern (96-99).

Sitter även bra på nuvarande zx6a (03-04). Kollar man begärt pris på sådana på blocket så börjar dom strax ovanför din budget men lite prut på pris eller budget så går det att få ihop. :tuttar

Edit: Skönt att skjutsa på är nog ingen av dessa, är nog få sporthojar byggda på 2000-talet som är, men allt går med rätt inställning hos passageraren...:D
 
Last edited:

Wallingstam

Snabbast
Gick med
19 Sep 2010
Ort
Sala
Hoj
Just nu letas det nytt! Tidigare: KTM Superduke 990 - Honda CBR 929 Fireblade - Honda Varadero 125
Ja det kanske är sant, men jag tyckte det blev väldigt trångt för benen, skulle inte vilja sitta en hel dag

Så R1:an är en bit längre än R6:an alltså?
 
Last edited:

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Oftast är större volym lika med större mc. Det ska inte vara bekvämt att köra en sporthoj en hel dag, det är dom inte konstruerade för. I så fall kan jag rekommendera vfr800 tex.
 

Wallingstam

Snabbast
Gick med
19 Sep 2010
Ort
Sala
Hoj
Just nu letas det nytt! Tidigare: KTM Superduke 990 - Honda CBR 929 Fireblade - Honda Varadero 125
Oftast är större volym lika med större mc. Det ska inte vara bekvämt att köra en sporthoj en hel dag, det är dom inte konstruerade för. I så fall kan jag rekommendera vfr800 tex.

Nej men du förstår ju vad jag menar... Man ska kunna sitta på den mer än 10 min utan att känna sig som en konserverad grönsak, så kan jag uttrycka mig istället.
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Kanske vanesak? Jag sitter bra på min gamla blade men jag är ju 10 cm kortare än dig.

Varför tror du man måste stanna och fika hela tiden ;)
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Har en polare som är 1.94 och han stortrivs på Ducati´s SS modell..
e20081025_7.jpg
 

goshow

snöar
Gick med
14 Oct 2004
Ort
jag är från vettet
Hoj
Lill-Jingis
hade det inte vart begränsat skulle jag sagt ktm rc8
jag med min 196cm sitter till och med bra på den!
+att man kan höja bakram, flytta runt fotpinnar och ha sig :)
 

Lodet

Today it´s win or hospital !
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Lomma
Hoj
ST3R
Aprilia Mille är ju lite större ...
Hört att längre folk trivs på dom!

Ett annat bra alternativ för dom pengarna är Aprilia Falco, den är iof lite mer sporttouring men ska vara en riktigt grym hoj :)
 

Bifogat

  • Aprilia_Falco.jpg
    Aprilia_Falco.jpg
    246.6 KB · Visningar: 90
Last edited:

Wallingstam

Snabbast
Gick med
19 Sep 2010
Ort
Sala
Hoj
Just nu letas det nytt! Tidigare: KTM Superduke 990 - Honda CBR 929 Fireblade - Honda Varadero 125
Går ju att strypa de större hojjarna, iaf på pappret :)
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag tycker att min R1:a från 05 känns "stor".. Lite för stor för mig t om.. (jag är 178cm) .. Vill dock minnas att de nya känns mindre och tightare.. (kan givetvis ha att göra med om jag sitter annorlunda på dem, men så känns det iaf)

Både Honda och GSXR kändes bättre rent storleksmässigt för mig egentligen.
 
Last edited:

Bokken

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Oslo
Hoj
none
Jag står inför samma dilemma som dig TS.

Vad jag har kunnat läsa mig till här är Zx6 och 9 lite större och Suzuki SV och TL också kanske?

En thunderrace kanske kunde va nått?

Ska följa den här tråden!
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
är längre än dig och 100 pannor plus, sitter bra både på cbr 929 och R1, och Gixxer 1000, man sitter igentligen apa på alla, det är bara tillvänjning, finns en hoj som tar stora bekvämt med den är långt ifrån din budget, KTM RC8 med även superduken är bekväm med anser jag.
 

Sworen

Nybörjare
Gick med
17 Oct 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
2005 Kawasaki ZX-6R
Jag är 196 o en aning bred oxå ;) o jag sitter kanoners på min zx6r , sen hur de ser ut vet ja inte ;) hah
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Har en polare som är 1.94 och han stortrivs på Ducati´s SS modell..
e20081025_7.jpg

Det kan jag inte förstå, den är ju liten som fan. Jag är nästan 1.90 och t.ex en r1 kändes ju rymlig som första klass på flyget jämfört med ryan air kortdistans. Tur duccen har charm istället :)
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Jag är 200 cm och jag sitter bra på min TL1000R, Aprilia Mille och Falco ska också vara bekväma. Sen vet jag dock inte hur roliga dom är som strypta. :)
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top