Vi som åkte hoj på den tiden då förare och passagerare satt på "samma" dyna (d.v.s. höjdskillnaden mellan de båda är bara 1-3 cm) minns hur mycket enklare det var att köra med passagerare. Då kunde man även broms ganska ordentligt utan att föraren fick en ryggsäck.
Jag har sagt det förr i liknande frågor. Yamaha Thunderace är en av de bättre kombinationerna.
Håller med. Ska man ha en någorlunda bekväm sporthojspassagerarsadel så måste man gå lite bakåt i historien. Att sitta på de små fjantiga pidestaler som nya hojar erbjuder paseraren skulle jag inte vilja hålla på med.
Jag tillhör genomsnittet på såväl längden som bredden och jag har åkt många mil bakpå min Thunder. Det är nemas problemas trots att man inte precis är vig som en katt numera...
Jag minns en gång när jag stod på en MC-butik och snacka med en snubbe om just skjutsning på Thunders. Han berätta att hans tjej blev sne på honom när han sålde Thundern. Hon tyckte att den var perfekt att åka bakpå på. Bra sittställning och skön, bred sadel.
Jag har själv kört med passagerare som halvt om halvt somnat där bak så de kan inte ha haft det allt för obehagligt.
Jag kan även intyga att det går köra riktigt hårt på bana med passagare bakpå Thundern. Det märks knappt att man har passagerare trots att man kör med fotpinnskrap i kurvorna.
En generell rekommendation rörande sporthojar och skjutsning är dock att man även skaffar en toppbox som "säkerhetsryggstöd" ifall passagerarna slappnat av lite för mycket vid gaspådrag.