Sporthoj som går bra att åka bakom på?

HusaOzze

ett st tvärhand hög
Gick med
16 Sep 2008
Ort
Västerås
Hoj
husa 550 going motard
Ja som topic säger... Finns det någon sporthoj där tjejen kan åka bakpå utan att vara akrobat? Alltså det ska gå att åka säg 20 mils tripp utan probs. Hon är inte speciellt lång (164) o jag något längre. Åker nu rc8 å det funkar inte så hyvens bra, men det kan förstås. Men ge tips på bra hoj att åka på.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Min tjej satt bra på Aprilia Mille (98-02-modellen). Det gjorde även jag och vi åkte ett par långturer tillsammans på den.
 

Platipus

hej å hå, luden tå
Gick med
14 Jun 2004
Ort
Stockholm, men Hudik ä bra fint dä å!
Hoj
Några stycken
Min dam satt rätt bra på min gamla fireblade 900 -94 och hon är i ungefär samma längd som din och vi kunde ta några långturer utan problem. Hon sitter bekvämare på den än den blade jag har nu som är en 06. Så en blade av lite äldre modell kanske?
 

PalleR1

På 1000cc sen -96
Gick med
29 Apr 2007
Ort
I landet med den långa vintern
Hoj
R1 -05
Vi som åkte hoj på den tiden då förare och passagerare satt på "samma" dyna (d.v.s. höjdskillnaden mellan de båda är bara 1-3 cm) minns hur mycket enklare det var att köra med passagerare. Då kunde man även broms ganska ordentligt utan att föraren fick en ryggsäck.
Jag har sagt det förr i liknande frågor. Yamaha Thunderace är en av de bättre kombinationerna.
 

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
Vi som åkte hoj på den tiden då förare och passagerare satt på "samma" dyna (d.v.s. höjdskillnaden mellan de båda är bara 1-3 cm) minns hur mycket enklare det var att köra med passagerare. Då kunde man även broms ganska ordentligt utan att föraren fick en ryggsäck.
Jag har sagt det förr i liknande frågor. Yamaha Thunderace är en av de bättre kombinationerna.

Instämmer, haft två och ångrar som fan jag inte behöll den sista. Helt underbara hojar
 

Ankie.W

Gotland Ring nästa! :-D
Gick med
1 Dec 2005
Ort
Märsta
Hoj
Suzuki GSR 600 K6
Har åkt bakpå i 29 år och mestadels Gixxer. Är väl de som funkar bäst för mig. På K5:an flyttade vi upp fotpinnarna för att få upp knäna lite, då kunde jag luta armarna mot knäna och lägga mer vikt mot höfterna. Gjorde gott när man åkte långt. Däremot satt jag som en apa på både R1 och Mille, funka inte alls för mig. Mkt beror nog på hur man ser ut i kroppen, långa eller korta ben, kroppsvikten osv. Bästa sättet är ju att pröva lite olika hojar tillsammans hos hojfirma.
 

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Ort
Uppsala/Stockholm
Hoj
Kawasaki zx6r
Min dam satt rätt bra på min gamla fireblade 900 -94 och hon är i ungefär samma längd som din och vi kunde ta några långturer utan problem. Hon sitter bekvämare på den än den blade jag har nu som är en 06. Så en blade av lite äldre modell kanske?

Jag håller med den här grabben. Har kört folk i diverse olika storlekar på min hoj(storlek 160-185 cm) och alla har suttit helt ok. Det är en rejäl dyna att sitta på med lämplig placering av fotpinnarna. Så en Fireblade av äldre modell låter väl vettigt. :tummenupp
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Min gamla cbr600F satt jag otroligt bekvämt på bakpå :)

Å jag är i samma längd som din chey. Den har väl kommit tilllbaka nu 2011 så ta en titt på hur den är nu? Kanske fortfarande bekväm om du vill ha en ny hoj istället för de gamla blyslädarna...
 

HusaOzze

ett st tvärhand hög
Gick med
16 Sep 2008
Ort
Västerås
Hoj
husa 550 going motard
Har iaf en mental spärr på -00 och nyare :) men har fått lite tips iaf o det tackar jag för. Sen blir det självklart till å provsitta å köra innan jag handlar
 

VFRippe

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Cambridge, UK
Hoj
CBR600RR -10, Fazer 800 -13
Honda Blackbird. "Touring" med ordentligt med kraft :tummenupp
bra för både förare och passagerare tycker jag.
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Jag höll på och funderade på det där men kom fram till att hojen blev så jäkla tråkig med skjuts att jag aldrig ville köra i alla fall.

Jag tror på att skaffa en billig sporttourer för långfärderna och en literklubba för det roliga.
 

HusaOzze

ett st tvärhand hög
Gick med
16 Sep 2008
Ort
Västerås
Hoj
husa 550 going motard
Grejen är att tjejen inte kommer åka med allt för ofta så ska helst va en liter pjäs (el dyl) som det går att åka vettigt på. Två hojar går iaf bort, det är tal om en.
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Grejen är att tjejen inte kommer åka med allt för ofta så ska helst va en liter pjäs (el dyl) som det går att åka vettigt på. Två hojar går iaf bort, det är tal om en.

sv1000s? börja med nackdelar.. vibrerande twin.
Fördelar, ganska bred och bekväm passagerarsadel med handtag, ganska lutad sittställning liknande sporthojar, snorbilliga att försäkra:tummenupp
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Erfarenheten av att ha skjutsat en mängd ggr på bana på våra SMC kurser är att passagerarna blivit väldigt positivt överaskade över hur bra ZX-10an är att åka med på.

Det är nog bara att testa runt.

(min är en -08)
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Vi som åkte hoj på den tiden då förare och passagerare satt på "samma" dyna (d.v.s. höjdskillnaden mellan de båda är bara 1-3 cm) minns hur mycket enklare det var att köra med passagerare. Då kunde man även broms ganska ordentligt utan att föraren fick en ryggsäck.
Jag har sagt det förr i liknande frågor. Yamaha Thunderace är en av de bättre kombinationerna.

Håller med. Ska man ha en någorlunda bekväm sporthojspassagerarsadel så måste man gå lite bakåt i historien. Att sitta på de små fjantiga pidestaler som nya hojar erbjuder paseraren skulle jag inte vilja hålla på med.

Jag tillhör genomsnittet på såväl längden som bredden och jag har åkt många mil bakpå min Thunder. Det är nemas problemas trots att man inte precis är vig som en katt numera...

Jag minns en gång när jag stod på en MC-butik och snacka med en snubbe om just skjutsning på Thunders. Han berätta att hans tjej blev sne på honom när han sålde Thundern. Hon tyckte att den var perfekt att åka bakpå på. Bra sittställning och skön, bred sadel.

Jag har själv kört med passagerare som halvt om halvt somnat där bak så de kan inte ha haft det allt för obehagligt. :)

Jag kan även intyga att det går köra riktigt hårt på bana med passagare bakpå Thundern. Det märks knappt att man har passagerare trots att man kör med fotpinnskrap i kurvorna. :tummenupp

En generell rekommendation rörande sporthojar och skjutsning är dock att man även skaffar en toppbox som "säkerhetsryggstöd" ifall passagerarna slappnat av lite för mycket vid gaspådrag.
 
Last edited:

HusaOzze

ett st tvärhand hög
Gick med
16 Sep 2008
Ort
Västerås
Hoj
husa 550 going motard
Är ju inte bara kutsen/dynan det handlar om utan även ergonomin i sittställningen. Men har fått tips på ett par hojar å rc8an såld :'( så bara börja prova nu. Om vi tar med sporttouring hojar med då?

Hur ligger små kaworna till? Zx6 o 7? Gsxr 600-1000 k1-k4?
 

Kynta

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2011
Ort
Gävle
Hoj
Honda CBR900rr -97.(även haft speed triple x2, och en Dr Big)
Jag håller med den här grabben. Har kört folk i diverse olika storlekar på min hoj(storlek 160-185 cm) och alla har suttit helt ok. Det är en rejäl dyna att sitta på med lämplig placering av fotpinnarna. Så en Fireblade av äldre modell låter väl vettigt. :tummenupp

Detta lär jag visa för tanten att det visst går att åka bra, blev ett jevla gnäll efter första resan på nyinköpta Firebladen. Hon är 180 cm och bara gnäller över mitt dåliga köp... jag brukar gnälla över hennes långa ben.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top