Sporthoj till korta personer!

sailor79

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2007
Hoj
Honda CB600F Hornet 2007
Hej,
Jag har en kompis som ska köpa sig en sporthoj.
Problemet är att hon är väldigt kort (ca 1,57) och har svårt att nå ner.
Min fråga är om ni har ngt tips på en hoj med låg sitthöjd som samtidigt är skojig att köra? :tummenupp

Tack på förhand!

Mvh

Tudde

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2003
Hoj
såld :/
1,57 e ganska långt eg...

har en tjejpolare som körde R1:a med sina 1,51 över bälsta ån.

dock var hennes problem eg inte att nå ner... för det går alltid å modda om halvhyffsat.

det var mera nå fram till styret å sitta bra.

har eg inga alls bra tips på bra hojar, men tror nog att åka runt å testa en del hojar på olika firmor.

då jag personligen tror det inte är bara för du å jag e lika långa så funkar samma hoj oss imellan lika bra i smaken.

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Prova en Triumph Daytona 675, den är ganska liten åtminstone om man jämför med t.ex. en R1:a.

-dB

Gick med
27 Aug 2003
Hoj
r6 -06
ducati 999, gixxer 600-1000 från -05 o frammåt
bäst är om hon lär sig på en låg hoj, när man väl har koll på hur man skall hantera hojen så räcker det att man når ner med tån på ena sidan, dvs vilken sporthoj som helst funkar.
för att göra det hela mer komplicerat är en hoj som väger mindre lättare att hantera än en tung så det är inte bara höjden som spelar roll.

Prova en Triumph Daytona 675, den är ganska liten åtminstone om man jämför med t.ex. en R1:a.

nej stämmer inte

Last edited:

CM

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Hojlös för närvarande...
Visserligen är det en äldre hoj och mer klassad som sporttouring men RF600:an är väldigt låg i sitsen och kostar mer eller mindre gratis försäkringsmässigt. Sitshöjden ligger endast på 775mm och sista årsmodellen av dem är -97 och ligger strax över 100hk effektmässigt.

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
är inte Ducati rätt små?
Kan tänka mig att Monster kan funka (har aldrig kört någon så vet egentligen inte), men min Ducce skulle tjejen aldrig kunna köra. Även om man sänker så ska man ju nå fram till styret på ett bra sätt vid fulla styrutslag osv.

Det är med andra ord en bra idé att inte enbart stirra sig blind på höjden utan även kolla så sittställning osv fungerar. :)

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Suzuki GSX 600F är perfekt. 780mm sitthöjd och låg tyngdpunkt. Ingen extrem sittställning heller. Hästkrafter finns det så att det räcker till utan att den blir för dyr att försäkra.

Jag råkar även ha ett fint exemplar till salu. :)

mvh Johan

Zormin

Aldrig under 10.000 rpm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-10R
Hon kan nog köpa vad hon vill. Det är mer en vanesak. Man måste inte kunna nå ner med båda fötterna. Väldigt sällan man sätter ner båda fötterna ändå. Visst, är man nybörjare och har lite sämre balans kanske det är skönt att ha den tryggheten...men annars lär det inte spela någon roll.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Breda sadlar är ett aber, alltså inte bara höjden som spelar roll. (Väl värt att komma ihåg). Får väl ut och torrbryta och höra sig för vilka som är lättast att anpassa.

Live_free

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2005
Hoj
Motorcykel
Hej,
Jag har en kompis som ska köpa sig en sporthoj.
Problemet är att hon är väldigt kort (ca 1,57) och har svårt att nå ner.
Min fråga är om ni har ngt tips på en hoj med låg sitthöjd som samtidigt är skojig att köra? :tummenupp

Tack på förhand!

Mvh

Det bästa tycker jag är att gå och provsitta och titta på mc i mc-butikerna. Därefter så får man bilda sig en uppfattning själv..

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Som någon sa, så måste man inte nå ner helt i backen. Det är en vanesak.

Annars kan hon ju alltid köpa en er-6.... :rolleyes:

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...