SJP
Lattepappa
- Gick med
- 15 Apr 2007
- Hoj
- Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Äh, riktiga hårdingar packar bara ett storpack durex för ordnad logi.
En säger att det är bra att tältet är likadant och nästa att det är ett problem att hotellrum är för lika.
De flesta hotell har ett bra urval av lokal öl och ligger i närheten av någonting. De har ofta en uppfinning som heter "säng". Oftast är såna mer bekväma än liggunderlag. En annan grej är "tak" som så gott som alltid är vattentätt.
Du ska köra det du själv gillar, på vägar du själv uppskattar, i en hastighet du själv tycker är rätt och sova på det sätt du själv väljer!
Det blir varken bättre eller sämre än andras val, bara ditt val!
En säger att det är bra att tältet är likadant och nästa att det är ett problem att hotellrum är för lika.
De flesta hotell har ett bra urval av lokal öl och ligger i närheten av någonting. De har ofta en uppfinning som heter "säng". Oftast är såna mer bekväma än liggunderlag. En annan grej är "tak" som så gott som alltid är vattentätt.
Jaja, jag förstår tält- och naturgrejen.
Jag har själv bott i tält när jag tältade med pappa i Härjedalen augusti 1969. Det var skitkallt. Och i det militära i Göteborgs norra skärgård december 1980. Det var skitkallt. Å några j*vlar utlöste larmminorna och sköt på oss mitt i natten när vi sussade som bäst. Vi var tvungna att kliva upp och skjuta tillbaka. Mitt i natten. Så nog har jag bott i tält.
Men ni "tält-folks" har uppenbarligen inte fattat hotellgrejen.
Man stannar till vid 14-tiden på dagen, tar fram kartan, och gör en uppskattning av var man kommer att vara vid 17/18-tiden. Finns det någon halvstor ort i närheten? Man kollar apparna booking.com och hotels.com (booking brukar ha mest att välja på). Väljer ett hyfsat ställe. Eller, om man har tur, ett 4-stjärnigt med några få rum kvar. (Antingen är det billigt att boka samma dag om de har några rum de gärna vill sälja innan kvällen. Eller så är rummen slut. Då får man leta vidare.) Eller så googlar man efter övernattningar som inte finns med i booking.com.
Väl på plats rullar man in. Parkerar på hotellets p-plats. Har man tur är den i ett garage under hotellet med hiss hela vägen upp. Släpar in sina väskor. Tar en medhavd öl på rummet (köpte strax innan på ortens systembutik) eller köper en öl i receptionen/baren. Sedan går man och duschar av sig dagens svett.
Går ned till receptionen med fräscha kläder. Fråga den söta tjejen efter hennes bästa tips på bra ställe att äta, vart hon själv brukar gå. Med lite otur är det en kille i receptionen. Det funkar också, men det är bättre om det är en söt tjej.
Man äter middag på byn/stan/orten. Tar sedan en kvällspromenad och kollar in ett ställe/by/stad/ort där man inte har varit förut. Studerar raggarna. Studerar andra som rör sig ute. Ofta invandrarungdomar. Brukar vara intressant och ge upphov till att man filosoferar om det ena och det andra.
Tillbaka på rummet. Ringa hem? Se en Beckfilm eller en svartvit dokumentär på tv? Läsa en bok? Dricka en kvällswhisky? Välj själv. Eller välj allt det där.
Så blir det morgon! Vaknat för tidigt? Ta en morgonpromenad! Se staden/byn/orten i nytt ljus. Med tomma gator. Kan vara lika filosofiskt som kvällen före. "Hur har människorna det här? Skulle jag kunna bo här? Hur skulle det vara?"
Tillbaka till hotellet. Nu har frukosten öppnat. Hotellfrukost. Kan vara jättebra eller mera torftig. Det varierar. Packa ihop. Bära ned väskorna. Checka ut.
Nu kör vi igen! Mot nästa mål!
Ja, har man inga andra intressen och inte vill se mer än väg blir det svårt...
Vi andra har lärt oss att det går att lägga mer än 100 mil om dagen om det behövs men med 40 mil i sadeln så hinner man uppleva och se mera. Att dessutom stanna flera nätter på samma plats gör att man hinner se saker man annars skulle missa...
Här är tips på några ställen där du kan lägga timmar som annars skulle tillbringats i sadeln.
https://dodafallet.se/
http://www.linbanan.com/
https://holgerstraktorer.blogg.se/category/allmant.html
http://www.hanhivittikko.se/
https://www.vannasmotormuseum.se/
https://sverigesradio.se/artikel/7523963
Jag uttrycker som alltid bara min egen uppfattning. I forntiden sov jag i tält några gånger, men har kommit fram till att det nog passar fakirer bättre än mig.
Nordkap 2020
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Äh, riktiga hårdingar packar bara ett storpack durex för ordnad logi.
Inte en sporthoj, jag vet. Det är en touring-tracker. Crosstyret kommer från Biltema. Inget är ot i en tråd på sporthoj.
Tält eller hotell? Lätt tält och camping utomlands. Jag åkte en tidig 1000-milatripp i början av april och var ute i nästan sju veckor. Campingplatserna hade inte öppnat förrän jag kom neråt Madrid så det var bara hotell på nervägen. Så jag har släpat på minna packväskor, väskan med liggunderlag och sovsäck, 5-kilostältet, tankväskan, topboxen och ryggsäcksstolen med regnkläderna.
Packa av bära en bit inom synhåll, hämta resten, bära förbi det första lasset och sedan hämta det också. Hiss och sedan likadant ut från hissen. En gång bar jag allt på en gång inkl hjälmen men lät topboxen sitta kvar. En annan gång i Munchen gick jag tre gånger med droppande regnkläder. Sedan fick jag köra hojen ett halvt kvarter för att parkera hojen.
På campingen lastar man av tält och liggunderlag. Öppnar en öl, smäller upp tältet på 30 sekunder. Kastar in det självuppblåsande liggunderlaget från Biltema. Fäller ut ryggsäcksstolen och öppnar en kortburk till. En camping lite före Madrid hade en öl och läskautomat. En euro för en bärs.
Tältet är ett tremans så det var gott om plats. Kanske inte det minsta gasolköket men det är en present från mina grabbar. Hade det i båten tidigare. Jag kapade till en bordsskiva efter topboxen och gjorde en sarg under som jag fäste ben från en gammal tv-antenn. Tunna aluminiumrör alltså. Bordet tar egentligen ingen plats alls om man packar rätt i den undre halvan av topboxen. Lådan till köket blir skärbräda och smulbricka. Smidigt när det ska ätas frulle.
En bild från Livorno. Hade några påsar frystorkat med mig. Bra när det inte finns restaurang på campingen.
Jag hade lite väl mycket kläder med mig. Skulle vara borta länge och visste inte hur det var med tvättmöjligheter. Fyra par olika handskar från perforerade sommarhandskar, vanliga, trefingrade regnhandskar och skinnvantar med dun. Alla användes.
Jag hade en tunnfodrad jacka utanpå skinnstället om det var svalt. Sedan hade jag regnjackan plus resten av regnkläderna.
Mina kortburkar blev inte omskakade. TDMen går mjukt
Nästa gång blir det samma packning, kanske lite mindre extrakläder.
Och det är ju det som är det fina med bara hotel, du hade ju inte ens behövs ha med all den där packningen du fick konka på
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|