Sporthoj Touring 1-2-3

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
En säger att det är bra att tältet är likadant och nästa att det är ett problem att hotellrum är för lika.
De flesta hotell har ett bra urval av lokal öl och ligger i närheten av någonting. De har ofta en uppfinning som heter "säng". Oftast är såna mer bekväma än liggunderlag. En annan grej är "tak" som så gott som alltid är vattentätt.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
En säger att det är bra att tältet är likadant och nästa att det är ett problem att hotellrum är för lika.
De flesta hotell har ett bra urval av lokal öl och ligger i närheten av någonting. De har ofta en uppfinning som heter "säng". Oftast är såna mer bekväma än liggunderlag. En annan grej är "tak" som så gott som alltid är vattentätt.

Du ska köra det du själv gillar, på vägar du själv uppskattar, i en hastighet du själv tycker är rätt och sova på det sätt du själv väljer!
Det blir varken bättre eller sämre än andras val, bara ditt val! :tummenupp

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Du ska köra det du själv gillar, på vägar du själv uppskattar, i en hastighet du själv tycker är rätt och sova på det sätt du själv väljer!
Det blir varken bättre eller sämre än andras val, bara ditt val! :tummenupp

Jag uttrycker som alltid bara min egen uppfattning. I forntiden sov jag i tält några gånger, men har kommit fram till att det nog passar fakirer bättre än mig.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Hotel Hilleberg ligger alltid precis där jag vill stanna, är 100% vattentätt och har mycket bekväma sängar. Har alltid tyckt att det måste vara jobbigt att planera sina resor efter var hotellen ligger... :)

Men huvudsaken är ju att man ger sig iväg, och vi har alla våra sätt att göra det på.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jaja, jag förstår tält- och naturgrejen.
Jag har själv bott i tält när jag tältade med pappa i Härjedalen augusti 1969. Det var skitkallt. Och i det militära i Göteborgs norra skärgård december 1980. Det var skitkallt. Å några j*vlar utlöste larmminorna och sköt på oss mitt i natten när vi sussade som bäst. Vi var tvungna att kliva upp och skjuta tillbaka. Mitt i natten. Så nog har jag bott i tält. :D

Men ni "tält-folks" har uppenbarligen inte fattat hotellgrejen.

Man stannar till vid 14-tiden på dagen, tar fram kartan, och gör en uppskattning av var man kommer att vara vid 17/18-tiden. Finns det någon halvstor ort i närheten? Man kollar apparna booking.com och hotels.com (booking brukar ha mest att välja på). Väljer ett hyfsat ställe. Eller, om man har tur, ett 4-stjärnigt med några få rum kvar. (Antingen är det billigt att boka samma dag om de har några rum de gärna vill sälja innan kvällen. Eller så är rummen slut. Då får man leta vidare.) Eller så googlar man efter övernattningar som inte finns med i booking.com.

Väl på plats rullar man in. Parkerar på hotellets p-plats. Har man tur är den i ett garage under hotellet med hiss hela vägen upp. Släpar in sina väskor. Tar en medhavd öl på rummet (köpte strax innan på ortens systembutik) eller köper en öl i receptionen/baren. Sedan går man och duschar av sig dagens svett.

Går ned till receptionen med fräscha kläder. Fråga den söta tjejen efter hennes bästa tips på bra ställe att äta, vart hon själv brukar gå. Med lite otur är det en kille i receptionen. Det funkar också, men det är bättre om det är en söt tjej.

Man äter middag på byn/stan/orten. Tar sedan en kvällspromenad och kollar in ett ställe/by/stad/ort där man inte har varit förut. Studerar raggarna. Studerar andra som rör sig ute. Ofta invandrarungdomar. Brukar vara intressant och ge upphov till att man filosoferar om det ena och det andra.

Tillbaka på rummet. Ringa hem? Se en Beckfilm eller en svartvit dokumentär på tv? Läsa en bok? Dricka en kvällswhisky? Välj själv. Eller välj allt det där.

Så blir det morgon! Vaknat för tidigt? Ta en morgonpromenad! Se staden/byn/orten i nytt ljus. Med tomma gator. Kan vara lika filosofiskt som kvällen före. "Hur har människorna det här? Skulle jag kunna bo här? Hur skulle det vara?"

Tillbaka till hotellet. Nu har frukosten öppnat. Hotellfrukost. Kan vara jättebra eller mera torftig. Det varierar. Packa ihop. Bära ned väskorna. Checka ut.

Nu kör vi igen! Mot nästa mål!

Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Första gången jag åkte ner i Europa hade jag min Kawa Z750 E1 från 1980. Ingen sporthoj kanske men Flöthers tävlade med den i lilla superbikeklassen. Minns inte vad föraren hette men han kom väl 5:a eller 7:a. (Tror Peijer vann på en kardandriven XJ650.)

Jag delade tält med en polare. Inget liggunderlag eller luftmadrass. Bara dunsovsäcken. Inga packväskor, endast en tankväska. ElefantenBoy, mellanstorleken. Ett par extra brallor, gympadojor, några få tröjor, regnställ och regnhanskar. Nixlåset låg i botten med gympadojorna och kedjesprayen. Det var ju inne med tvättmedlet Y10 så några sådana portionspåsar hade jag med mig. Tandborste, handduk och badbyxor. Inga verktyg utöver originalvertygen. Ingen kedjespray. Pass, kontanter och självklart resecheckar!
Vi åkte via Puttgarden ner till Venedig sedan Alperna kors och tvärs. Kompisen körde en GS1000G men stora Krauser väskorna och topbox. När han tappade den var vi tre man för att få upp den igen. Tungt as redan utan packning.

Året därpå hade jag en tjej med mig. Cravenpackväskor från Roffes, billigt tvåmanstält, dubbelluftmadrass och samma tankväska och kanske någon väska till. Packväskorna blev snodda med packning, pass, resecheckar och nycklarna till hojen. Så vi lämnade rivieran och åkte till konsulatet i Marseille för att fixa tillfälliga pass och hämta ut stålar på banken.

Några år senare, samma hoj, då med nya 35-liters Krauserväskor, samma tält, samma dubbelluftmadrass och tankväska. Annan extraväxlar. Annan tjej. Åkte till Barcelona och tog färjan över till Mallorca.

Hade velat ha hårda packväskor till TDM:en men fan va stora, breda, klumpiga och fula dom är. Det blev ett par mjuka på Blocket för en femhundring istället.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jaja, jag förstår tält- och naturgrejen.
Jag har själv bott i tält när jag tältade med pappa i Härjedalen augusti 1969. Det var skitkallt. Och i det militära i Göteborgs norra skärgård december 1980. Det var skitkallt. Å några j*vlar utlöste larmminorna och sköt på oss mitt i natten när vi sussade som bäst. Vi var tvungna att kliva upp och skjuta tillbaka. Mitt i natten. Så nog har jag bott i tält. :D

Men ni "tält-folks" har uppenbarligen inte fattat hotellgrejen.

Man stannar till vid 14-tiden på dagen, tar fram kartan, och gör en uppskattning av var man kommer att vara vid 17/18-tiden. Finns det någon halvstor ort i närheten? Man kollar apparna booking.com och hotels.com (booking brukar ha mest att välja på). Väljer ett hyfsat ställe. Eller, om man har tur, ett 4-stjärnigt med några få rum kvar. (Antingen är det billigt att boka samma dag om de har några rum de gärna vill sälja innan kvällen. Eller så är rummen slut. Då får man leta vidare.) Eller så googlar man efter övernattningar som inte finns med i booking.com.

Väl på plats rullar man in. Parkerar på hotellets p-plats. Har man tur är den i ett garage under hotellet med hiss hela vägen upp. Släpar in sina väskor. Tar en medhavd öl på rummet (köpte strax innan på ortens systembutik) eller köper en öl i receptionen/baren. Sedan går man och duschar av sig dagens svett.

Går ned till receptionen med fräscha kläder. Fråga den söta tjejen efter hennes bästa tips på bra ställe att äta, vart hon själv brukar gå. Med lite otur är det en kille i receptionen. Det funkar också, men det är bättre om det är en söt tjej.

Man äter middag på byn/stan/orten. Tar sedan en kvällspromenad och kollar in ett ställe/by/stad/ort där man inte har varit förut. Studerar raggarna. Studerar andra som rör sig ute. Ofta invandrarungdomar. Brukar vara intressant och ge upphov till att man filosoferar om det ena och det andra.

Tillbaka på rummet. Ringa hem? Se en Beckfilm eller en svartvit dokumentär på tv? Läsa en bok? Dricka en kvällswhisky? Välj själv. Eller välj allt det där.

Så blir det morgon! Vaknat för tidigt? Ta en morgonpromenad! Se staden/byn/orten i nytt ljus. Med tomma gator. Kan vara lika filosofiskt som kvällen före. "Hur har människorna det här? Skulle jag kunna bo här? Hur skulle det vara?"

Tillbaka till hotellet. Nu har frukosten öppnat. Hotellfrukost. Kan vara jättebra eller mera torftig. Det varierar. Packa ihop. Bära ned väskorna. Checka ut.

Nu kör vi igen! Mot nästa mål!

Ungefär exakt likadant som jag gör på mina resor. Jag har blivit så gammal att jag uppskattar att sova i ett rum med en säng och ha tillgång till en dusch. Sen att kunna börja dagen med en stadig hotell frukost.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Jag gör både och. Jag har den högst tveksamma förmånen av att bo många nätter på ffa Scandic i tjänsten, vilket gör att jag allt som oftast har både deras högsta nivå (just nu Red för mig, som ger mig förtur på fullbokade hotell även med frinätter) och en sjujäkla massa poäng att bo gratis för.

Så jag har det som sista nödlösning ibland, den där dagen när allt gått åt skogen och jag är blöt, trött och sur. Då tar jag en hotellnatt gratis.

Ibland så väljer jag att bo på hotell istället för tält. Typexemplet är om jag ska hälsa på någon i en tätort tex. Men helst tält - det är mysigast, och hotell är ALLTID förknippat med jobb för mig.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Ja, har man inga andra intressen och inte vill se mer än väg blir det svårt...:hej

Vi andra har lärt oss att det går att lägga mer än 100 mil om dagen om det behövs men med 40 mil i sadeln så hinner man uppleva och se mera. Att dessutom stanna flera nätter på samma plats gör att man hinner se saker man annars skulle missa...

Här är tips på några ställen där du kan lägga timmar som annars skulle tillbringats i sadeln. ;)

https://dodafallet.se/

http://www.linbanan.com/

https://holgerstraktorer.blogg.se/category/allmant.html

http://www.hanhivittikko.se/

https://www.vannasmotormuseum.se/

https://sverigesradio.se/artikel/7523963

Jösses jag har ju hus i kristineberg. Personligen vill jag ju inte ens stanna för att dricka eller slå en drill annat än vid tankning.. Kommer ca 35-40 mil på en tank, tycker stillestånd korvätning o dyligt e slöseri på körtid.
Jag e väll fel vaxinera antagligen:(

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Jag uttrycker som alltid bara min egen uppfattning. I forntiden sov jag i tält några gånger, men har kommit fram till att det nog passar fakirer bättre än mig.

Jag kan sova på hotell, och gör så ibland, men föredrar att sova i tält. Och eftersom jag föredrar att sova i tält och vet att det finns bra saker att köpa så känner jag mig heller inte som en fakir.
Samma med SportHoj, det kan finnas bekvämare fordon men jag föredrar min SportHoj!

I skrivande stund har TS 15 gilla så det är trevligt att inte vara ensam.
Att andra inte gör samma val gör inget, bara de inte bestämmer vad jag ska välja! :)

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
exakt envar gör som den vill
jag har sovit mycket i tält förut o även bara sovit under hojen under öppen himmel osv. men allt det har sin tid, o det var skoj på den tiden.
va jag hatade mest var att stiga upp på morgonen o ta på alla fuktiga kläder, FY FAN va man har svurit många gångar.
jag har även sovit i tält när jag har varit ute o tävlat, men då har jag haft värme element i tältet :D
varmt o skönt o inga fuktiga kläder :D tältning delux trors jag det heter :hihi

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
2cae0ff238d9a7b0ad130e8b6a04aceb.jpg

Inte en sporthoj, jag vet. Det är en touring-tracker. Crosstyret kommer från Biltema. Inget är ot i en tråd på sporthoj.

Tält eller hotell? Lätt tält och camping utomlands. Jag åkte en tidig 1000-milatripp i början av april och var ute i nästan sju veckor. Campingplatserna hade inte öppnat förrän jag kom neråt Madrid så det var bara hotell på nervägen. Så jag har släpat på minna packväskor, väskan med liggunderlag och sovsäck, 5-kilostältet, tankväskan, topboxen och ryggsäcksstolen med regnkläderna.
Packa av bära en bit inom synhåll, hämta resten, bära förbi det första lasset och sedan hämta det också. Hiss och sedan likadant ut från hissen. En gång bar jag allt på en gång inkl hjälmen men lät topboxen sitta kvar. En annan gång i Munchen gick jag tre gånger med droppande regnkläder. Sedan fick jag köra hojen ett halvt kvarter för att parkera hojen.

På campingen lastar man av tält och liggunderlag. Öppnar en öl, smäller upp tältet på 30 sekunder. Kastar in det självuppblåsande liggunderlaget från Biltema. Fäller ut ryggsäcksstolen och öppnar en kortburk till. En camping lite före Madrid hade en öl och läskautomat. En euro för en bärs.

Tältet är ett tremans så det var gott om plats. Kanske inte det minsta gasolköket men det är en present från mina grabbar. Hade det i båten tidigare. Jag kapade till en bordsskiva efter topboxen och gjorde en sarg under som jag fäste ben från en gammal tv-antenn. Tunna aluminiumrör alltså. Bordet tar egentligen ingen plats alls om man packar rätt i den undre halvan av topboxen. Lådan till köket blir skärbräda och smulbricka. Smidigt när det ska ätas frulle.
En bild från Livorno. Hade några påsar frystorkat med mig. Bra när det inte finns restaurang på campingen.

92c0b069096dd99330eeaed3d001408b.jpg

Jag hade lite väl mycket kläder med mig. Skulle vara borta länge och visste inte hur det var med tvättmöjligheter. Fyra par olika handskar från perforerade sommarhandskar, vanliga, trefingrade regnhandskar och skinnvantar med dun. Alla användes.
Jag hade en tunnfodrad jacka utanpå skinnstället om det var svalt. Sedan hade jag regnjackan plus resten av regnkläderna.
Mina kortburkar blev inte omskakade. TDMen går mjukt :)
Nästa gång blir det samma packning, kanske lite mindre extrakläder.

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Nordkap 2020
0a951a8d552fc879d6a58e0aa18dbd59.jpg

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Riktigt imponerande, har du fler bilder att dela med dig? Nordkap är ju som att köra ner till Sahara öknen, fågelvägen. :Bugar
Hur många övernattningar på vägen blev det? Totalt antal mil och dagar du var iväg?

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Här kommer ett gemensamt tack :Bugar :Bugar :Bugar till er som kommit med bra tips och roliga historier om era resor, fortsätt fylla på! :yoparty

Det jag tänkte angående tält vs hotell är inte riktigt som religion, att du måste välja det ena före det andra. Man kan ju göra både och. Däremot kom det upp intressanta saker som någon nämnde:
Du pratar inte med grannen på hotellet men gärna med tält-grannen. Exakt så är det, otroligt va människor är trevliga och hederliga ute på fält. Blivit bjuden på både mat, öl och båt-tur.
Sedan tycker jag att vid tältning och lite packning gör att man blir ett med hojen, du lever, sover och andas med den. Helt enkelt en annan upplevelse. Inget gå på stan, inget besök på lokala thai-haket, ingen hotellfrukost eller tråkig film på tv. Skinnjackan är på 15 timmar och du har kört 35 mil småvägar och när tältet är uppe och solen går ner över sjön så behöver man inte så mycket.

Fortsätt som sagt med tips/historier/bilder!

nonne_j

Medlem
Gick med
7 Oct 2015
Hoj
Triumph
2cae0ff238d9a7b0ad130e8b6a04aceb.jpg

Inte en sporthoj, jag vet. Det är en touring-tracker. Crosstyret kommer från Biltema. Inget är ot i en tråd på sporthoj.

Tält eller hotell? Lätt tält och camping utomlands. Jag åkte en tidig 1000-milatripp i början av april och var ute i nästan sju veckor. Campingplatserna hade inte öppnat förrän jag kom neråt Madrid så det var bara hotell på nervägen. Så jag har släpat på minna packväskor, väskan med liggunderlag och sovsäck, 5-kilostältet, tankväskan, topboxen och ryggsäcksstolen med regnkläderna.
Packa av bära en bit inom synhåll, hämta resten, bära förbi det första lasset och sedan hämta det också. Hiss och sedan likadant ut från hissen. En gång bar jag allt på en gång inkl hjälmen men lät topboxen sitta kvar. En annan gång i Munchen gick jag tre gånger med droppande regnkläder. Sedan fick jag köra hojen ett halvt kvarter för att parkera hojen.

På campingen lastar man av tält och liggunderlag. Öppnar en öl, smäller upp tältet på 30 sekunder. Kastar in det självuppblåsande liggunderlaget från Biltema. Fäller ut ryggsäcksstolen och öppnar en kortburk till. En camping lite före Madrid hade en öl och läskautomat. En euro för en bärs.

Tältet är ett tremans så det var gott om plats. Kanske inte det minsta gasolköket men det är en present från mina grabbar. Hade det i båten tidigare. Jag kapade till en bordsskiva efter topboxen och gjorde en sarg under som jag fäste ben från en gammal tv-antenn. Tunna aluminiumrör alltså. Bordet tar egentligen ingen plats alls om man packar rätt i den undre halvan av topboxen. Lådan till köket blir skärbräda och smulbricka. Smidigt när det ska ätas frulle.
En bild från Livorno. Hade några påsar frystorkat med mig. Bra när det inte finns restaurang på campingen.

92c0b069096dd99330eeaed3d001408b.jpg

Jag hade lite väl mycket kläder med mig. Skulle vara borta länge och visste inte hur det var med tvättmöjligheter. Fyra par olika handskar från perforerade sommarhandskar, vanliga, trefingrade regnhandskar och skinnvantar med dun. Alla användes.
Jag hade en tunnfodrad jacka utanpå skinnstället om det var svalt. Sedan hade jag regnjackan plus resten av regnkläderna.
Mina kortburkar blev inte omskakade. TDMen går mjukt :)
Nästa gång blir det samma packning, kanske lite mindre extrakläder.

Och det är ju det som är det fina med bara hotel, du hade ju inte ens behövs ha med all den där packningen du fick konka på ;)

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Och det är ju det som är det fina med bara hotel, du hade ju inte ens behövs ha med all den där packningen du fick konka på ;)

Det beror ju på vad man vill få ut av sin resa. Jag saknar de flesta övernattningarna i tält, jag saknar inget hotellrum. Klart man kan åka helt utan eller minimal packning.

Två hotell som var helt ok:

317baca1d2b56596d30e0b6a91ffe74b.jpg

Saint Niklaas i Belgien. Första hotellet var fullt. Det andra hade ingen parkering i huset eller utanför. En grusplan 3-400 meter bort.
Portiern föreslog deras innergård. Det fanns bara en väg dit. Genom receptionen, förbi baren, höger genom restaurangen och ut. Parkera i ett hörn. Sen surrade vi i baren resten av kvällen.

a35c1c9cc88fc742f070924599d9cd84.jpg

Laredo i Spanien, lite före Santander. Jag var helt säker på att det skulle finnas campingplatser. Åkte runt mha Google maps. En verkade vara helt nedlagd, två hade inte öppnat för säsongen, 12 april (2019).
Letade upp ett hotell. Hittade ett. Frågade om p-plats. Parkera där du står, utanför dörren. På andra sidan låg en polisstation. Kändes tryggt. Sen kostade rummet bara 34 euro. Tjejen i repan kunde nästan ingen engelska, bara de få incheckningsfraserna. Ja och motorcykelparkeringsfrågorna :)

En tältbild från en camping i/ovanför Cannes. Repan var stängd men de öppnade när jag kom. En öl medan man fixar med tält och liggunderlag.
8d4e6ee9d070925a268d5bd54cd81b84.jpg

Finfina vägar från St Tropez via Grasse till Cannes. När man kommer upp i bergen alltså. Sen går det inte att stanna och fota var som helst. Bilden ger en hint i alla fall.
9166695c5fd87c1214e1afd3b3157ddd.jpg

Campar i Rimini och åker omkring lite på dagarna i San Marino och däromkring. Gammal nummerplåt och S-märket sitter på topboxen. Sen ska det handlas mat på tillbakavägen.
a750c245c7d210dc619f103f5f2cfb13.jpg

Ja jag längtar tillbaka.

Skickat från min iPad med Tapatalk

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Min touringsetup: 40-liters hästskoväska plus två 5-liters väskor för sånt jag behöver under dagen; regnkläder, tilltugg, vatten ,Thermacell myggrepeller samt ett 2.5-kilos 2-manstält. Funkar både på GSen och XTn. Har det regnat hela dagen blir det dock campingstuga. Aldrig hotell dock. Vill vara nära hojen.

116967656_10223924289804923_350005117437336748_o.jpg

106914157_10223609451374159_7621505168224907892_o.jpg

117193841_10223910016488099_7447313600981482834_o.jpg

118156640_10224044295404988_6119183565191900662_o.jpg

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS