Sporthoj under 70kW

nabilghulam

Ny medlem
Gick med
8 May 2014
Hoj
2003, SUZUKI, SV650S
Tja!

Är det någon som vet vilka sporthojar det går att välja på under 70kW?

Har tittat på FZR600 89-93 och de ska tydligen gå att åka på ett A2 körkort om man stryper dem.
Vill helst ha 600cc men 400cc går bra med. Redan hunnit kika på ett par ZXR400/GSX R 400.

Endast ute efter sporthojar, inga touring/motards osv.

Svar uppskattas, tack! :)

ciparn

Medlem
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
MT-09 SP , BMW R100 scrambler
Strypt Thundercat var min första när jag hade A2. Vill du ha under 70kw original annars går det ju alltid att hitta strypning som löser det hela.

nabilghulam

Ny medlem
Gick med
8 May 2014
Hoj
2003, SUZUKI, SV650S
Tror inte jag formulerade min fråga riktigt rätt, den ska ligga under 70kW originaleffekt för att det är på ett A2 körkort jag ska köra den. Så ZX9R är nog lite för stark för A2 kortet :).

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
R1 -98.
CBR600F upp till -90 någonstans.

Hade jag behövt köra sporthoj på A2 idag hade nog en RS250 stått överst på listan men ärligt talat är det med tanke på försäkringspremie, komfort och användarvänliget inte värt att åka strypt sporthoj.

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Dom sporthojarna som ts föreslår är inte mer ''sportiga'' idag än vilken modern touringhoj som helst.

Jag skulle föreslå något tvåcylindrigt. T.ex er 6 f , suzuki sv 650 eller en Ducati monster 620 eller 695. Det är nog dom trevligaste modellerna att strypa eftersom dom behåller sin fina motorkaraktär även som strypta.

Last edited:

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Ja, FZR600 ligger ju på strax under 70kw original, så det funkar att strypa. GSXR400 ligger väl på typ 43kw men väger å andra sidan betydligt mindre, typ 150kg. Personligen förstår jag inte riktigt rekommendationerna på R1-98 och ZX9r, vadå 55kw på papperet men i verkligheten 160hk som det står i annonsen? Moget att rekommendera det till en A2:are...:dummer
Kollat de nyare? Honda cbr500r, Kawa ninja 300?

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Personligen förstår jag inte riktigt rekommendationerna på R1-98 och ZX9r, vadå 55kw på papperet men i verkligheten 160hk som det står i annonsen? Moget att rekommendera det till en A2:are...:dummer

Vad är problemet?
En R1 eller ZX9r är inte farligare med 35kW än en GSXR400. :fakta

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
RD350, TZR250, NS250R, KR1 , Cagiva Mito, Ducati 900 SL, Gilera Saturno, SRX 600, hur mycket mer sport behöver det vara? :)

Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Nu kommer ju alltid frågan om ts hoj skall köras strypt i verkligheten eller bara på pappret?????

Det påverkar naturligtvis vilken hoj som bör väljas.

nabilghulam

Ny medlem
Gick med
8 May 2014
Hoj
2003, SUZUKI, SV650S
Problemet är att de har över 70kw i ursprungseffekt. Oavsett vad som står i regpappren. :fakta
Exakt, det är just det jag menade med: "Så ZX9R är nog lite för stark för A2 kortet".
Alla nya 600cc sport har en effekt som ligger över 70kW i ursprungseffekt. :tummenupp
Tänkte mer om det inte finns några äldre pärlor som ligger strax där under? :)

nabilghulam

Ny medlem
Gick med
8 May 2014
Hoj
2003, SUZUKI, SV650S
Just därför har den här regeln införts. Även om man kör ostrypt så ska man inte kunna ha en värstinghoj.
Var väl alltför många som fuskade tidigare.....

Ja precis, ska iväg till bike och höra med dem om vilka hojar jag har att välja på. De borde väl veta ett och annat om detta!

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Problemet är att de har över 70kw i ursprungseffekt. Oavsett vad som står i regpappren. :fakta

Finns det prejudikat eller en tydlig definition i lagen som stödjer ditt påstående?
Det som står i regbeviset är det som tillverkaren har uppgivit och jag har mycket svårt att se att man skulle kunna bli dömd för detta.

Ska bara ha strypt på pappren :)

Hela tråden handlar ju om hur du kan åka sporthoj lagligt, vill du syssla med olovlig körning så kan du väl bara köpa vad som helst.:dummer

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Jag vet inte vad din definition är på sporthoj, men Ducati SS750 har ett schysst chassi och sportigare sittställning än min YZF 750. 64 hk max effekt med fin kraft i mellanregistret. Mer körglädje har jag inte haft med någon annan hoj :)

C.Castor

Ny medlem
Gick med
4 May 2012
Hoj
KTM690E-R -13, Honda CBR600F4 -00, Ossa Tr300i Factory R -14
Finns det prejudikat eller en tydlig definition i lagen som stödjer ditt påstående?
Det som står i regbeviset är det som tillverkaren har uppgivit och jag har mycket svårt att se att man skulle kunna bli dömd för detta.

Finns väldigt tydliga regler för vilka hojar som får köras med A2. Som några har skrivit redan så gäller att hojen får inte ha mer än 35KW, plus att ursprungseffekten inte får överstiga 70KW. (Vilket jag misstänker storhojarna har)

Kolla in reglerna för A2, så hajar du nog! :krama

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...