Sporthoj under 70kW

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Finns det prejudikat eller en tydlig definition i lagen som stödjer ditt påstående?
Det som står i regbeviset är det som tillverkaren har uppgivit och jag har mycket svårt att se att man skulle kunna bli dömd för detta

Så här står det i Trafikverkets regelbok:
I de fall motorcykelns originalutförande har ändrats föreslås i föreskrifterna att fordonet inte får ha sitt ursprung i ett fordon med en nettoeffekt högre än 70 kW.

Alltså utgår man från orginalutförande. En R1:a -98:a som har 55kw är strypt. orginal har den 110kw
 

nabilghulam

Ny medlem
Gick med
8 May 2014
Ort
Trollhättan
Hoj
2003, SUZUKI, SV650S
Hela tråden handlar ju om hur du kan åka sporthoj lagligt, vill du syssla med olovlig körning så kan du väl bara köpa vad som helst.:dummer

Det ska ju iaf se lagligt ut, strypa den, besiktiga, ta av strypningen och RÖÖÖRÖÖÖÖ. Men var på bike nyss, tror det blir en er6n :yoparty
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Finns väldigt tydliga regler för vilka hojar som får köras med A2. Som några har skrivit redan så gäller att hojen får inte ha mer än 35KW, plus att ursprungseffekten inte får överstiga 70KW. (Vilket jag misstänker storhojarna har)


Kolla in reglerna för A2, så hajar du nog! :krama

Så här står det i Trafikverkets regelbok:
I de fall motorcykelns originalutförande har ändrats föreslås i föreskrifterna att fordonet inte får ha sitt ursprung i ett fordon med en nettoeffekt högre än 70 kW.

Alltså utgår man från orginalutförande. En R1:a -98:a som har 55kw är strypt. orginal har den 110kw

Jag vet uppenbarligen hur reglerna är utformade men R1 har aldrig sålts strypt och -98 är registrerad med under 70kW från fabrik. Visst, det var ett misstag men det är fortfarande faktum.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det ska ju iaf se lagligt ut, strypa den, besiktiga, ta av strypningen och RÖÖÖRÖÖÖÖ. Men var på bike nyss, tror det blir en er6n :yoparty

Med den attityden låter en er6 som ett bra val. Kör försiktigt så du också får möjlighet att bli gammal och klok (/bitter).
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Jag vet uppenbarligen hur reglerna är utformade men R1 har aldrig sålts strypt och -98 är registrerad med under 70kW från fabrik. Visst, det var ett misstag men det är fortfarande faktum.

Hur förklarar du då att vissa -98:eek:r är reggade med orginaleffekt 110kw?
Är dom reggade med 55kw så står det i regbeviset att dom är strypta.
 

tr3ge

Medlem
Gick med
10 Apr 2008
Ort
västerås
Hoj
Honda CBR 600 F-sport -01
Ligger inte Suzuki gsx 750F precis på gränsen? väl betydligt mer tourer än sport, men ser iaf "sportig" ut...:rolleyes:
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Det ska ju iaf se lagligt ut, strypa den, besiktiga, ta av strypningen och RÖÖÖRÖÖÖÖ. Men var på bike nyss, tror det blir en er6n :yoparty

Tror inte de blir så mkt RÖÖÖRÖÖÖÖ den dagen du lagligen får gränsla en 1000r, när den dagen kommer, kommer du att inse att er6 känns som en trimmad moppe typ:yoparty
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Hur förklarar du då att vissa -98:eek:r är reggade med orginaleffekt 110kw?
Är dom reggade med 55kw så står det i regbeviset att dom är strypta.

Vissa -98 var/är reggade med 55kW som ursprunglig effekt, sen att de har betydligt mer är en annan femma.
På pappret är det OK och i verkligheten är det också OK förutsatt att strypning sitter i.
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Ligger inte Suzuki gsx 750F precis på gränsen? väl betydligt mer tourer än sport, men ser iaf "sportig" ut...:rolleyes:

Gsx705F ser ut som §":3freak:rofl"

INTE SPORT!
Vad dessa nya piloter måste vänja sig vid är strypta varianter av xj6 och er6 mfl innan de får möjligheten att prova något så opraktiskt som en äkta RR
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top