Sporthoj vs Offroad (Seriöst Inlägg)

EazyD

En superhjälte för dig...
Gick med
11 Jan 2004
Hoj
I April
Ska köpa motorcykel om några veckor. Ska köpa begagnad för max 35000kr.

Har riktigt svårt att bestäma mig för vad jag ska ha för hoj.
Har tänkt lite olika på hojarna och vad som kan göras med dom.

Vid köp så blir det någon av dom här.

-Sporthoj-

Aprilia RS 125
Cagiva Mito 125

-Offroad-

GasGas EC 125
KTM EXC 125

Sporthoj kan ju bara köras på asfalt och det är ju kul med en Aprilia eller Cagiva men hur kul är det efter någon veckas åkande på vägen, tröttnar man och vill ut på tuffare teräng?

Offroad kan köras på allt möjligt underlag, lättare att leka med dvs bakhjulsåkning, stoppies, hoppande, köra på cross/enduro banan.

Kan ni hjälpa mig med argument för vilken typ jag ska välja, just nu pekar det åt offroad.
Gärna egna åsikter.

Nyqvist

Kan själv!
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
vtr 1000
EazyD skrev:
Ska köpa motorcykel om några veckor. Ska köpa begagnad för max 35000kr.

Har riktigt svårt att bestäma mig för vad jag ska ha för hoj.
Har tänkt lite olika på hojarna och vad som kan göras med dom.

Vid köp så blir det någon av dom här.

-Sporthoj-

Aprilia RS 125
Cagiva Mito 125

-Offroad-

GasGas EC 125
KTM EXC 125

Sporthoj kan ju bara köras på asfalt och det är ju kul med en Aprilia eller Cagiva men hur kul är det efter någon veckas åkande på vägen, tröttnar man och vill ut på tuffare teräng?

Offroad kan köras på allt möjligt underlag, lättare att leka med dvs bakhjulsåkning, stoppies, hoppande, köra på cross/enduro banan.

Kan ni hjälpa mig med argument för vilken typ jag ska välja, just nu pekar det åt offroad.
Gärna egna åsikter.

Jag kan garanter att när du börjar kört på vägen så kommer du inte att tröttna, dessutom har du ju något att se framemot under vintern :tummenupp

kylskap

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2003
Hoj
öhm...
är det verkligen kul att bara kunna köra på väg? (sporthoj)... de verkar lite lockande på grund av farten men tröttnar man inte på att bara kunna köra på väg och ha fart hela tiden?... för man kan väll inte leka så mycke me en sporthoj 125 lr?

KtmDanne

Dakarwannabe.
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
KTM 640 Adventure
Lätt val: OFFROAD! Varför längta ihjäl sig på vintern när man kan sätta på dubbdäck på åffrådden? Som du själv sa hoppa, sladda och busa..

EazyD

En superhjälte för dig...
Gick med
11 Jan 2004
Hoj
I April
kylskap skrev:
är det verkligen kul att bara kunna köra på väg? (sporthoj)... de verkar lite lockande på grund av farten men tröttnar man inte på att bara kunna köra på väg och ha fart hela tiden?... för man kan väll inte leka så mycke me en sporthoj 125 lr?

Det är det jag menar, visst en sporthoj gör 160-170km/h, men hur ofta ligger man i den farten? En offroad accelererar minst lika snabbt som en sporthoj.

Plus att dubbdäcken gör vintern till en enda NÖJES tid! :yoparty

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
KtmDanne skrev:
Lätt val: OFFROAD! Varför längta ihjäl sig på vintern när man kan sätta på dubbdäck på åffrådden? Som du själv sa hoppa, sladda och busa..

Håller delvis med dig, vintern är jobbig, men, sporthoj är inte tråkigt...

Igår va ju grymmt kul, så, hmm, jag kör på sporthoj, men offroad är trevligt med...

Jag vet, man köper en av varje! :) Kan man hitta nån billig offroad till vintern tro?

EDIT: Jag skulle köpt sporthoj, det är inte samma sak o åka offroad onroad om man säger, titta på alla här inne, de flesta har sporthoj, tror inte det är många som tröttnar på o köra på asfalt här...

Last edited:

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Yamaha DT 125 R ända som fungerar! :p (Många ovänner på en mening nu? ;))
Köper du en sport får du tänka på att det är faktist bara en liten större moppe, jag tycker det personligen ser ruskigt fjolligt ut att komma på en sport 125:a.

Edit: Offroadare är även dom moppar.

Last edited:

Itacha75

Gick med
23 Nov 2003
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
NatoN skrev:
Och det är inte en offroad 125:a menar du?

Jo da, det är dom.
Men med tanke på sittpositionen och annat så är dom lite för mycket "wannabe" för MIN del. OBS! MIN del. :p

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Hoj
TL1000R
Itacha75 skrev:
Jo da, det är dom.
Men med tanke på sittpositionen och annat så är dom lite för mycket "wannabe" för MIN del. OBS! MIN del. :p

Hahah då är ju en offroad en wannabe på precis samma sätt! Men ja, jag fattar vad du menar.

Itacha75

Gick med
23 Nov 2003
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Esquina skrev:
Öh? Är du allvarlig?

Ja!
Vad menar du? Att det bara är sport 125:eek:rna som är det?
Isåfall läs ovan.

Om du tänker på att dom bara är moppar så är dom det, gemför med en riktig hoj så är dom det. :fatta!

Esquina

HV71 Svenska mästare 2004!!!
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Ingen längre
Itacha75 skrev:
Ja!
Vad menar du? Att det bara är sport 125:eek:rna som är det?
Isåfall läs ovan.

Om du tänker på att dom bara är moppar så är dom det, gemför med en riktig hoj så är dom det. :fatta!

Men säg nått vi inte vet, att jämföra en r1 eller gsxr vad du nu vill med en 125:a kommer ge samma resultat hur du än vrider och vänder på det.

Itacha75

Gick med
23 Nov 2003
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Esquina skrev:
Men säg nått vi inte vet, att jämföra en r1 eller gsxr vad du nu vill med en 125:a kommer ge samma resultat hur du än vrider och vänder på det.

Försöker bara framföra till EazyD att han ska köpa en offroadare och olika nackdelar med en sportig 125:a.

End of discussion?

Esquina

HV71 Svenska mästare 2004!!!
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Ingen längre
Itacha75 skrev:
Försöker bara framföra till EazyD att han ska köpa en offroadare och olika nackdelar med en sportig 125:a.

End of discussion?

Ja visst, men en sporthoj ser inte mindre moppig ut än en enduro, bara så du vet.

Huck

Dom ljuger!
Gick med
23 Aug 2003
Hoj
Suzuki
Esquina skrev:
Ja visst, men en sporthoj ser inte mindre moppig ut än en enduro, bara så du vet.

Håller verkligen med... eller det kanske dagens moppar som ser ut som en enduro :va

Jaja sporthoj ska det va :tummenupp

Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...