Sporthojar 2010!

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Ort
Utanför Ulvatorp
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
Jepp, efter sett en polare utnyttja ABS till fullo alltid blir man lite avundsjuk. Han nyper järnet och bromsar sig förbi i stort sett alla och när en annan testar samma bromspunkt blir det alltid lite framhjulsåka, och jättekontroll har man ju inte då :)

Alternativet är iofs om Kawa kommer med ABS och det går att eftermontera då är jag sugen att köpa kanske bara bromssystemet.

En fråga om ABS-system på mc. Det gör ju så att framhjulet inte låser sej , men det är väl inte ett problem. iaf. inte när man är upprätt. Då slår man ju snarare över om man bromsar för mkt. Sen i kurvan med nerlägg så släpper det ju förstås.
Hur funkar det? Man kan väl inte bara klämma i allt man är värd för då måste man ju slå över även m ABS.
Men det är klart man kanske vågar ligga på med boms längre in och hårdare i kurvan.
 

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
En fråga om ABS-system på mc. Det gör ju så att framhjulet inte låser sej , men det är väl inte ett problem. iaf. inte när man är upprätt. Då slår man ju snarare över om man bromsar för mkt. Sen i kurvan med nerlägg så släpper det ju förstås.
Hur funkar det? Man kan väl inte bara klämma i allt man är värd för då måste man ju slå över även m ABS.
Men det är klart man kanske vågar ligga på med boms längre in och hårdare i kurvan.

På min F800a med ABS så är det inbyggt att systemet inte tillåter stoppies. Den släpper på frambromsen kort om den märker att bakhjulet åker upp i luften.

På de större BMW-modellerna är systemet ännu mer raffinerat än på min där det är lite av/på känsla om man försöker leka/framkalla upp en stoppie. Rätt svårt att slå över om man sitter normalt för bromsning och bromsar max oavsett, faran är ju istället att låsa framhjulet och åka omkull pga det. Det är ju där man har nytta utav ABSen.
 

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Sverige
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
Håller med att fronten på BMWn vid en första anblick inte känns något vidare, men den är extremt funktionell och lätt tydligen kontra andra designer de tittat på (reklamsnack iaf).

Å andra sidan tyckte jag att Hayabusan var sjukt ful när jag såg den första gången men numera tycker jag att den ser riktigt fin ut.

Verkar som att man ofta känner aversion när något nytt kommer och förändrar de gällande "designnormerna". Samma sak med Ducce 999an. Först nu gillar jag den. Troligen kommer jag digga BMWn mer och mer efterhand. Sett en S1000RR från sidan i vitt/rött/blått och den var väldigt snygg och designen tar sig mer och mer verkar det som.

Mja, grejen är ju att symetri är snyggt. Att BMWs nya hoj är totalt osymetrisk framifrån i kombination med blinkers som ser ut som de kommer från 80-/början på 90-talet gör tyvärr inte saken bättre.

Tyckte också den såg snygg ut från sidan men nu lutar det åt att ZX-10R står kvar högst upp på inköpslistan. :)
 

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Ort
Utanför Ulvatorp
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
På min F800a med ABS så är det inbyggt att systemet inte tillåter stoppies. Den släpper på frambromsen kort om den märker att bakhjulet åker upp i luften.

På de större BMW-modellerna är systemet ännu mer raffinerat än på min där det är lite av/på känsla om man försöker leka/framkalla upp en stoppie. Rätt svårt att slå över om man sitter normalt för bromsning och bromsar max oavsett, faran är ju istället att låsa framhjulet och åka omkull pga det. Det är ju där man har nytta utav ABSen.

Jag var mer inne på bankörning. Där känns det inte som att fr-hjulslåsn. är problemet . Iaf. inte så länge man är upprätt.
Men intressant att ditt system känner av bakhjulslyft.
Nån annan som vet om andra fabrikat åxå har det systemet.
 

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Mja, grejen är ju att symetri är snyggt. Att BMWs nya hoj är totalt osymetrisk framifrån i kombination med blinkers som ser ut som de kommer från 80-/början på 90-talet gör tyvärr inte saken bättre.

Tyckte också den såg snygg ut från sidan men nu lutar det åt att ZX-10R står kvar högst upp på inköpslistan. :)

Mja, det vet jag inte om det per automatik är. Symmetri är något som en del designers medvetet försöker avhålla sig ifrån eftersom det inte sticker ut på samma sätt. :)

Sedan är ju båda sidorna asymmetriska och rätt rejält också. Blinkerserna är väl inget större problem, finns ju led-blinkers. Men visst är det lite märkligt att de inte sitter i backspeglarna fram, men jag tippar att det är utav viktbesparingsskäl. K1300s har ju dem i backspeglarna.
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
DÄR var det riktigt nära att BMW gjorde sin första snygga hoj.
Sen kom Klaus (eller vad blinstyret nu heter) och valde färg, blinkers och ena framlyktan. :död
Appp appp app....
"BlinDstyret" heter Ola Stenegärd, är bördig från Gotland och designchef på BMW Mc. För övrigt också en riktigt trevlig prick.
Hans egen förklaring var att det först och främst skulle sparas vikt och
då fick det bli olika insatser för hel- o halvljus.
 
  • Gilla
Reaktioner: R2

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jepp, efter sett en polare utnyttja ABS till fullo alltid blir man lite avundsjuk. Han nyper järnet och bromsar sig förbi i stort sett alla och när en annan testar samma bromspunkt blir det alltid lite framhjulsåka, och jättekontroll har man ju inte då :)

Alternativet är iofs om Kawa kommer med ABS och det går att eftermontera då är jag sugen att köpa kanske bara bromssystemet.

Jag tror du bromsar upp den på framhjulet för att din fjädring bottnar eller på annat sätt är felinställd.

Kolla över det så försvinner problemet.

/ Jens
 

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Om detta är riktiga bilder på Triumph 1050 så är jag förälskad!
 

Bifogat

  • 2010-triumph-daytona-1_800x0w.jpg
    2010-triumph-daytona-1_800x0w.jpg
    66.3 KB · Visningar: 446
  • 2010-triumph-daytonaw.jpg
    2010-triumph-daytonaw.jpg
    178.1 KB · Visningar: 310
Last edited:

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Vad fan tänker BMW med när dom gjorde denna front kåpa?
11655_140509102038_44.jpg

funktionalitet å inget annat.. de borde folk veta när de gäller BMW både MC och bilar.
 

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
Om detta är riktiga bilder på Triumph 1050 så är jag förälskad!

Vore ballt, men ser väldigt fotosjåppat ut.
De som gjort bilderna verkar ha tagit en ST 1050 och gjort om.
Fast jag hoppas att jag har fel.
 

mellow

Mupp
Gick med
28 May 2007
Ort
Kumla
Hoj
-01 Honda 929rr
bmws1000rr.jpg


PORR PÅ HJUL!!!!!!!!!
S1000RR Skall endast beskådas iklädd race skrud.

(Ser ut som en efterbliven apa med "gat" kåpor!)
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Jag var mer inne på bankörning. Där känns det inte som att fr-hjulslåsn. är problemet . Iaf. inte så länge man är upprätt.
Men intressant att ditt system känner av bakhjulslyft.
Nån annan som vet om andra fabrikat åxå har det systemet.

ABS läser av fram och bak. När ena hjulet snurrar långsammare än det andra går ABS in. Så vid en stenhård broms och hojen börjar resa sig då snurrar bakhjulet långsammare och ABS går in och släpper fram. Detta är så exakt och känsligt att det funkar kanon. (nu pratar jag om Hondas, vet inte om andra gör på samma sätt)

Att låsa har jag aldrig råkat ut för eller varit rädd för men just denna stoppie hävar funktionen är helt ok enligt vad jag sett.
 

Magne

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2010, BMW, R1200GS
.... Där känns det inte som att fr-hjulslåsn. är problemet . Iaf. inte så länge man är upprätt......

ABS kommer hjälpa dig om du:
- "hänger" på styret vid inbromsning (MC blir instabil)
- det är blött och halt eller något annan som minskar friktionen

Och med dagens ABS system så kommer du kunna bromsa minst lika bra som utan. Den frågan besvarades i senaste Mottorrad.

Lite OT, men så är det på många av trådarna här :D

Om en Kawa finns både utan och med ABS så kommer bara den med ABS att säljas i Sverige.
Les mer här http://www.kawasaki.se/news.asp?Id=340E90F9331
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top