Sporthojar avsevärt billigare än annat

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Jag köpte med hjärtat i somras då jag blev återfallsförbrytare. Alltid velat ha en Ducati, ångrar mig inte en sekund, det blir eventuellt en annan hoj nästa sommar då jag är fast i träsket och verkligen fallit dit igen. Jag vill köra många olika typer av hojar och inte bestämma mig. :rolleyes:

Svårt att råda då det är väldigt subjektivt, provkör och skaffa din egen uppfattning. :tummenupp

Eller gör som jag gjort några gånger, hyr hoj en vecka och prova?
 

Konrad Haifa

Guest
OT, men jag kunde inte se färdigt, det gjorde ont i mig.:( Han verkade bara vilja jävlas med firman/ägaren. Han såg ut att njuta av det. Trots tillsägelser så fortsatte han.
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Vill bara förklara en sak. En ofantligt viktig faktor är ju till vilken typ av körning samt vilken typ av vägar & hur långa rundor man tänkt sig. En motard lämpar sig inte att sitta & blåsa på motorväg eller ha på längre "bekväma" turer. Jag tror den lämpar sig till, korta med intensiva turer på små/mellanstora kurviga vägar där man kan nypa kurvorna skarpt utan att behöva ligga över 150. Det är en hoj man kan ta ut en runda i stan & sen på busiga småvägar på landet & änså känna man haft riktigt kul. Den är gjord för aktiv körning, så upplever jag det i alla fall. Man måste testa själv & på rätt typ av vägar för att få en ärlig uppfattning. För mig räckte det med sport när jag insåg ja var tvungen ta 30mila turer ( som ja inte hade tid till ) för att hitta "ett par" goa vägar. Att det alltid blir lite för fort, lite för mycket, att servicearna är snordyra, att de allmäna vägarna inte är gjorda för en sporthoj ( moraltants varning ) osv. Testa gärna en nyare 690 smc & aäg vilket intryck ni får :) mitt är en stark 9a i alla fall :)


Den typen av vägar du beskriver som passande för en motard tycker jag låter ganska begränsat. Jag tycker det är svårt att hitta den typen av vägar i min närhet, och då känns det som att en sporthoj, tourer eller liknande gör sig bättre. Personligen kör jag nästan aldrig i stan, och jag har knappt gjort en wheelie, men ändå lockas jag av utseendet, smidigheten och ljudet från motarder. Sporthojar känns kul mest för att hög fart är lika beroendeframkallande som knark.

Off topic kanske, men ni som testar begagnathojar - får ni nånsin chansen att provköra även om ni inte är inne på att köpa? Hur pass villiga är återförsäljare på att låta folk testköra?
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Jag köpte med hjärtat i somras då jag blev återfallsförbrytare. Alltid velat ha en Ducati, ångrar mig inte en sekund, det blir eventuellt en annan hoj nästa sommar då jag är fast i träsket och verkligen fallit dit igen. Jag vill köra många olika typer av hojar och inte bestämma mig. :rolleyes:

Svårt att råda då det är väldigt subjektivt, provkör och skaffa din egen uppfattning. :tummenupp

Eller gör som jag gjort några gånger, hyr hoj en vecka och prova?


Hyra??? Kan man göra det också? Vad kan det kosta tro?
 

j.jo

Smaken är som baken, delad!
Gick med
30 Jun 2010
Ort
Bekvämt
Hoj
yummyHA
För mig är det snarare tvärtom med vägar. Finns ytterst få som passar för sporthoj, men många som lämpar sig för motard. Haha, likadant med ljudet, höra en radfyra sjunga kan ju göra en tårögd men en enstånkare? Nej det är helt klart ett ljud jag får lära mig att uppskatta :) låter som du ska satsa på sport/sporttourer, väg alt. påverkar ju nåt oerhört.

Gällande att testa hojare, det är väldigt från & till.....jag var på en firma där de radade upp 3hojar, inga konstigheter. På en annan blev de tom sura & sa - inga långrundor bara så du vet! Är det en seriös firma då skulle jag säga ja! :)
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
För mig är det snarare tvärtom med vägar. Finns ytterst få som passar för sporthoj, men många som lämpar sig för motard. Haha, likadant med ljudet, höra en radfyra sjunga kan ju göra en tårögd men en enstånkare? Nej det är helt klart ett ljud jag får lära mig att uppskatta :) låter som du ska satsa på sport/sporttourer, väg alt. påverkar ju nåt oerhört.

Gällande att testa hojare, det är väldigt från & till.....jag var på en firma där de radade upp 3hojar, inga konstigheter. På en annan blev de tom sura & sa - inga långrundor bara så du vet! Är det en seriös firma då skulle jag säga ja! :)

Tro mig, jag älskar också ljudet av min radfyra när jag drar iväg över 6000 varv på landsvägen och hör den vråla. Men majoriteten av all tid jag kör är i marschfart dvs, runt 2500-3500 varv och utan någon vidare acceleration, vilket innebär att man tvingas höra detta visslande symaskinsljud alldeles för ofta. Jag skulle mycket hellre alltid köra fört fort för att kunna få lyssna på den vrålande motorn - men samtidigt vill jag behålla mitt kort även i framtiden.
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Tro mig, jag älskar också ljudet av min radfyra när jag drar iväg över 6000 varv på landsvägen och hör den vråla. Men majoriteten av all tid jag kör är i marschfart dvs, runt 2500-3500 varv och utan någon vidare acceleration, vilket innebär att man tvingas höra detta visslande symaskinsljud alldeles för ofta. Jag skulle mycket hellre alltid köra fört fort för att kunna få lyssna på den vrålande motorn - men samtidigt vill jag behålla mitt kort även i framtiden.

"Hoj
1999 Honda VFR 800"

:va
 

j.jo

Smaken är som baken, delad!
Gick med
30 Jun 2010
Ort
Bekvämt
Hoj
yummyHA
aaahh men shit va pinsamt. Jag tänkte mig inte för när jag skrev. Så klart jag vet att det är en V4 i min VFR. Den där får jag bjuda på :huvet

Missade lite du skrev. Skillnaden mellan en sport och din hoj "en touring" i min mening, är att när du hör din rad fyra *host* :tungan skrika på 6000rpm så ligger man vid 15 000rpm och känner hur nästa växel går i som smör, man är ett med hojen i de högre hastigheterna där dom hör hemma medans ganska obekväma i lägre hastigheter, där kommer skillnaderna in. Din hoj är som att jämföra en cykel med stödhjul mot en raket. :gnissla Säger ju sig själv, sitter man med 178hk under tanken så händer det grejor väldigt fort. Vfr är en betydligt snällare bekvämare hoj medans sport är raketposition :tuttar Hoppas du förstår jag säger det här med glimten i ögat. Inget illa menat :krama
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Missade lite du skrev. Skillnaden mellan en sport och din hoj "en touring" i min mening, är att när du hör din rad fyra *host* :tungan skrika på 6000rpm så ligger man vid 15 000rpm och känner hur nästa växel går i som smör, man är ett med hojen i de högre hastigheterna där dom hör hemma medans ganska obekväma i lägre hastigheter, där kommer skillnaderna in. Din hoj är som att jämföra en cykel med stödhjul mot en raket. :gnissla Säger ju sig själv, sitter man med 178hk under tanken så händer det grejor väldigt fort. Vfr är en betydligt snällare bekvämare hoj medans sport är raketposition :tuttar Hoppas du förstår jag säger det här med glimten i ögat. Inget illa menat :krama

Ja jag vet att det bör vara en viss skillnad. Min är ju betydligt tyngre och klenare än många renodlade sporthojar, men jämförelsen cykel med stödhjul mot en raket är väl ändå lite orättvis? eller? Jag förstår att effekten är högre och vikten lägre, men jämför en sport-tourer som VFR med en touring, street eller annan brukshoj så är den väl ändå fortfarande betydligt "sportigare"? :confused:

Snälla, ha tålamod med min okunskap i dessa diskussioner, eftersom jag fortfarande försöker lära mig allt inom MC-världen.... :rodnar
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja jag vet att det bör vara en viss skillnad. Min är ju betydligt tyngre och klenare än många renodlade sporthojar, men jämförelsen cykel med stödhjul mot en raket är väl ändå lite orättvis? eller? Jag förstår att effekten är högre och vikten lägre, men jämför en sport-tourer som VFR med en touring, street eller annan brukshoj så är den väl ändå fortfarande betydligt "sportigare"? :confused:

Snälla, ha tålamod med min okunskap i dessa diskussioner, eftersom jag fortfarande försöker lära mig allt inom MC-världen.... :rodnar

Äsch, folk har åsikter åt alla möjliga håll. Gillar du hojen så är det bara att vara nöjd. Akta dig för att provköra för mycket, det gör ont i plånboken.
Det är väl i princip det du behöver veta. :crash
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Ja jag vet att det bör vara en viss skillnad. Min är ju betydligt tyngre och klenare än många renodlade sporthojar, men jämförelsen cykel med stödhjul mot en raket är väl ändå lite orättvis? eller? Jag förstår att effekten är högre och vikten lägre, men jämför en sport-tourer som VFR med en touring, street eller annan brukshoj så är den väl ändå fortfarande betydligt "sportigare"? :confused:

Snälla, ha tålamod med min okunskap i dessa diskussioner, eftersom jag fortfarande försöker lära mig allt inom MC-världen.... :rodnar

Ställ hojen din på depåstödet, sätt dig på den, se till att ha pungen minst en decimeter från tanken, förankra dig med knäna, luta dig framåt tills bröstet är en centimeter från tanken, grabba tag om ett "låtsasstyre" så knogarna är en centimeter under det som sitter där.
Sitt så i 2 minuter.
Kan du tänka dig att sitta så under all din körning? Kolla efter begagnade sporthojar hos handlare, åk o provkör.
Om svaret är nej - Knata in hos din handlare och säg åt första bästa säljare: Hej! Jag har en VFR, den vill jag inte ha längre, o inte en sporthoj heller, pracka på mig något kul!

För övrigt, några hojar som har samma eller mer effekt än din:
Yamaha FZ1, FZ8, MT-09, Honda CB1000RA, Triumph street triple, speed triple, BMW r1200GS, r1200r, r1200rt (!). VFR:en är sportigare än en honda hornet 600, men långt ifrån en sporthoj.
 
Last edited:

VFRippe

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Cambridge, UK
Hoj
CBR600RR -10, Fazer 800 -13
Jag har haft en Blackbird, VFR 800 -00, Fireblade 929 och nu en VFR 800-03. ( Ja jag är lite Honda idiot) Av dessa 4 hojar så är definitivt Blackbirden den hojen som jag saknar. Att det blev en VFR efter Firebladen var för att jag gillar V4, tycker att den är snygg och den har ABS (för mig ett jätte +).
Om jag inte skulle köra någon bana överhuvudtaget och jag inte brydde mig om ABS, så skulle valet vara klart, CBR1100XX!!
Enda ordsaken att jag köpte min Blade, var att jag ville ha bättre nedläggningsvinkel än på VFR:en. Inget jag saknar numera.
Så mitt råd till dig är att ta dig en ordentlig provtur med en sporthoj från tidigt 2000-tal och sedan även prova en Blackbird, Busa eller en ZX12.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ställ hojen din på depåstödet, sätt dig på den, se till att ha pungen minst en decimeter från tanken, förankra dig med knäna, luta dig framåt tills bröstet är en centimeter från tanken, grabba tag om ett "låtsasstyre" så knogarna är en centimeter under det som sitter där.
Sitt så i 2 minuter.
Kan du tänka dig att sitta så under all din körning? Kolla efter begagnade sporthojar hos handlare, åk o provkör.
Om svaret är nej - Knata in hos din handlare och säg åt första bästa säljare: Hej! Jag har en VFR, den vill jag inte ha längre, o inte en sporthoj heller, pracka på mig något kul!

För övrigt, några hojar som har samma eller mer effekt än din:
Yamaha FZ1, FZ8, MT-09, Honda CB1000RA, Triumph street triple, speed triple, BMW r1200GS, r1200r, r1200rt (!). VFR:en är sportigare än en honda hornet 600, men långt ifrån en sporthoj.

Ja, fast det är ju en stor skillnad på att faktiskt köra i fosterställningen man har på sportisar och att sitta stilla i den. Innan jag faktiskt provkörde en sporthoj förstod jag inte alls hur man kunde köra i den ställningen, men efter att ha provkört (och köpt en) tycker jag inte att det är något problem med sittställningen.
Att köra inne i stan på en sporthoj är däremot ingen höjdare, åas är det ju aldrig någon direkt höjdare att fisa runt i trafikstockningarna, oavsett hoj.
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Jag har haft en Blackbird, VFR 800 -00, Fireblade 929 och nu en VFR 800-03. ( Ja jag är lite Honda idiot) Av dessa 4 hojar så är definitivt Blackbirden den hojen som jag saknar. Att det blev en VFR efter Firebladen var för att jag gillar V4, tycker att den är snygg och den har ABS (för mig ett jätte +).
Om jag inte skulle köra någon bana överhuvudtaget och jag inte brydde mig om ABS, så skulle valet vara klart, CBR1100XX!!
Enda ordsaken att jag köpte min Blade, var att jag ville ha bättre nedläggningsvinkel än på VFR:en. Inget jag saknar numera.
Så mitt råd till dig är att ta dig en ordentlig provtur med en sporthoj från tidigt 2000-tal och sedan även prova en Blackbird, Busa eller en ZX12.

Men i vilken kategori faller Blackbird? Är den också i det segmentet som Hayabusa och liknande? Typ muskulösa sport-tourers som trivs gott i hastigheter närmare 300???? För i så fall, vad är skillnaden mellan en sportmaskin såsom R1, CBR 900, ZX10 osv och Blackbird, Busa, ZX12 förutom effekt? Tillexempel körställning och vägegenskaper?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Men i vilken kategori faller Blackbird? Är den också i det segmentet som Hayabusa och liknande? Typ muskulösa sport-tourers som trivs gott i hastigheter närmare 300???? För i så fall, vad är skillnaden mellan en sportmaskin såsom R1, CBR 900, ZX10 osv och Blackbird, Busa, ZX12 förutom effekt? Tillexempel körställning och vägegenskaper?

De rena sporthojarna är lättare, har mer effekt och svänger bättre. Fjädringen brukar väl också vara lite bättre.
Sporthojarna är kort sagt mindre kompromissande, de är byggda för att gå jävligt fort runt en bana. Blackbird, Hayabusa, ZX12 etc är gjorda för att ha hög toppfart.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top