Sporthojförare dåliga på att göra tecken och vara tydliga i trafiken?

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Något som har slagit mig under den här säsongen har varit hur dåliga många sporthojförare är på teckengivning och allmän tydlighet i trafiken. Det är inte ovanligt att man ligger bakom förare som kör otroligt ryckigt och samtidigt inte gör en enda blinkning i samband med filbyten, omkörningar, svängningar osv. Det tar emot att säga detta, men här är faktiskt kromslädefolket bättre. Vissa kanske tycker att detta är trams, men jag vill mena att en stor del av alla olyckor som sker kunde undvikas om alla var snäppet tydligare i sin körstil, så att andra trafikanter hinner snappa upp vad som sker i tid.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag tycker dock att hojfolket över lag är bättre än bilfolket. I alla fall när det gäller blinkers. Vet inte hur många som man har tuta, skrikit eller hött med näven åt för att de gör fula manövers i rondeller eller plötsligt bromsar mitt på en raksträcka. Hoppsan, han skulle visst svänga där. This is just getting me started... :tomten

V-Moto

Kul på hjul...
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
FZS 600
Häruppe i stan så struntar hälften av alla trafikanter i att göra tecken. Trafikmoralen suger med andra ord ganska kraftigt. Folk tror visst att man e nån Saidatyp som kan läsa tankar.. :mad:

Socrates

Guest
mb skrev:
2375752 Något som har slagit mig under den här säsongen har varit hur dåliga många sporthojförare är på teckengivning och allmän tydlighet i trafiken. Det är inte ovanligt att man ligger bakom förare som kör otroligt ryckigt och samtidigt inte gör en enda blinkning i samband med filbyten, omkörningar, svängningar osv. Det tar emot att säga detta, men här är faktiskt kromslädefolket bättre. Vissa kanske tycker att detta är trams, men jag vill mena att en stor del av alla olyckor som sker kunde undvikas om alla var snäppet tydligare i sin körstil, så att andra trafikanter hinner snappa upp vad som sker i tid.

Blinkar man är det lättare för bilarna att köra på en :D

Nej, men det är sant som du säger...dock så tycker jag att bilister blir sämre och sämre också. Tycker det är ofta man är på väg att köra om när bilen plötsligt bromsar in och svänger vänster. (Utan att blinka)

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
imaster skrev:
2375760 Jag tycker dock att hojfolket över lag är bättre än bilfolket. I alla fall när det gäller blinkers. Vet inte hur många som man har tuta, skrikit eller hött med näven åt för att de gör fula manövers i rondeller eller plötsligt bromsar mitt på en raksträcka. Hoppsan, han skulle visst svänga där. This is just getting me started... :tomten
Jag tror inte att bilister som slarvar är fler procentuellt sett. De är bara så många fler i absoluta tal.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Det må vara hur som helst med bilar - på en hoj är man såpass utsatt att man borde tänka till lite extra :tomten

Svemack

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Kawa
Faktum är att väldigt många struntar i att vara tydliga, både hojåkare och bilister. För att inte tala om hur folk blinkar i rondeller. Skrattretande att svenskar tycks tro att en rondell är en korsning... Danskar och övriga européer vet hur man blinkar = Man blinkar ALDRIG innan man kommit in i cirkulationen. Man blinkar ALLTID höger när man svänger ut från den.

Craven

Ett nej är också service
Gick med
22 Sep 2005
Hoj
Supeduke -07
V-Moto skrev:
2375762 Häruppe i stan så struntar hälften av alla trafikanter i att göra tecken. Trafikmoralen suger med andra ord ganska kraftigt. Folk tror visst att man e nån Saidatyp som kan läsa tankar.. :mad:

Instämmer...Inte i nån anan del av landet jag har varit på är man så kass som här uppe. Dde flesta tror att bara för att de kör på en gata så är det en huvudled...Högerlegeln tillämpas alltså inte.:mad:

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
Svemack skrev:
2375778 Faktum är att väldigt många struntar i att vara tydliga, både hojåkare och bilister. För att inte tala om hur folk blinkar i rondeller. Skrattretande att svenskar tycks tro att en rondell är en korsning... Danskar och övriga européer vet hur man blinkar = Man blinkar ALDRIG innan man kommit in i cirkulationen. Man blinkar ALLTID höger när man svänger ut från den.

jag brukar blinka vänster om jag ska till vänster eller tillbaka samma väg av den enkla anledningen att jag själv gillar när andra trafikanter gör det :tummenupp

Benny

Gold Member
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
GSX-R 750
BUSTED! :tuttar

Jag slarvar me o blinka me hojen, men gör d alltid när jag kör bil däremot, vet inte riktigt varför, men känns som om jag påverkar mindre för bilarna med hojen, dvs att det är jag som smiter emellan dem o därför spelar d ingen roll om ja blinkar. Men visst, d e dåligt. :rolleyes:

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Husa 650.
Svemack skrev:
2375778 Faktum är att väldigt många struntar i att vara tydliga, både hojåkare och bilister. För att inte tala om hur folk blinkar i rondeller. Skrattretande att svenskar tycks tro att en rondell är en korsning... Danskar och övriga européer vet hur man blinkar = Man blinkar ALDRIG innan man kommit in i cirkulationen. Man blinkar ALLTID höger när man svänger ut från den.
ofan, där skiljer sig ditt synsätt från ganska många andras.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
mini-knutten skrev:
2375787 jag brukar blinka vänster om jag ska till vänster eller tillbaka samma väg av den enkla anledningen att jag själv gillar när andra trafikanter gör det :tummenupp

Håller med. Blinkar alltid ut ur rondeller också (höger då).

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
imaster skrev:
2375797 Håller med. Blinkar alltid ut ur rondeller också (höger då).

självklart!

Min farsa (som lärt mig allt jag kan om motorcykelåkning) säger alltid att det aldrig skadar att vara "övertydlig"; blinkar därför även när jag åker på en huvudled som svänger :tummenupp

Svemack

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Kawa
mini-knutten skrev:
2375787 jag brukar blinka vänster om jag ska till vänster eller tillbaka samma väg av den enkla anledningen att jag själv gillar när andra trafikanter gör det :tummenupp

Det kan man ju göra. Om du gör det innan du kommit in i cirkulationen skulle det kunna tolkas som att du tänkt köra in i rondellen mot trafiken... Men glöm inte att blinka höger när du kör ut. De som står och väntar på att få köra in vill veta när du tänkt köra ut.... :)

Mer info på www.vv.se

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07
Svemack skrev:

Den där synen som du har tycker trafikskollärarna är det dummaste påhitt
som uppkommit vid rondellkörning, helt rätt lagligt att göra som du säger MEN
blinka vänster INNAN rondellen om du skall till vänster. Givetvis blinkar du
alltid höger ut från den.

Varför? Jo underlättar för tung trafik som då kan anpassa farten och kanske
slippa stanna med 50 ton, sen att alla andra trafikanter hjälps av det också,
tja det får man på köpet.

Svemack

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Kawa
cleaner skrev:
2375815 Den där synen som du har tycker trafikskollärarna är det dummaste påhitt
som uppkommit vid rondellkörning, helt rätt lagligt att göra som du säger MEN
blinka vänster INNAN rondellen om du skall till vänster. Givetvis blinkar du
alltid höger ut från den.

Varför? Jo underlättar för tung trafik som då kan anpassa farten och kanske
slippa stanna med 50 ton, sen att alla andra trafikanter hjälps av det också,
tja det får man på köpet.

Funkar kanske i Sthlm, men inte i Malmö med mycket internationell trafik. Skapar bara förvirring när alla inte följer reglerna. Hur tydligt kan det bli: Jag blinkar inte = jag tänker vara kvar i rondellen. Jag blinkar höger = jag tänker lämna rondellen vid nästa avfart.
Att det finns något som heter höger, vänster eller rakt fram i en cirkulation är ett unikt svenskt påhitt....
Sen kan man ju också vara övertydlig och blinka vänster när man är inne i cirkulationen för att visa att man inte tänker lämna den just nu....

robeen

jag har en egen bana i stan
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
K1200R
Svemack skrev:
2375841
Sen kan man ju också vara övertydlig och blinka vänster när man är inne i cirkulationen för att visa att man inte tänker lämna den just nu....

Du skulle således blinka vänster trots att du ska rakt fram? Klart man tydligt ska visa vart man ska även innan man dundrar in i en rondell. Med din teknik förlorar cirkulationsplatsen sitt syfte, nämligen att trafiken ska flyta!

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Om vi förutsätter att vi menar sporthoj = aktiv körning = skitfort så är jag nog av åsikten att det alltid är vårt fel när det händer nåt. Jag har lekt kryssningsmissil mellan filerna på E4:an mer än en gång men det är larvigt att tro att en bilist ska kunna föreställa sig att man kommer så fort ibland från fel håll osv.. Det är ens eget ansvar att läsa trafiken framåt så att man kan anpassa fart och manövrar efter de fuckon som får körkort hur som helst.

Någonstans måste man acceptera att vissa är lite svagbegåvade på att föra ett fordon och även om man själv skiter i reglerna så får man spela efter dem när situationen så kräver.

Gällande exemplet "filbyte" så tillhör jag nog de som aldrig blinkar, men väl visar tydligt vad jag vill. Är det mindre toktrångt så vrider man på rullen och ser till att vara dit man vill snabbare än att någon hinner hamna i vägen. Normalt sett så är det i själva manövern som olyckor händer, minimerar man således tiden för manövern genom att köra skitfort minskar alltså olycksrisken!

(Logics for dummies)

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
I de flesta fall så tycker jag att folk blinkar vänster om de ska vänster, höger om de ska höger och alltid ut ur rondellen. Vad man än nu får lära sig i körskolan och på VV så verkar det vara det mest vedertagna och jag tycker det funkar bra i alla städer jag har kört i (även i Malmö).

Jag blinkar alltid när det finns någon som hjälps av att jag blinkar, finns det ingen som ser det så är det ju ingen idé att blinka.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024