Sporthojförare dåliga på att göra tecken och vara tydliga i trafiken?

Svemack

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Kawa
robeen skrev:
2375902 Du skulle således blinka vänster trots att du ska rakt fram? Klart man tydligt ska visa vart man ska även innan man dundrar in i en rondell. Med din teknik förlorar cirkulationsplatsen sitt syfte, nämligen att trafiken ska flyta!

Nej, jag använder aldrig vänster blinkers varken innan eller i en rondell.
Citat från Vägverkets hemsida: "Man behöver inte använda körriktningsvisare då man kör in i cirkulationsplatsen, eftersom endast en körriktning är tillåten"
... "när du kör ut ur cirkulationen ska du ge tecken till höger". :tummenupp

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Svemack skrev:
2375778 Man blinkar ALDRIG innan man kommit in i cirkulationen. Man blinkar ALLTID höger när man svänger ut från den.
Det där varierar med utlärningen och trafikinspektörer. Jag fick lära mig att ska jag vänster då blinkar jag vänster innan och i tills jag precis kommit förbi sista utfarten jag inte ska använda, varefter jag omedelbart blinkar höger och eventuellt byter fil om det är tvåfiligt och med god uppsikt. Ska jag rakt fram blinkar jag bara ut ur rondellen. Höger då blinkar jag höger innan och i rondellen. Så ska det vara enligt den teoribok som var aktuell 2002 och jag klarade mig bra på den när jag körde upp med hoj 2005.
Edit: Förfarandet i rondeller verkar vara något som ändras alldeles för ofta enligt vägverket... Det är som att det är internt krig mellan grupperingar för olika rondellförfaranden.

Last edited:

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
Svemack skrev:
2375935 Nej, jag använder aldrig vänster blinkers varken innan eller i en rondell.
Citat från Vägverkets hemsida: "Man behöver inte använda körriktningsvisare då man kör in i cirkulationsplatsen, eftersom endast en körriktning är tillåten"
... "när du kör ut ur cirkulationen ska du ge tecken till höger". :tummenupp

bara för att man inte MÅSTE betyder inte att man inte KAN göra det för att underlätta för andra. Vad spelar det för roll om du hade rätt eller inte då du blir påkörd i en rondell då du inte blinkade vänster och bilisten uppfattar det som att du skulle köra ut? Men visst, du är vuxen och gör det du anser lämpligt :tummenupp

Droopfy

Gick med
28 Apr 2004
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
Socrates skrev:
2375763 Blinkar man är det lättare för bilarna att köra på en :D

Nej, men det är sant som du säger...dock så tycker jag att bilister blir sämre och sämre också. Tycker det är ofta man är på väg att köra om när bilen plötsligt bromsar in och svänger vänster. (Utan att blinka)

här i Borås är dom ju synnerligen dåliga på att köra bil.
i rondeller i synnerhet.
har sett många skumma filbyten under tiden jag bott här.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Nu var det inte tänkt att den här tråden skulle handla bara om rondeller, men jag kan inte låta bli att lägga mig i. Jag tror ni har missat nåt här. Ofta är det ju så att man måste skifta fil åt vänster innan rondellen om man ska svänga vänster. I samband samband med detta filskifte gör man tecken åt vänster. Sedan är det helt ok (och av många körskollärare rekommenderat) att behålla vänsterblinkersen på för att visa att man stannar kvar i vänsterfilen. Enligt samma logik kan man hålla vänster blinkers blinkande så länge man avser att ligga kvar i omkörningsfilen på en landsväg.

Lorge

Fördomsfull
Gick med
5 Aug 2003
Hoj
...
Rensar bort mina bakblinkers vilken dag som helst nu.
Dels så blinkar jag väldigt sällan, men räknar inte med att nån annan skall anpassa sej efter mej heller. Försöker läsa trafiken så gott det går och anpassar min körning efter det.

Och tror knappast nån lägger märke till mina miniblinkers om dom inte ligger väldans nära.

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Svemack skrev:
2375778För att inte tala om hur folk blinkar i rondeller. Skrattretande att svenskar tycks tro att en rondell är en korsning... Danskar och övriga européer vet hur man blinkar = Man blinkar ALDRIG innan man kommit in i cirkulationen. Man blinkar ALLTID höger när man svänger ut från den.

Man behöver enligt trafikreglerna inte ge tecken då man kör in i en rondell. Däremot bör man använda blinkers på sådant sätt att de gör det tydligt för andra trafikanter vad man har för avsikter. Att blinka när man kör in i en rondell är oftast ett bra sätt att åstadkomma denna tydlighet. Då vet folk t ex om man skall in i innerfil. För alla filbyten gäller f ö att man SKALL använda blinkers. Rent formellt så gör man ett filbyte om man skall vänster och gå in i innerfil - vilket då alltså innebär att vänsterblinkern skall igång.

Så halvdansk jag är så måste jag säga att danskarna kör som krattor överlag. Rondeller absolut inte undantagna. Det är inte så länge sedan de ändrade att bilarna i rondellen hade väjningsplikt mot bilar på väg in.:rolleyes:

Angående övriga Européer så har väl Fransmännen fortfarande kvar den omvända väjningsplikten? Eller har de tills sist ändrat sig? Men sant, i stora delar av världen blinkar de inte på väg in i rondeller. Förmodligen så ser de inte poängen i att blinka just där när de aldrig blinkar annars... ;)

mb skrev:
2375984Sedan är det helt ok (och av många körskollärare rekommenderat) att behålla vänsterblinkersen på för att visa att man stannar kvar i vänsterfilen. Enligt samma logik kan man hålla vänster blinkers blinkande så länge man avser att ligga kvar i omkörningsfilen på en landsväg.

:tummenupp

Och vid omkörningar.

Att det sedan finns gott om puckon som lämnar vänsterblinkers på även när de vinglar ut över högra körfältet och ut ur rondellen, det är en annan femma. Är det någon mer som tycker att hästtransporter är överrepresenterade vad gäller lustiga trafikbeteenden? Just i rondeller hajar jag till om jag ser en hästtransport som faktiskt blinkar på ett någorlunda vettigt sätt... :D

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
ft skrev:
Är det någon mer som tycker att hästtransporter är överrepresenterade vad gäller lustiga trafikbeteenden? Just i rondeller hajar jag till om jag ser en hästtransport som faktiskt blinkar på ett någorlunda vettigt sätt... :D

Och det är en chock för dig att man med 600+ Kg djur på släpet beter sig lite annorlunda i trafiken?

Svemack

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Kawa
Självklart ska man blinka när man byter fil. Men glöm inte att blinka höger när du tänker lämna en rondell (det gäller oavsett var du kört in i cirkulationen).

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
KTM ?
Det är aldrig fel att vara tydlig..men man skall heller
inte vara övertydlig. Då betraktas man som en osäker förare.
Jag har åkt mycket i trafiken både hoj och bil och
jag måste säga att bil förare är de värsta syndarna när
det gäller att INTE använda blinkersen...
Är det mycket trafik så använder man självklart blinkers
vid filbyte men om jag gör en check bakåt samt i döda vinkeln
och ser att närmaste hoj/bil är en bit bort så blinker jag INTE..
Det är helt onödigt...

sp2

Nytt nik. #46
Gick med
16 Jun 2005
Hoj
Jaag har bytt nikname! Heter numer #46
Svemack skrev:
2376223 Självklart ska man blinka när man byter fil. Men glöm inte att blinka höger när du tänker lämna en rondell (det gäller oavsett var du kört in i cirkulationen).

Den nya regeln som gäller idag vid körning i rondeller tillkom under mycket stormande av en politiker som tyckte att vi skulle anpassa oss till EU, det var ca 7-8 år sedan tror jag! VV körskolor och alla som jobbar med svensk trafik var helt emot denna dumma nyalagändring!
Tidigare skulle du se rondellen som en vanlig korsning bortsett från högerregeln, alltså blinka vänster om du skall vänster samt hålla till vänster!
En fördel med att blinka vänster är att då ser de som står och väntar på att få komma in i rondellen att du blinkar, när du blinkar åt höger så syns detta ej då du har de väntande på vänster sida!

Som yrkeschaufför i hufvudstan så kan jag säga att man kan inte vara övertydlig nog! Detta gäller framförallt snabba hojar och andra som läser av trafiken långt fram!
När du tittar i din döda vinkel så är det för sent att upptäcka någon som håller en hög hastighet bakom dig!
Som snabbfarande uppskattar man att folk blinkar även om dom tror att dom inte har någon bakom sig, således så gör även jag detta då jag är i trafiken:tummenupp

Stavfelet

Team KnubbSäl
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
R1
sp2 skrev:
2376512
En fördel med att blinka vänster är att då ser de som står och väntar på att få komma in i rondellen att du blinkar, när du blinkar åt höger så syns detta ej då du har de väntande på vänster sida!

Det är bara bull!!
Det enda jag kollar efter i en rondell är när bilar blinkar UT, för då kan jag komma IN.

Menar du att du chansar och kastar dej in när någon inte blinkar vä??!

Jeppar som blinkar vänster tycker jag är totalt värdelöst!
Det är som att visa sej själv var man ska...

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07
Svemack skrev:
2375841 Funkar kanske i Sthlm, men inte i Malmö med
mycket internationell trafik. Skapar bara förvirring när alla inte följer reglerna.

Reglerna är att man BEHÖVER INTE, dvs man måste inte blinka men varför skulle
det skapa förvirring om någon som skall till "vänster" i en rondell blinkar vänster
strax innnan och i rondellen? Är den internationella trafiken och malmö-bor inte
lika smarta som stockholmare och pitebor, tror ni att vi ska köra motsols i
rondellen om vi blinkar vänster innan densamma? :) :pannkyss :blah :tummenupp

Stavfelet skrev:
2376606 Det är bara bull!!
Det enda jag kollar efter i en rondell är när bilar blinkar UT, för då kan jag komma IN.

Och om du sitter i 25-50 ton och skall in i en rondell och det kommer en bil
från andra hållet som precis kör in i rondellen, skulle inte du vara tacksam
om bilen blinkade vänster ist. för att gissa? Kör man in med lb+släp kan du
ge dig den på att bilföraren blir HELT galen för att det tar 10 sek längre tid
för honom att komma igenom.

Last edited:

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Dawg skrev:
2376193 Och det är en chock för dig att man med 600+ Kg djur på släpet beter sig lite annorlunda i trafiken?

Ja, om "lite annorlunda" innebär total oförmåga att använda blinkers på ett någorlunda korrekt sätt, hålla uppsikt bakåt (sidospeglar!), köra närmare vägkanten än tre meter...

jian skrev:
2376237jag måste säga att bil förare är de värsta syndarna när
det gäller att INTE använda blinkersen...

Nejdå, jag har sett att de använder blinkers flitigt. Efter att de har pallnitat och börjat vrida på ratten... ;)

jian skrev:
2376237 Det är aldrig fel att vara tydlig..men man skall heller
inte vara övertydlig. Då betraktas man som en osäker förare.

Och vad är fel med att någon kan få för sig att man är en osäker förare? Så länge de inte kör på mig får de tro vad fan som helst - jag vet precis hur säker eller osäker jag är och skiter i vad de tror och tycker. ;)

men om jag gör en check bakåt samt i döda vinkeln
Det är helt onödigt...

Har du sett dem så är det rätt onödigt att blinka. Då kan du undvika dem själv. Det är för att varna dem man inte sett som man blinkar. Hur många olycksrapporter börjar inte med "han kom ur ingenstans" eller "jag såg inte"?

Gör man dessutom något alltid, ovillkorligen, så kommer man förmodligen att göra det även när man är stressad. Gör man det selektivt så är sannolikheten stor att det faller bort så fort det kör ihop sig lite.

Last edited:

Stavfelet

Team KnubbSäl
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
R1
cleaner skrev:
2376608 Och om du sitter i 25-50 ton och skall in i en rondell och det kommer en bil
från andra hållet som precis kör in i rondellen, skulle inte du vara tacksam
om bilen blinkade vänster ist. för att gissa? Kör man in med lb+släp kan du
ge dig den på att bilföraren blir HELT galen för att det tar 10 sek längre tid
för honom att komma igenom.

Vad menar du? Sitter jag i en LB så gissar jag inte, jag ser till så det går så smidigt som möjligt, Är ett annat fordon inne i rondellen och inte blinkar höger så ska man kunna utgå ifrån att denne inte ska rakt fram (Obs! hade fungerat så om inte den där vä-blinkningen hade blivit vanlig i rondeller.)
Och kommer en LB och kör in utan att tänka på andra fordon i rondellen så blir nog de flesta galna.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Svemack skrev:
2375841 Funkar kanske i Sthlm, men inte i Malmö med mycket internationell trafik. Skapar bara förvirring när alla inte följer reglerna.

Jag - och många med mig - kör efter den "gamla svenska" metoden även i Malmö. Funkar alldeles utmärkt, ingen som blir förvirrad eller mår dåligt av det... :tummenupp

jian skrev:
men om jag gör en check bakåt samt i döda vinkeln
Det är helt onödigt...

Grattis, du tillhör de som jag blir mest rädd för när jag kommer i skyltad hastighet + moms och andra avgifter. Hoppas för din skull att du slipper en hoj i sidan när du ska vänster. :tummenupp

sp2

Nytt nik. #46
Gick med
16 Jun 2005
Hoj
Stavfelet skrev:
2376606 Det är bara bull!!

Menar du att du chansar och kastar dej in när någon inte blinkar vä??!

Efter att kört taxi mm. i Sthlm i 7 år så kan jag nog säga vad som fungerar bra i trafiken och mindre bra!
Det är jeppar som du som ställer till oreda och skapar dålig rytm i trafiken!:näsblod
På hoj chansar jag ogärna men sitter man i en rejäl plåtlåda så stör det mest jeppen som inte gjorde tecken som får tvär nita pga. dålig filkörning och inte gav tydliga tecken:D

imaster skrev:
2376830 Jag - och många med mig - kör efter den "gamla svenska" metoden även i Malmö. Funkar alldeles utmärkt, ingen som blir förvirrad eller mår dåligt av det... :tummenupp

Grattis, du tillhör de som jag blir mest rädd för när jag kommer i skyltad hastighet + moms och andra avgifter. Hoppas för din skull att du slipper en hoj i sidan när du ska vänster. :tummenupp

Håller med fullständigt:tummenupp

Last edited:

Airborne

Careful with that axe Eugene
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
929 '00
Tror det också har att göra med vilken storlek på rondellen vi snackar om, samt hur många anslutningar. En med fyra anslutningar med 2x2 fält var, tycker iaf jag det är bäst att köra med blinkers innan man kommer in. Att förlita sig på att någon som blinkar höger ut från en rondell verkligen gör så, och sätta sig i skottlinjen är korkat. Kör in i rondellen när det är utrymme nog att smita in, så enkelt är det. Jag skiter i hur bilarna blinkar inne i rondellen, åker bara in när jag ser att närmaste bil kör ut. Sen blinkar jag ut, men även när jag byter fil inne i rondellen av någon anledning. Största problemet i rondeller är att folk inte kan placera sig i rätt fält. Många stollar ställer sig i höger körfält när de ska vänster, vilket ställer till olyckrisk för dem till vänster som ska rakt fram, de räknar ju med att bilen till höger antingen ska höger eller rakt fram. Men sen man började köra hoj kör jag alltid en "stolle-simulering" i huvudet i alla givna situationer så man e beredd på det mesta..

sp2

Nytt nik. #46
Gick med
16 Jun 2005
Hoj
Är det bara jag som har svårt att se när ett fordon blinkar höger i en rondell, när jag står till vänster om fordonet dvs. jag står och väntar på att få komma in i rondellen?
Det enda sättet att se om föraren skall rakt fram eller till vänster blir i så fall placeringen i rondellen, och den fuskas det rejält med då de flesta verkar ha svårt att vrida på ratten och genar så mycket det går!

Airborne skrev:
2376946 Tror det också har att göra med vilken storlek på rondellen vi snackar om, samt hur många anslutningar. En med fyra anslutningar med 2x2 fält var, tycker iaf jag det är bäst att köra med blinkers innan man kommer in. Att förlita sig på att någon som blinkar höger ut från en rondell verkligen gör så, och sätta sig i skottlinjen är korkat. Kör in i rondellen när det är utrymme nog att smita in, så enkelt är det. Jag skiter i hur bilarna blinkar inne i rondellen, åker bara in när jag ser att närmaste bil kör ut. Sen blinkar jag ut, men även när jag byter fil inne i rondellen av någon anledning. Största problemet i rondeller är att folk inte kan placera sig i rätt fält. Många stollar ställer sig i höger körfält när de ska vänster, vilket ställer till olyckrisk för dem till vänster som ska rakt fram, de räknar ju med att bilen till höger antingen ska höger eller rakt fram. Men sen man började köra hoj kör jag alltid en "stolle-simulering" i huvudet i alla givna situationer så man e beredd på det mesta..

Med den nya rondellagen som drevs igenom politiskt för några år sedan så kan du bli instängd i en rondell, därför att fordonet utanför dig kan köra runt hur mycket det vill i högerfilen och sen blinka höger när det passar och köra ut!

Last edited:

Stavfelet

Team KnubbSäl
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
R1
sp2 skrev:
2376938
Det är jeppar som du som ställer till oreda och skapar dålig rytm i trafiken!:näsblod
På hoj chansar jag ogärna men sitter man i en rejäl plåtlåda så stör det mest jeppen som inte gjorde tecken som får tvär nita pga. dålig filkörning och inte gav tydliga tecken:D

Det är taxi-jeppar som du som ställer till oreda märker jag!
Du menar att det är bra att "lura" in fordon på din högra sida?!
Kommer du och ska köra 3/4 varv och släpper in en som också ska det så blir det :näsblod

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024