Sporthojsförsäkring

Pirate-girl

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2013
Hoj
Yamaha -R6 09
Efter som jag drömmer om att har råd med en riktig sporthoj nästa sommar letar jag med ljus å lykta efter en hyfsad vettig försäkring. Å vart bättre än att fråga alla hoj åkare här. vet att för att få exakt pris måste man ringa runt själv= håller på.. Men tänkte höra om det är några här som är mellan 30-35 som faktiskt har hojen på sig själv och vad ni betalar:confused: och vilket försäkringbolag ni har?? Kollar på modeller som R6 05-10, Gixxer 600/750 05-10, Honda cbr-rr 05-10 Tacksam för all hjälp :tummenupp

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
R6 05 fick jag "billig" premie på hos länsförsäkringar. 1400:-/mån för avställningsbar/halv.
Kunde teckna hel/helår för ca 12k på samma hoj, även det hos länsförsäkringar.

Annars så brukar Daytona kunna vara hyfsat billiga även om de gått upp de senaste åren. De brukar dock upplevas som ganska höga (i sitthöjd).

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Suzuki RF900R -96
Det kan skilja sig väldigt mycket mellan olika försäkringsbolag för olika hojar, åldrar och kön. Bilsport och MC brukar anses ha hyfsade priser (speciellt om du haft kortet några år), och du kan dessutom räkna ut försäkringskostnad online. http://www.bilsport-mc.com/teckna-forsakring/mc-forsakring/
Men innan du tecknar försäkring bör du helt klart ringa runt till lite olika bolag.

Då du ändå har en relativt respektabel ålder jämfört med många sporthojspiloter så borde det inte bli så blodigt dyrt. Under 10 000 per år för helförsäkring på en 600 tror jag du kan komma.
Edit: Eller det ska jag inte lova med tanke på vad Peter ovanför skriver, åldern kanske inte gör någon gigantisk skillnad!

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Va inne på samma tankar som dig i början på året, slutade med att jag köpte min touringhoj istället...
Ett tips annars är att kika på snäppet äldre sukkor, då deras märkesförsäkring blir betydligt lindrigare om hojen fyllt 10vårar.

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Alla är svin dyra, beror ju sen såklart på ålder och var du bor.. Men alla sporthojjar ligger ju på typ samma sålänge dem inte har någon märkesförsäkring som är bra, vilket typ inte finns kvar länge suzukis är skit dem försöker blåsa en etc. Så avstå dem + att dem inte är billiga ens 25k självrisk haha.

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Hej

34 år
Gixxer 1000 K5
Länsförsäkringar, bor utanför stan.
Ca 9000 helförsäkring/helår

Lycka till :yoparty:yoparty

:KiM

U MAD BRO?!
Gick med
28 Jan 2013
Hoj
Banhoj: Ducati 999/848 2005/2010 Gathoj: Bobber VT600
Folksam avställningsbar 465/mån helförsäkrad i trafik, 165/mån avställd

27, Malmö, Honda VTR1000 SP1

1wheeldrive

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2010
Hoj
2007 KTM 990 Superduke
24 år, nyss tagit körkortet, bor i en liten stad (Hässleholm)
cbr600rr 2010

Folksam avställningsbar halv/hel 17600:- :crash

hel/hel skulle kostat över 41000:-

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Kontenta är den att det finns ingen billig sporthoj - glöm det.

Du skall helst vara 40-50 år gammal och bo i Norrland långt ifrån en storstad (finns det storstäder i Norrland :p?) för att ha en någorlunda möjlighet att betala premien med en vanlig inkomst, förutsatt att du har jobb mitt ute i ingenstans :)

Gammal sporthoj, visst - fast det är ju inte en riktig sportis eller hur? Är man ute efter prestanda så funkar en nyare streethoj lika bra som en gammal sportis, och går ej sönder lika frekvent :)

Pirate-girl

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2013
Hoj
Yamaha -R6 09
Tack får alla peppande svar :crash "billigt" för mig bor ju tyvärr i sthlm är typ runt 20 000:- halv el hel försäkring, smakar det så koster det. Har förståt att man måste lära sig skruva själv när man klotar för frågan är ju inte om utan när:crash men halv försäkrat iafl så man har stöld med....

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Kör Honda Repsol-09 kostar 1800kr mån/hel, avställningsbar, bor i Stockholm och har haft körkort i sedan 1982:gnissla

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
24 år, nyss tagit körkortet, bor i en liten stad (Hässleholm)
cbr600rr 2010

Folksam avställningsbar halv/hel 17600:- :crash

hel/hel skulle kostat över 41000:-

Fast det är väl ganska rimligt. Statistiskt sett så kör du säkerligen som en idiot och kommer att kasta ett antal cyklar i backen och riskera att skada dig innan du har erfarenhet nog.

Den genomsnittlige 24årige sporthojsägaren är inget jag skulle vilja försäkra oavsett premie...

MrTombola

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Hoj
CBR 600RR
Kör CBR 600RR -08. Bor i Göteborg betalar ca:10000kr/år/halvförsäkrat. Har Folksam.
Dock avställningsbar och jag ställer bara på när jag kör. Dvs totalkostnaden blir inte så hög. (Att ställa på kostar 50kr och görs via app i telefonen).
Bara att göra sin mattematik själv och räkna på när man passerar strecket för att det ska vara billigare att köra helårsförsäkring.

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Suzuki RF900R -96
Dom försäkrar dock inte sporthojar. Eller ja.. dom gör det som lagen kräver av dem.. erbjuder trafikförsäkring.
För 26500:-/år :glömdet

Jag antar att du aldrig testat teckna sporthoj hos Bilsport&Mc och hänvisar till Peter1980s inlägg :glömdet

Asch då, jag lämnar försiktigt tråden och överlåter frågan till er med lite fler hästar under skrevet!

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Tack får alla peppande svar :crash "billigt" för mig bor ju tyvärr i sthlm är typ runt 20 000:- halv el hel försäkring, smakar det så koster det. Har förståt att man måste lära sig skruva själv när man klotar för frågan är ju inte om utan när:crash men halv försäkrat iafl så man har stöld med....

Trafik + gps tracker duger gott och väl. Då kan du tex märka såfort någon flyttar på hojen, via en app i mobilen osv.

Sen är det bara att ringa polisen och hämta den, eller ännu bättre några biffiga polare kanske? :)

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati