Sporthojsförsäkring

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Tack får alla peppande svar :crash "billigt" för mig bor ju tyvärr i sthlm är typ runt 20 000:- halv el hel försäkring, smakar det så koster det. Har förståt att man måste lära sig skruva själv när man klotar för frågan är ju inte om utan när:crash men halv försäkrat iafl så man har stöld med....

Kollade på polarens zx6rr -04 och den skulle kosta mig ~850 per månad (Påställd, då.) hel/hel hos trygghansa, avställningsbar. Inte blodigt alls...

Kollade även på Daytona 675 -10 och samma bolag ville ha 1200 per månad hel/hel avställningsbar.

Visserligen är jag nästan 10 år ädre än dig men Kawan kan vara värd att kolla upp.

Pirate-girl

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2013
Hoj
Yamaha -R6 09
Trafik + gps tracker duger gott och väl. Då kan du tex märka såfort någon flyttar på hojen, via en app i mobilen osv.

Sen är det bara att ringa polisen och hämta den, eller ännu bättre några biffiga polare kanske? :)

Vart kan man köpa en sån värt att ha en iafl oavsett försäkring!

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Googla gps tracker, finns en sjö av dessa. Har själv ingen erfarenhet men de funkar bra och finns speciella för motorcyklar som du kan lägga på ett bra och dolt ställe. Ska införskaffa en, vet dock inte vilken. De är inte jättebilliga, men det är värt om man är ute efter en "stöldförsäkring".

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Googla gps tracker, finns en sjö av dessa. Har själv ingen erfarenhet men de funkar bra och finns speciella för motorcyklar som du kan lägga på ett bra och dolt ställe. Ska införskaffa en, vet dock inte vilken. De är inte jättebilliga, men det är värt om man är ute efter en "stöldförsäkring".

Kanske har hänt en del sen jag senast läste på om gps-tracker, men jag säger "njae" till dem (om inget drastiskt har ändrats).

Dels så kan tjuven, om de är lite mer "seriösa", köpa en störsändare som stör ut gps:en. En sån sändare är dessutom billigare än vad trackern är.

Och åtminstone tidigare har gps-trackers varit otroligt batterislukande.. Så i praktiken så behöver du ladda din hoj "hela tiden" om du har den påslagen.

Så jag skulle iaf inte ersatt en stöldförsäkring med en tracker.

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Kanske har hänt en del sen jag senast läste på om gps-tracker, men jag säger "njae" till dem (om inget drastiskt har ändrats).

Dels så kan tjuven, om de är lite mer "seriösa", köpa en störsändare som stör ut gps:en. En sån sändare är dessutom billigare än vad trackern är.

Och åtminstone tidigare har gps-trackers varit otroligt batterislukande.. Så i praktiken så behöver du ladda din hoj "hela tiden" om du har den påslagen.

Så jag skulle iaf inte ersatt en stöldförsäkring med en tracker.

Som tur är så har dessa drägg inte oftast en sådan gps störare - kan förstå om seriösa utländska ligor har det som stjäl bilar för halv mille styck, men en hoj för 60-70 tusen kronor som de kan få kanske 50 för efter att den blivit ärlig? Njäe, handlar väl oftast om folk som vill åka runt eller kanske fixa den ärlig till sig själv. Marknaden är väldigt liten i Sverige eftersom hojar är så billiga för oss (relativt sett).

Gps störare är väl inte så billigt heller :) Otroligt batterislukande är de nog inte, men givetvis får man ladda lite oftare.

Visst stjäls det massa hojar idag, men jag tror fortfarande att många av dessa är faktiskt bedrägerier då det är en sån otrolig stiltje på begagnatmarknaden.

GPS störare är olagligt att ha i Sverige utan tillstånd tydligen, vilket innebär att du ej kan köpa det här i Sverige utan tillstånd. Går säkert att beställa hem från USA...

Last edited:

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800
Finns inga Sporthojar med billig försäkring om de är nyare än 10år... Därför åker jag gammalt 2002 junk, för att jag vägrar finansiera försäkringsbolagen längre :) (Jag =surgubbe)
Annars är set roligaste alternativet en streetfighter (typ Superduke, Speed / Street 3 eller det bästa Touno V4) med vettig premie.
Lycka till.

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000 K8
30 och hade Gjensidige till min Triumph TT 600 -01 (vet, förvisso lite äldre men ändå). Fick betala 9k helförsäkrad året runt, billigaste jag kunde hitta.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Som tur är så har dessa drägg inte oftast en sådan gps störare - kan förstå om seriösa utländska ligor har det som stjäl bilar för halv mille styck, men en hoj för 60-70 tusen kronor som de kan få kanske 50 för efter att den blivit ärlig? Njäe, handlar väl oftast om folk som vill åka runt eller kanske fixa den ärlig till sig själv. Marknaden är väldigt liten i Sverige eftersom hojar är så billiga för oss (relativt sett).

Gps störare är väl inte så billigt heller :) Otroligt batterislukande är de nog inte, men givetvis får man ladda lite oftare.

Visst stjäls det massa hojar idag, men jag tror fortfarande att många av dessa är faktiskt bedrägerier då är en sån otrolig stiltje på begagnatmarknaden.

GPS störare är olagligt att ha i Sverige utan tillstånd tydligen, vilket innebär att du ej kan köpa det här i Sverige utan tillstånd. Går säkert att bestämma hem från USA...

Allt beror som sagt vem som har tillverkat GPS-störaren. Är det en tillräckligt viktig firma. Så går det fint sälja "den" i Sverige.
GPS arbetar på 1,6GHz och finns de något som arbetar på den frekvensen i närheten av GPSen så försämras noggranheten drastiskt. Kollar jag var jag är med min ASUS GARMIN mobil i lägenheten så prickar den in mig vid ett hus mindre än 100m bort. Tar jag först och startar min "gamla" bärbara HP-dator och frågar sedan mobilen var jag är så blir det 500meter bort. HPns processor jobbar på 1,7GHz. Och den stör GPS. Men den är en dator. Så därför är den fritt att sälja. Trots den stör GPS.
GPS fungerar inte 100% i städer. Jag ser det varje dag på väg till jobbet i buss 52. Nästa hållplats Anekdotgatan står det på bussen. Sedan stannar bussen vid hållplatsen Brunnsbotorget. Först efter Brunnsbotorget kommer Anekdotgatan.

Kolla igenom allt inom 100meters radie lätt.
Kolla igenom allt inom 500meters radie i en stad.
Ja det tar 25 gånger så lång tid.
Men visst kan det funka. Nån här i Göteborgstrakten fick reda på var Hojen stod nånstans. Från GPS-trackern. Och tillslut bekvämade sig polisen att kolla platsen. Och där fanns hojen och mycket stöldgods.

Till GPS trackern hör att den måste ha ett mobilabbonemang. (vad jag förstått) Och det gäller välja rätt.
Tele2 Comviq funkar bara nattetid (typ 01:00 till 06:00) i min lägenhet. Aldrig i garaget. Telia funkar.
Samma uppe i Norrhavra, 2 mil WNW Delsbo. Endast Telia. Inte Telenor, inte Tele2.
Och lite proffsigare killar har mobilstörare.
En hoj försvann enligt en tråd här på SH från en restuarang där hojen stod som prydnad. Trots att ägaren var på plats 10 minuter efter larmet gått. Inte ett spår.
Jag gissar på GPS-störare som gjorde att resturangens larm (via mobilsignal) gick först när de drog från platsen.
Såg en tidningsartikel om inbrott i en lägenhet i Stockholm. Larmbolaget kunde se att larmet var aktivt vid tiden för inbrottet. Men nått larm gick aldrig. Slutsatsen var mobilstörare.

Min slutsats är att GPS-tracker är en bra pryl. Men den är inte 100%-tig. Och är det några ägg som tar den så är ju chansen stor hojen slutar i nått dike. I behov av reparation.
Så försök få in hojen i ett garage med tjuvlarm.
Vi hade inbrott i garaget i december 2011. De tog verktyg och skyddutrustning. Tex hjälmarna. Satte in tjuvlarm. Vid försök bryta upp dörren (det räcker med att dörren rör sig 5 mm) så går larmet.
Tre bilsignalhorn och En siren i garaget. Tutas tut tut tut med hjälp av bl.a. ett blinkrelä.
Och i April 2012 var det dags igen. Och med tre våningar lägenheter ovanpå garaget så vaknade folk och tittade ut. Och tjuvarna drog. Men hoppades någon slagit av larmet.
För de gjorde två försök till den natten.
Inte var det nån som slog av larmet. :rofl

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
GPS och mobilstörare kostar några hundra från kina så är man inte tjackpundare så reder man ut det.

De billigare stör ut L1 vilket räcker för att de flesta icke svindyra GPS skall bli av med sin position. Slangar man fram 1500kr får man en som stör hela mobilnätspektrat och L1-L5 frekvenserna som dödar allt utom en del militära GPS.

Skall man gå säker då gäller det att ha en spårsändare som inte sänder på de vanliga frekvenserna. Sådana sitter vanligen i lite dyrare båtar och kostar en hel del mer att installera och eftersöka.

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Trygg Hansa verkar vara ett bolag som är på jakt efter kunder. Blev uppringd i förra veckan och fick 1/3 av vad jag betalar idag. Bolaget jag har idag var i sin tur 1/3 lägre än det jag hade dessförinnan. Har inte tecknat premien än men erbjudandet var 4600 kr (helförsäkring, av och påställningsbar). Garageförsäkring 44 kr/mån. Gäller min 748R -02. Är 35 år gammal och bor centralt.

Med ovan nämnt kan det vara värt att ringa runt övriga större bolag samt dotterbolag till dem. I våras när jag ringde runt för att kolla premier på en av mina bilar blev jag förvånad över hur olika premier bolagen kunde ha inom samma koncern.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Tack får alla peppande svar :crash "billigt" för mig bor ju tyvärr i sthlm är typ runt 20 000:- halv el hel försäkring, smakar det så koster det. Har förståt att man måste lära sig skruva själv när man klotar för frågan är ju inte om utan när:crash men halv försäkrat iafl så man har stöld med....

Med ABS blir det lite billigare.
Jag betalar ca 22k för hel/hel hos folksam för min blade. Är 37år i sthlm.

Pirate-girl

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2013
Hoj
Yamaha -R6 09
Ja tydligen måste man flytta från sthlm å bli gammal innan den drömen kan bli san :gråta Fick iof 20 000:- hel/hel på BMW s1000R men den kostar ju också 125 000:- ........

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja tydligen måste man flytta från sthlm å bli gammal innan den drömen kan bli san :gråta Fick iof 20 000:- hel/hel på BMW s1000R men den kostar ju också 125 000:- ........
Att flytta från stan ger ju dessutom fördelen att man får nära till massor av mysiga hojvägar, garage och annat trevligt, förutom så mycket lägre försäkringspremie att det ändå inte kostar mer att jobbpendla. ;) För mig tar det 40 minuter in till jobbet i Kista från Enköping, de på jobbet som bor på södra sidan får lägga mer tid. ;)
Nackdelen är väl att jag inte kan supa till det i sthlm utan att bo på hotell. :hihi

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Haha, tycker att det e underbart stört att man kan vara avundsjuk på 1800 i månaden på en försäkring - men å andra sidan vem fan e normal.........:va:tummenupp

Jag läser juh som en kratta... om det var månadskostnaden är jag inte det minsta avundsjuk :crash

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Jag läser juh som en kratta... om det var månadskostnaden är jag inte det minsta avundsjuk :crash

Förstod det, känns som om jag betalar vad de flesta andra betalar men på det hela blir det ca 10K/år har hojen påställd ca 4,5 månad/år så de e ju inget att gråta över - drabbar ingen fattig!

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06

Köp en sporthoj som är MINST 5 år gammal, eller från typ 03 så att den är 10 år gammal. Då brukar försäkringen ha hoppat ner några steg.

Sen skippar du helförsäkringen. Den gäller ändå inte om du kör bandagar. (bortsett från smc-kurser).

Då har du en hoj som ebay är gödslat med reservdelar och kåpor till, du får en komplett motor för 5k eller mindre om den skulle rasa. Så helförsäkringen ger ingenting (förutom om du råkar totalskrota hojen in i en bergvägg, men då lär du ha andra problem ändå.)

Backar du till typ 03-05 så får du dessutom själva hojen för 30-40k. (jag sålde min 05:a med 2 kåpset och 1900mil för 40k förra våren)

Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...