Sporthojspartiet, Motorpartiet, Nytt högerparti?

Skulle du skrivit under för att registrera partibeteckningen


  • Antal röstningar
    0

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Med tanke på allt missnöje som visas i forumet om den nya trafikförsäkringen så startar jag den här tråden.

Detta ska alltså inte vara ett enfrågesparti, utan ett parti för DIG som känner
att det inte finns ett parti som står just för dig och dina åsikter


Sporthojspartiet, Motorpartiet är EJ namnförslag, utan ett försök till att
bäst förklara innehållet i tråden.


Jag tyckte att jag borde se hur intresset är för ett nytt parti, startat av personer som tycker om fordon,
inte bara sportmotorcyklar.

Idén jag hade är inte den att detta partiet enbart skulle ta itu med fordonsfrågor,
utan det skulle isåfall vara ett vanligt riksdagsparti, med en del andra åsikter i vissa frågor
än t ex Moderaterna.

Varför jag tar med just Moderaterna som exempel är för att jag röstade på Moderaterna,
jag håller med Moderaterna i fler frågor än något annat parti
Och de flesta här på sporthoj.com röstade på moderaterna enligt omröstningar på forumet.


Meningen med den här tråden är att starta en diskussion om ifall det är aktuellt att starta ett sånt parti.

För att skapa ett parti räcker det i princip med att säga, vi är XXXX-partiet rösta på oss.

Men för att gå in på det lite mer seriösa planet så föreslås det att man
skapar en idéell förening och registrerar sin partibeteckning.

Idéell förening är inte heller så svårt att skapa,
man går ihop och bestämmer bl a olika stadgar för föreningen, vi behöver inte fördjupa oss i det just nu.

För att registrera partibeteckningen så behöver man ett urdrag ur protokollet
från sin idéella förening där det står med

Detta är ett citat (http://www.val.se/pdf/blankett_reg_partibet.pdf):
x Att partiet har antagit stadgar och utsett styrelse
x att partiet beslutat anmäla sin partibeteckning för registrering
x vilken partibeteckning som önskas registrerad
x för vilket val anmälan gäller och
x vem som utsetts att göra anmälan
slutcitat

och namnunderskrifter.
x 1500 för riksdagsval eller Europaparlamentsval,
x 100 för landstingsfullmäktigval,
x 50 för kommunfullmäktigval.

Vi har fördelen med att kunna nå ut till intresserade personer
genom olika fordons-forum på internet.


Det är inte mycket svårare än så, det svåraste tror jag skulle bli att
organisera det hela till en början eftersom alla medlemmar som skulle vilja
gå med i partiet troligen kommer både från Skanör-Falsterbo och Kalix,
så det är ju lite avstånd.

Men det är bra ifall man ska registrera partibeteckningen i varje kommun med,
för då har vi fördelen med att ha medlemmar från hela Sverige.

Det behöver inte bara vara sporthoj.com som är med på detta, ifall det nu bildas ett nytt parti
kan vi rekrytera medlemmar även på zatzy och andra sidor där man gillar fordon.

Jag vill bara säga en sista gång för att klargöra, idén är inte att detta skulle vara
ett renodlat fordonsparti, utan ett parti med ungefär samma åsikter som högerblocket
och främst Moderaterna, men med vår egna åsikt om bland annat fordonspolitiken.

Jag lägger upp en omröstning för att se intresset.
 
Last edited:

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
Det som är intressant är hur hela sporthoj.com skrattade åt piratpartiet och FI innan valet. Det är det som är problemet för enfråge-partier de som inte är motorintresserade skrattar åt dom. Och till de inte intresserade tror jag vi kan räkna media. Tanken är god men jag tror inte det kommer att leda någonstans förutom till att aftonbladet skrattar åt oss.

/simon
 

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Simp skrev:
2662790 Det som är intressant är hur hela sporthoj.com skrattade åt piratpartiet och FI innan valet. Det är det som är problemet för enfråge-partier de som inte är motorintresserade skrattar åt dom. Och till de inte intresserade tror jag vi kan räkna media. Tanken är god men jag tror inte det kommer att leda någonstans förutom till att aftonbladet skrattar åt oss.

/simon
Läste du igenom inlägget?

främst den här delen:
"Jag vill bara säga en sista gång för att klargöra, idén är inte att detta skulle vara
ett renodlat fordonsparti, utan ett parti med ungefär samma åsikter som högerblocket
och främst Moderaterna, men med vår egna åsikt om bland annat fordonspolitiken."


Det ska alltså inte vara ett enfrågesparti, utan ett parti för höger-folk
som inte riktigt känner att det finns ett parti just för dom.
 

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
Oddjob skrev:
2662792 Läste du igenom inlägget?

främst den här delen:
"Jag vill bara säga en sista gång för att klargöra, idén är inte att detta skulle vara
ett renodlat fordonsparti, utan ett parti med ungefär samma åsikter som högerblocket
och främst Moderaterna, men med vår egna åsikt om bland annat fordonspolitiken."


Det ska alltså inte vara ett enfrågesparti, utan ett parti för höger-folk
som inte riktigt känner att det finns ett parti just för dom.

Jag läste vad du skrev men tror att om man ska locka väljare från tex moderaterna så räcker det inte med att vara en kopia med andra åsikter i en fråga. Hur skulle den profileringen se ut? "Som moderaterna fast bättre"? Tror inte det är genomförbart. Sen är du givetvis välkommen att prova och du kanske till och med får min röst om det nu skulle bli som du säger. Dock tror jag inte att din tanke med det hela är vad media kommer att blåsa upp och visa.... Men det är 4 år till nästa val så det är bara att börja arbeta.
/simon
 

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Simp skrev:
2662798 Jag läste vad du skrev men tror att om man ska locka väljare från tex moderaterna så räcker det inte med att vara en kopia med andra åsikter i en fråga. Hur skulle den profileringen se ut? "Som moderaterna fast bättre"? Tror inte det är genomförbart. Sen är du givetvis välkommen att prova och du kanske till och med får min röst om det nu skulle bli som du säger. Dock tror jag inte att din tanke med det hela är vad media kommer att blåsa upp och visa.... Men det är 4 år till nästa val så det är bara att börja arbeta.
/simon
Självklart skulle man inte skriva "Som Moderaterna fast bättre" :D

Men jag försöker få in vad jag menar i ett inlägg utan att det ska ta hela natten att skriva.

Jag själv skulle ha sagt min egna åsikt i varje fråga, dock är den i många lägen samma som moderaternas.

Det var det jag ville få fram, den här tråden är inte en röstfiskartråd,
det är en intresseundersökning. :tummenupp
 

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Ort
****
Hoj
****
:tummenupp
Oddjob skrev:
2662792 Läste du igenom inlägget?

främst den här delen:
"Jag vill bara säga en sista gång för att klargöra, idén är inte att detta skulle vara
ett renodlat fordonsparti, utan ett parti med ungefär samma åsikter som högerblocket
och främst Moderaterna, men med vår egna åsikt om bland annat fordonspolitiken."


Det ska alltså inte vara ett enfrågesparti, utan ett parti för höger-folk
som inte riktigt känner att det finns ett parti just för dom.


Utan att blinka är jag på. Frågor så som vägnäts byggnation och säkerhets anordningar till vägnät. Trafikplats säkerhet, och förståelse för medtrafikant frågor bör belysas mycket mer än dom gör. I dagsläget verkar politiker från båda sidor anse att lösningar på problem är att avskaffa källan..

Jag arbetar just nu med vägnät med komfort och säkerhets besiktningar.

Jag har tidigare arbetat inom vården i många år och har sett verklighetens baksidan av S-blockets sparande och gnidighet med all öppenvård stängt så patienter lämnas utan uppföljande vård, personalpolitik som gör det omöjligt att arbeta kvar. Ingen löneökning i yrkesgruppen för vare sig läkare eller vårdare.. Nä, det finns mycket frågor som bör belysas och jag ställer gärna upp...


Klart högst intresserad av detta :tummenupp
 

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR
OBS! jag glömde säga att "sporthojspartiet, motorpartiet" bara var ett försök att bäst beskriva tråden i titeln.

Namnförslag har jag inget själv.
 

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
Klart det ska vara blått!:yoparty
Låter som en bra ide, men skulle det verkligen funka i praktiken?
 

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Fler som ogillar högerpolitik får gärna skriva allt som TILLFÖR tråden något.

dvs, "jag håller med" eller "detta är fel med högerpolitik" kan ni ta med varandra i PM ;)

StyxXx skrev:
2662967 Klart det ska vara blått!:yoparty
Låter som en bra ide, men skulle det verkligen funka i praktiken?
Skulle vad funka?

Du får gärna precisera vad du menar?
om det funkar att bilda ett parti?
om det funkar att inte lägga mer betalningsbörda för alla skador på bara en sorts skadegörare?
 
Last edited:

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
Det jag menade var - Skulle folk i allmänhet vara intreserade av ett sådant parti?
Tror inte "folket" vill ha ett sådant parti... kanske har fel
 

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Ort
Skåne
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Om det nu inte ska vara ett enfrågeparti, bör nog namn som sporthojspartiet eller motorpartiet inte användas. Ett namn som associeras med just en företeelse eller sak är nog inget lyckat om man inte är ett enfrågeparti.

Tanken är väl rätt god, förutom att den är på fel håll då. (höger) ;)

Jag tror att det kommer gå åt helvete.

Lycka till iaf!
 

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Sporthojarn skrev:
2662985 Om det nu inte ska vara ett enfrågeparti, bör nog namn som sporthojspartiet eller motorpartiet inte användas. Ett namn som associeras med just en företeelse eller sak är nog inget lyckat om man inte är ett enfrågeparti.

Tanken är väl rätt god, förutom att den är på fel håll då. (höger) ;)

Jag tror att det kommer gå åt helvete.

Lycka till iaf!
Oddjob skrev:
2662946 OBS! jag glömde säga att "sporthojspartiet, motorpartiet" bara var ett försök att bäst beskriva tråden i titeln.

Namnförslag har jag inget själv.
Kan inte säga tillräckligt många gånger,

INNAN ni klagar på någonting, läs igenom tråden.

Det är en sak om det står otydligt, men där var det ju raka besked i ett tidigare inlägg från mig.
 

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Finns här personer som har erfarenhet av politik och/eller som
kan tänka sig att vara med vid grundande av ett nytt parti.

Det behövs mer än en person kan jag säga.
 

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Ort
västkusten
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
härligt intitiv :tummenupp
helt rätt det ska vara höger

har du någon tanke på hur du ska lösa försäkringen ? måste ju ta pengar från någon annanstans... jag vet sänk standarden i fängelserna
 

CH

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2005
Ort
Täby
Hoj
Ducati 749
Lycka till, jag tror dock att du kommer få det mycket svårt, det syns ju tydligt på det här forumet att motorcyklister inte är en homogen grupp och det lär gälla i än högre grad för motorintresserade i allmänhet.
Personligen lägger jag min röst på det parti som bäst speglar de värderingar jag har vad gäller hur vi alla skall spendera de pengar vi tillsammans drar in i skatt och hur hög den summan skall vara per person, det är i mycket stor utsträckning en röst på en ideologi än något annat.
Bör kanske tilläggas att jag röstade på den nuvarande regeringen men tycker inte för den skull att det skall bli kul att betala 3ggr så mycket i trafikförsäkring till nästa säsong.
 

Le Mans

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2006
Ort
sthlm
Hoj
ducati
"Detta ska alltså inte vara ett enfrågesparti, utan ett parti för DIG som känner att det inte finns ett parti som står just för dig och dina åsikter"
=enmansparti!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top