Sportig hoj för två

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Hoj
Grusbus
"Jag är ute efter en sportig hoj som är kul att köra själv på, gärna på kurviga landsvägar, som har har krut i motorn när det behövs."

Kan hålla med om Fazer o tipsa om FZ1-S som är vidare-utvecklingen.

"Sen är mitt andra önskemål att det ska vara möjligt att dra ner i Europa med tjejen där bak, åtminstone en gång om året."

Europa hade jag i bakhuvudet när jag köpte cykeln, dock utan planer på tjej. Men de som har åkt med bak säger sig ha suttit bra.

Last edited:

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Partisk kanske...

Men, av de hojar jag suttit på o provkört, så skulle jag om plånboken inte styrde, välja ZZR1400. Den är stabilare o svänger än kvickare än Blackbirden.

Till skaran som jag skulle kunna tänka mig har vi den något äldre Yamaha Thunder Ace, Britternas Sprint som någon nämner, BMW K1200? eller Ducati ST3/ST4 eller VFR 800. Det som skiljer dem åt förutom motorkaraktären är sittställningen. Sprinten, Ducatin, BMW'n o även VFR'en har en mer upprättsittande sittställning.

Gillar du lång snabb touring, då är det framåtlut. Lång mer komfortabel = mostasten. Min BB använder jag på BKK'er och det går bra även om fotpinnarna skrapar i lite väl tidigt.
Men 'Come on katten... de svänger ju' :banana

Spättan... :tuttar Ja är de inte allt för långa sitter de bättre på en lite större hoj. Kolla höjdskillnaden mellan förare o passagerarens dyna. Detta kan vara avgörande för er båda. Blackbirden har väl tilltagen plats för föraren, vilket gör att spättan lätt åker ner halvvägs om de inte är berädda o nyper m benen.

Vad är prio? Köra själv o sportigt o ibland långt eller ha med tjejen allt som oftast? Gillar hon sportig eller bekväm körning?.... Tål att frågas :D

-Prova... Lycka till m ditt val :tummenupp

Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
BMW om du ska åka långt!
Inte så sportig kanske men min R1150RS tycker jag funkar bra.
Mycket bra om man åker två.
Stoora packfickor finns!

Norqen

Oslagbar
Gick med
5 Jun 2005
Hoj
R1 -98
Jag och tjejen åkte på min r1 300mil på 5dagar genom norge i sommras. Fungerade klanderfritt

Rajien

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2009
Hoj
1996, Suzuki GSX750F
Hur sitter de egentligen?

½OT. Hemma på min gata i Tungelsta, där ser jag sporthojarna rulla mot bulten så fort solen skiner. Något som slår mig är att damerna sitter som ryggsäckar på föraren. Vad händer egentligen när man ställer sig på hejdarna då? Sitter skjutsen kvar utan en tving som håller ihop knäna?
Och vad händer med tyngdpunkten när man åker så?

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Slår ytterligare ett slag för Thunderacen. Funkar bra med passagerare om de bara inte är för långa och har saknar böjbara knäleder. (är själv 182cm och funkar hur bra som helst för mig att sitta bakpå). De är ca 20-30 kg lättare och smidigare än b-birds och busor. Pulvret i motorn räcker för de flesta (145hk). Och kanske de bästa av allt. Den är betydligt billigare i såväl inköp som försäkring än b-birds, busor, zzr 1400 och de flesta andra hojar i supersport-tourer-klassen.

Men det är klart T-acen toppar ju "bara" 260 km/h... ;)

Last edited:

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Dra ner i europa med skjuts och samtidigt var kul på småvägar...

-Tänk: helkåpa, 25 mil mellan stoppen på a-Bahn blir jobbigt annars och man ledsnar snart.
-När man väl kommer ner skall man kunna köra småvägar också,-tänk hanterbarhet.
- Två skall få plats och desutom packning. (sidoväskor, tankväska,toppbox)

Blackbird: bra på motorvägen, lite förhöjd kåpa som komplement så blir den finfin, många som kör långfärd med passagerare.
VFR:- sägs vara hojåkarnas columbi ägg, funkar suveränt på långfärd, på bana, till korvmojjen, till jobbet ja överallt. Möjligen är den lite spinkigare än blackbird
Hayabusa: sägs vara smidigare på kurviga vägar än BB, stor, snabb,ful...
K1200rs: se blackbird men har justerbart kåpglas, bottendrag, lite klumpig (eller?)
K1200s -modernare, bra högfartsmonster, sämre med packmöjligheter, sportigare än rs:en.
FJR1300 är mycket vettigt, betydligt sportigare än den ser ut men man sitter bra, fina väskor och bra kåpor, ett bekvämare alternativ till övriga men går ha riktigt roligt med.

GLÖM allt som inte har helkåpa/rejäl halvkåpa.

knallen

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2004
Hoj
Ducati
Kolla Ducatis utbud , dom har åtminstånde smidiga hojar...

Jag skjutsar min fru lite då och då med min 900 supersport hon klagar inte och dessutom tycker jag att hojen bär sin börda kanonbra även då...

/Juha

Kan inte annat än att hålla med. Har varit nere i Europa med skjuts på utan några som helst problem. En av dagarna körde vi tom över 100mil. Visst lite träsmak, men det får man nog av dom flesta hojarna vid det laget..

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Och kanske de bästa av allt. Den är betydligt billigare i såväl inköp som försäkring än b-birds, busor, zzr 1400 och de flesta andra hojar i supersport-tourer-klassen.

Men det är klart T-acen toppar ju "bara" 260 km/h... ;)

Nu är du ute på djupt vatten.. Jag betalar 5200:- hel/hel för min höna, vad betalar du?

Martex

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
BMW F 650 GS -01
GLÖM allt som inte har helkåpa/rejäl halvkåpa.

Tack för specifika tipsen om de olika hojarna!
(Tack till er andra också! :tummenupp)

Känns som det lutar åt en hoj med kåpa, även om GSX 1400 ser fin ut.

Styvfarsan hade en VFR, som jag provat ett par korta vändor. Det är ju en fin hoj, helt klart. Så den ligger på möjligt-inköp-listan.

I övrigt är jag sugen på att prova Blackbirden, Hayabusan och Thunderace. Har spanat en del i modelltrådarna för dessa hojar, känns som ägarna är nöjda överlag vad gäller alla tre hojarna. :)

Blir att kika på Blocket framöver. Köp blir det nog närmare den vita årstiden, med tanke på lägre priser. Har ingen akut brådska just nu, men vill ha bestämt mig för modell när Hojen!! dyker upp till försäljning. :banana

drexx

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Hoj
K1200S-07
Tycker att du defenitivt ska åka och provköra en BMW K1200S, gärna med ESA! Nu är jag ju också partisk i målet men det är en grym hoj med och utan passagerare!

Martex

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
BMW F 650 GS -01
Tycker att du defenitivt ska åka och provköra en BMW K1200S, gärna med ESA!

Har kommit underfund med att de olika hojarna ligger i egna prisklasser:

Thunderace = 30.000+
Vfr 800 = 40.000+
Super Blackbird = 40.000+
Hayabusa = 60.000+
K1200 S = 80.000+

Detta efter lite span på Blocket. Finns ju enstaka billigare exemplar, men kändes som det var vid de här prisklasserna det började för respektive modell.

Även om jag fått jobb spelar priset en viss roll i köpet. :)

Last edited:

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Detta efter lite span på Blocket. Finns ju enstaka billigare exemplar, men kändes som det var vid de här prisklasserna det började för respektive modell.

Även om jag fått jobb spelar priset en viss roll i köpet. :)

K1200an är iofs överlägset modernast av de där hojarna. Prova att bromsa fullt från 200 och jämför med de andras bromsprestanda. :tummenupp

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...