Sportig MC för lång nybörjare

mosg

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2025
Tjena sporthoj!
Jag har väl sedan jag var 15 år varit lite småsugen på att skaffa mc och kort, men det blev inte av med A1 och har inte blivit av med A2 heller. Nu fyller jag dock 24 år om ett år, och är väldigt sugen på att ta kort för tung mc nästa sommar, och skaffa en hoj jag kan ha hos mig i Stockholm över sommarhalvåret. Kommer i såna fall åka för nöjes skull kortare vändor och till Uppsala, men även till föräldrarna nästan 3h bort då och då.

Jag är en kille på nån cm från 2m lång, byxlängd 34-36, och ca 105-120kg lite beroende på säsong. Gillar motorcyklar med sportigare utseende, och vill ha något med relativt bra drag trots halvtung förare. Har tittat lite på Suzuki SV650S och den verkar lovande, dock risk att jag är lite för lång? Har ni några bra förslag?

Vad tror ni kan vara en bra plan för skaffandet? Skaffa mc och utrustning i början på lågsäsong, sen öva lågfart själv i början på sommaren, och sen ta in på skola lite innan jag fyller?

Nää, jag tror att du har hittat rätt.
Som sportig första hoj så tänker jag att en SV är hyfsat nära perfekt.

Tyvärr så är de flesta hojar lite trånga för oss som är fullvuxna. Men en SV är ändå helt ok, mer extrema sporthojar blir värre, framförallt trångt om benen med höga fotpinnar.
Man får lite leva med det, eller köpa äventyrshoj, helt enkelt.
Det går också att leka runt med ergonomin lite tex genom justerbara fotpinnar.

Vilken typ av budget pratar vi?

Du kan ju konfigurera en S1000RR rätt så hårt men försäkringen blir ju mördande som 24 åring.
Naket är inte aktuellt?

Vilken typ av budget pratar vi?

Du kan ju konfigurera en S1000RR rätt så hårt men försäkringen blir ju mördande som 24 åring.
Naket är inte aktuellt?
Inte så hög, är student, så finns för närvarande inte så mycket pengar över alls.

En S1000RR är helt utanför budgeten på alla sätt tyvärr, inklusive effektbudgeten haha, vill nog inte över 100hk med första mc:n. Tänker mig att första ska vara billig, 20 till max 30k om den verkligen känns bra, men beror lite på vad allt annat kostar. Antar att kortet bör kosta 15-30 (då jag inte har någon som kan vara handledare), och att jag bör lägga 5 eller mer på utrustning (begagnat), låter det rimligt?

Föredrar åt sporthållet, men naket kan vara aktuellt.

Rymlig hoj: BMW K1200 RS.

ea6741d8c5bb47a7b3e8e1b01f273d03.jpg

Om den uppfyller kriteriet ”sportig” bestämmer du.

Mvh

Jag är ca190 hade ZX-9R för många år sedan och det funkade bra. Tycker även Honda fireblade 929 och 954 är ganska rymliga.
Kolla in Honda VTR skulle nog också kunna passa.

Ni tror inte att en liters motor och 150hk är lite mycket i ens första hoj?

Även om jag gillar utseendet av sporthojar skulle det nog vara bra med lite upprätt sittposition och kanske lämpligare med lite lägre effekt, eller?

Även om jag gillar utseendet av sporthojar skulle det nog vara bra med lite upprätt sittposition och kanske lämpligare med lite lägre effekt, eller?
Det är trötta hästar... Din inställning talar för att du har respekt för hojen så det blir ing problem enligt mig.

Var handledare för en kille med din längd (vägde mer) förra året. Han hade köpt en K1300S - funkade utmärkt storleksmässigt vid vanlig körning. För körgårdsövningar o uppkörning hyrde han en Honda nakenhoj - större sporthojar är inte helt lämpliga att bända runt på konbanan

Aprilia är väl generellt ganska rymliga.
Annars kanske någon lite äldre "tallrounder" blir bra. En tidig Versys eller liknande.
Inte sporthoj men man kan inte få allt.

Jo, jag tror det.

Fråga på körskolan, de kanske har en uppfattning när det gäller körskoleelever och folk som kör upp för tung hoj direkt.

Fast dom jobbar i varselväst, kör enligt regelboken och tar betalt för att andra ska göra detsamma. Mest för att de ska klara uppkörningen men också för att eleverna ska överleva. Så de är ju lite yrkesskadade.

Du får ett svar från någon som känner dig betydligt bättre än vi gör. Kanske att du är mogen för 150 hästar direkt.

Ska du köpa hoj för att övningsköra med så är nog inte en sporthoj förstavalet för alla. Folk har olika uppfattningar om huruvida man ska köpa motorcykel innan man fått körkortet i sin hand.
Det finns både hojar och utrustning på blocket som säljs av folk som inte ”har tid” eller att ”det inte var för mig”.
Att övningsköra privat är bra för ekonomin och självförtroendet. Har du en handledare?
En plats för att ställa upp konorna?

Upprätt körställning som du skrev, det är en bra idé.

När man har köpt sin första hoj, anpassad efter ens nivå och behov så kan man byta upp sig. Nähä?

Har du redan köpt sportigt skinnställ med puckel och assnabba stövlar? Eller allvädersställ? Något annat passande?

Har du kollat försäkringspremier för dina objekt gällande din ort och för din ålder?
Endast trafik, halv eller helförsäkring, anställningsbar eller året runt. Betala för 3-4-5 månader eller alla?
Budget för övriga kostnader? Service, däck, kedja och drev. Byta själv? Garage eller p-plats.
Det finns snabba gröna sporthojar som är kända för sina läckande topplockspackningar. Kan vara billiga i inköp men sen?

Jag hade en kompis som tog körkort för tung. Bara moppe erfarenhet innan, 15-20 år tidigare. Vi övningskörde lite. Han köpte en 107-hästars 750. Smällde och fick åka helikopter. Bilistens fel. Gjorde ont ändå. Lättare skador, hojen skrot.
Köpte en 145 hästars sporthoj och har klarat sig bra sedan dess. Helikopterresan kanske gav honom en tankeställare. Kanske hans dotter också.

Bara neggigt svar?
Du är 24, pluggar, saknar hojkort och frågar om att köpa sporthoj. Ja allt går, kan vara bra att kolla upp lite och fundera lite innan. Man kan skippa det också.

Ta kortet och börja genast gå på SMC-kurser för att lära dig hantera hojen. Det går precis lika bra att köra ihjäl sig med 50 hästar som med 150 om man inte kör ordentligt.

Vad gäller sporthojar så har jag med mina blotta 192 cm inte jättemycket problem med att få plats på de flesta, men jag gillar GSXR1000 just för att de är rymligare än de flesta andra. Annars är RSV4 en mysig hoj.

Men är du ny på hoj kommer i princip allt att kännas som vilda bestar de första hundratals milen och ska du köra inne i tokholm är rena sportisar lite jobbigare så jag skulle nog föreslå något i stil med Kawasaki Z1000SX eller GSX1000F, dvs sporttouring. Alla märken har någon eller några modeller i segmentet, och det är trevliga hojar som är lätta att köra, ganska förlåtande och funkar bra för längre resor.

Tjena sporthoj!
Jag har väl sedan jag var 15 år varit lite småsugen på att skaffa mc och kort, men det blev inte av med A1 och har inte blivit av med A2 heller. Nu fyller jag dock 24 år om ett år, och är väldigt sugen på att ta kort för tung mc nästa sommar, och skaffa en hoj jag kan ha hos mig i Stockholm över sommarhalvåret. Kommer i såna fall åka för nöjes skull kortare vändor och till Uppsala, men även till föräldrarna nästan 3h bort då och då.

Jag är en kille på nån cm från 2m lång, byxlängd 34-36, och ca 105-120kg lite beroende på säsong. Gillar motorcyklar med sportigare utseende, och vill ha något med relativt bra drag trots halvtung förare. Har tittat lite på Suzuki SV650S och den verkar lovande, dock risk att jag är lite för lång? Har ni några bra förslag?

Vad tror ni kan vara en bra plan för skaffandet? Skaffa mc och utrustning i början på lågsäsong, sen öva lågfart själv i början på sommaren, och sen ta in på skola lite innan jag fyller?
SV650S är en kanonfin hoj. men med tanke på den längd skulle jag stryka den direkt. Jag är 185cm (75kg) och jag tyckte den var för liten (brant knävinkel) och då är jag rätt övertygad om att den inte är lämplig.
Kör nu en F800S (en mognare och större SV650). Prisvärd och med rätt bra mellanregister.
Men denna sidan tipsar jag om: https://cycle-ergo.com/
Där kan du skriva in dina mått och kolla hur det passar.

Men ska du ha sporthoj så bör en Honda VTR vara bra. Lire mer upprätt rekommenderar jag KTM Superduke 990 (KTM950/990SM / SMT. Triumph 1050 modeller ST / Speed triple. Suzuki Bandit 1200/1250 mm. Rekommenderar även samma som ovanstående talare "Kawasaki Z1000SX eller GSX1000F".

Lycka till med letandet.

Aprilia är väl generellt ganska rymliga.
Annars kanske någon lite äldre "tallrounder" blir bra. En tidig Versys eller liknande.
Inte sporthoj men man kan inte få allt.
inte RSV4 iaf :D Nu är den inte aktuell ändå men jag provade en sådan på start2ride någon gång innan allt var förbokning och så. Fick slå in knät under tanken. Jag har visserligen långa ben men är ändå "bara" 185cm lång.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick