Sportluftfilter, livslängd? rengöring?

Nu har jag inhandlat rengöringskitet och plockat av filtret. Jag gick in på k&n och lyssnade på instruktionerna för rengöring. Dom rekommenderade att man bara sprayade ute i kanterna på filtret, och att det sen sugs upp och fördelar sig ut till mitten. Har ni gjort så? Och den viktiga frågan, ska man spraya på insidan så inte filtret sätts igen så fort?

Nu har jag inhandlat rengöringskitet och plockat av filtret. Jag gick in på k&n och lyssnade på instruktionerna för rengöring. Dom rekommenderade att man bara sprayade ute i kanterna på filtret, och att det sen sugs upp och fördelar sig ut till mitten. Har ni gjort så? Och den viktiga frågan, ska man spraya på insidan så inte filtret sätts igen så fort?

Menar du filteroljan eller rengöringsvätskan? Rengöringsvätskan läggs på båda sidor.

Filteroljan ska bara väta filtret. Inte mätta det.

Tycker annars att förklaringen på deras sida är glasklar:http://www.knfilters.com/clningins.htm

Att de rekommenderar att man lägger på oljan bara på ena sidan är för att få en kvittens på när man vätt igenom det torra filtert med filteroljan. Man kan göra hur man vill. Deras tips är nog mest för att man ska kunna spara oljan

Mvh
J

Last edited:
Allright! Den delen måste jag missat... hörde bara att man skulle spraya sidorna och inte i mitten. Jag sprayar på från baksidan då, blir nog bra.

Lite O/T, men finns det någon som bänkkört med KN alternativt originalfilter?
Vad blir skillnaden?

Har förgäves sökt den infon under måånga år, även till bil och aldrig sett något bevis vare sig på effektökning eller reningsgrad.

Förståsigpåaren/Säljaren: Det här måste du bara ha!
Jag: Varför då?
F/S: Det släpper igenom mycket mer luft!
J: Följer det inte med mer skit då?
F/S: Näe då, du vet det är specialfilterduk och olja och livstidsgaranti!
J: Har du några tester jag kan se som verifierar det du säger?
F/S: Ähh, hmm, du, vi har testat det här noga och det blir alldeles för högt motstånd och _*'*'., med original, du tappar massor med effekt, titta här!
J: Hur gammalt var originalfiltret?
F/S: Ähh, hmm...det var ju inte nytt, kanske 2...3...4mil, ähum, tusen då alltså.
J: Jag behåller nog original...

Som sagt, har någon lite mätresultat att dela med sig?

Hej
Jag kan inte svara på dina frågor om filtrets prestanda, även om jag har lite erferenhet av att joddla med olika luftburkskonstruktioner i bromsbänk.

Men! Att jag ofta köpt K&N-filter till mina hojar beror på att jag trimmat, moddat dem. När motorn är klar så vill man ju sedan kröna förgasarna med ett luftfilter med så stor volym och filterarea som möjligt. Bygget börjar då med att jag plöjer K&Ns filterkatalog eller hemsida för att hitta det störst filterelementet med den mest lämpliga formen som jag överhuvudtaget kan bygga en luftburk runt.

När allt är klart och provkört är det sedan skönt att veta att jag byggt en luftburk runt en serietillverkad standardprodukt med bra prestanda. Jag vet dessutom att filtret inte bara har mycket lång livslängd, utan att jag även kan köpa ett nytt likadant om säg 10 år. Luftfilterinsatsen på min nuvarande hoj är tex ett K&N-filter som är 11 år gammalt och större än original, det går fortfarande att köpa förstås. Det åkte in tillsammans med en större luftburk när 1200-motorn trimmades. Nu till nya motorn håller jag på och bygger en ny luftburk runt ett ännu större KN-filter. Det nya filtret har samma ovala travbane-form men är 3" högt istället för 1". 3"-filtret har funnits i K&N--tatalog sedan sent 70-tal och tillverkas fortfarade. Det är det som är så tryggt med K&N.

Så jag tycker att K&N fyller en mycket viktig nisch för oss som kustomiserar hojar, bilar och motorer. Utan K&N skulle letanden efter det optimala och maximala filterelementet till en ny hemgjord luftburk vara betydligt roddigare. K&N:s hemsida är verkligen suverän, man kan söka på olika former, höjder, ja precis allt: http://www.knfilters.com/

På en vanlig standardhoj tror jag det ger mer att modda luftburken än att byta insats i densamma. Strypningen ligger inte i filterelementet i en modern hoj, det är den bullerdämpande luftburken. På de flesta moderna hojar är först när luftburkens strypningen uppströms filtret är borta som filtrets prestanda blir gränssättande.

Vore dock kul att se tester i filterprestanda mellan K&N och andra orig.filter. Så jag ska följa tråden för att se om du får några bra svar. Jag är också intresserad. :)

Mvh
Jörgen
Har förgäves sökt den infon under måånga år, även till bil och aldrig sett något bevis vare sig på effektökning eller reningsgrad.

Förståsigpåaren/Säljaren: Det här måste du bara ha!
Jag: Varför då?
F/S: Det släpper igenom mycket mer luft!
J: Följer det inte med mer skit då?
F/S: Näe då, du vet det är specialfilterduk och olja och livstidsgaranti!
J: Har du några tester jag kan se som verifierar det du säger?
F/S: Ähh, hmm, du, vi har testat det här noga och det blir alldeles för högt motstånd och _*'*'., med original, du tappar massor med effekt, titta här!
J: Hur gammalt var originalfiltret?
F/S: Ähh, hmm...det var ju inte nytt, kanske 2...3...4mil, ähum, tusen då alltså.
J: Jag behåller nog original...

Som sagt, har någon lite mätresultat att dela med sig?

Last edited:
STd luftfiltret kan leverara lika mycket luft som vilket k&n filter som helst.

Fast det kräver tätare bytesintervall om det skall ge max flöde som kan krävas vid bondtrim med mera då flöden kan ha ökat.

Luftfilter har alltid överkapacitet och denna måste finnas annars skulle filtret vara igentäppt typ direkt.

Så man ger luftfilter en överkapacitet så att en del kan täppas till och när det igensatt så det ungefär lika med bytesintervallet angivet vid normalt bruk.

Man kan använda std filtret vid ökad luftförbrukning men det måste isåfall bytas oftare - k&n filter är tvättbara och är billigare än std filter i längden av den anledningen.

En luftad hoj kanske bara går bra 500 mil istället för ren original som fungerar bra efter 1000 mil.

K&n filter med mera är av denna anledning ett mycket bra ekonomiskt val.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick