Sportsmart - hållbarhet bandagar?

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Hoj
BMW S1000RR -15
Passar på att skjuta in en fråga. Noterar med intresse kommentarerna. ser att Ni har olika hojar som givetvis bara det ger olika livslängd. Blev själv med en CBR600RR för en månad sedan. Det sitter ett nytt Michelin Pilot Road 3 bak och ett halvbra Pilot Road 2 fram. Någon som har erfarenhet av det? Tänker åka lite bandagar men även kunna ta några svängar på gata.

Fungerar alldeles utmärkt. Michelin Pilot Road 3 är väldigt bra gatdäck som har riktigt bra våtegenskaper, samma med Pilot Road 2. Dock så blir de ganska hala om man pressar dem på bana hårt (pga värmen).

Mvh /Try

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
Som jag skrev i denna post...så 3 dagar i makligt tempo och fint slitna....
http://www.sporthoj.com/forum/showt...%E4ckslitage&p=5840828&viewfull=1#post5840828

Så får jag ut runt 5 dagar + en massa gatåka på Sportsmart. Även kört 1.16 tempo på dem i 2 dagar utan större problem...(iaf slitage problem).

Allt är ju relativt till hur hårt man går på gasen och såna saker...lufttrycket är viktigt med...dock sjukt imponerad av dom som gatdäck...

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Mina fixade 6 bandagar och några mil gata. Kör runt 1.20 på Gåsen och 1.08 på Sviestad som riktmärke. Ett riktigt bra däck enligt mig.

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
Ärligt talat nu.
Köra sportsmart på bana och tycka att det fungerar bra då håller man ett mediokert tempo.

har man ett bra grundtempo så håller dessa däck bajs.

Att Philip Backlund kunde köra 11 or på åsen med helt nya sportsmart gör inte att gemene man klarar av det.

Kneedrag

Guest
Jag som gillar att ta en avstickare till en bana då och då. Fungerar däcken utmärk till.

i vått så skäms de inte heller.

Dessa däck skor jag alla mina hojar med!

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Grejen, som jag försökte förmedla är att rent greppmässigt kan du åka fort på sportsmart.
En elitförare kan säkert åka riktigt j*vla fort på dem.

Men för nån som mig, som gör plötsliga misstag ibland, så är det skönt att ha lite extra marginal i däcken.
Jag har fortfarande mitt personbästa på gelleråsen med sportsmart, men då kasade det lite ibland. Och jag hade förmodligen inte supermkt marginal för misstag. Men med CompK har jag kört ungefär samma tempo och inte haft ETT enda släpp. Skönt med lite marginal bara för oss som inte kör 100% perfekt.

doodles

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2008
Hoj
600rr-07
Då det redan finns flera trådar om däck, lånar jag tråden lite.

Ett däck med betäckningen "SOFT"... är det rent slöseri med pengar för en amatör som mig (Kör väl runt 1:30-1.34 på Mantorp). Är de här däcken helt slut efter 2 pass eller kan jag köra 2 hela bandagar på dessa?

Kanske även ska nämna att jag får bra pris på just SOFT.. MEDIUM kostar 400:- mer.

GOD JUL!!!!:fyllisar

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Hoj
-
Köp fina beggade ostar istället. Då spelar det mindre roll om det slits för snabbt i ditt tycke. Borde finnas en hel del i din dimension typ 180/60

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Jag som gillar att ta en avstickare till en bana då och då. Fungerar däcken utmärk till.

i vått så skäms de inte heller.

Dessa däck skor jag alla mina hojar med!

Och det är just vad däcket skall användas till. Gatåka och enstaka bandagar fungerar det utmärkt till. Att kränga på det och enbart åka bandagar är pengar i sjön om man inte är helt medioker med gashandtaget. Börjar man åka lite undan överhettar det likt alla andra gatdäck och blir sopor på en timme.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Då det redan finns flera trådar om däck, lånar jag tråden lite.

Ett däck med betäckningen "SOFT"... är det rent slöseri med pengar för en amatör som mig (Kör väl runt 1:30-1.34 på Mantorp). Är de här däcken helt slut efter 2 pass eller kan jag köra 2 hela bandagar på dessa?

Kanske även ska nämna att jag får bra pris på just SOFT.. MEDIUM kostar 400:- mer.

GOD JUL!!!!:fyllisar

Det beror på vilket däck vi talar om. I vissa fall kan soft leva lika länge då det är avsett för annan temp i underlaget.

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Hoj
R1 1999 såklart!
Ärligt talat nu.
Köra sportsmart på bana och tycka att det fungerar bra då håller man ett mediokert tempo.

har man ett bra grundtempo så håller dessa däck bajs.

Att Philip Backlund kunde köra 11 or på åsen med helt nya sportsmart gör inte att gemene man klarar av det.

Sen finns det flera åkare som inbillar sig att de måste ha det värsta :) fast de skulle köra lika fort med en std hoj o sportmax!

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Brukar det vara tillräckligt varmt i asfalten i kalla Sverige för att kunna köra soft??? :)

Det beror på märke. Ex Dunlop har följande rek på deras KR108. I år heter de 1-5 istället för tidigare sifferkombinationer och högre siffra = hårdare däck.

kr106108_compound-diagram_eu_tcm386-140793.png

1. Kvaldäck 3 varv
2. Soft
3. Medium
4. Medium+
5. Endurance

Så att åka med deras soft bakdäck kan man enl rekommendationen göra från 25 grader i backen och det är där ganska ofta på sommaren.

Pirelli rekommenderar bak: SC2 0-20c SC1 från 20c och SC0 (vilket ingen åker med) från 30c. I realiteten brukar det bli SC2 om det skall hålla och SC1 om det skall gå fort. Åker man med SC1 när det är kallt greppar det iof bra men du gör sopor av dem i förtid.

Last edited:

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Hoj
-
Det är lite märkligt att supercorsa sc1 v2 håller lika länge som sp dock ej v2 (har ej provat den)varianten men med sc1 så har du grepp hela livslängden.

Slutsats är att ett sc1 bakdäck som körs med ca 1,7-1,8 bar varm tryck håller förvånansvärt länge och ger en mycket bra känsla. Så i mitt fall så kör jag på sc serien på gata och vill jag ta några banvarv så behöver jag icke fundera på att byta däck.

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Hoj
CBR600RR
Fungerar alldeles utmärkt. Michelin Pilot Road 3 är väldigt bra gatdäck som har riktigt bra våtegenskaper, samma med Pilot Road 2. Dock så blir de ganska hala om man pressar dem på bana hårt (pga värmen).

Mvh /Try

Skall tänka på det. Tänkte vara med Actionpics på Mantorp i början av maj.

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Hoj
ZX-10R 2011
Det beror helt på din körstil dom kan hålla 1 dag till 15 dagar. Beroende på hur hårt du gasar!.

Dessa däck är inte några du kör 1:11 med på gelleråsen efter 10 dagar, du kanske gör det första passet som Sandfållan säger.

Dom duger bra för en gatförare som vill köra lite bana. Kör du bara "halvsnabbt" och inte gasar mycket så gissar jag att bakdäcket kommer hålla en 5-6 dagar och framdäcket kan du köra säsongen ut. Om du inte är rädd för framhjulssläpp.

Men du bör ju efter varje körning kontrollera däckmönstret då du ser hur mycket du har kvar. Gasar du mer blir det mindre. Gasar du mindre har du mer kvar att åka på.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka