Här har du en bra och billig BMW, väskor ingår och de är dyra.Har hört flera som säger att BMW är top of the line, men tyvärr kan jag inte sträcka min budget så långt.
Hej
Jag kikar oxå på cykel i segmentet sport-touring. Har kokat ner det till två cyklar nu, mycket beroende på att jag tror att dessa fungerar storleksmässigt för mig som är 193 cm:
Triumph Sprint GT 1050 2011 (1800 mil, 88 000 kr)
Yamaha FJR1300 2006 (1300 mil, 79 000 kr)
Håller på att ta körkort så kan inte provköra, men har torrbrytit Triumphen och på den sitter jag väldigt bra. Har ej haft möjlighet att provsitta FJR:en men när man kikar på måtten är de nästan identiska.
Som jämförelse kan sägas att en Bandit 1250-07 kändes lite för liten, där landade knäna precis i kanten av urskärningarna i tanken.
Vad säger den samlade expertisen? Vilken ska jag välja?
Bmw k1300s, bra vrid, perfekt att ha tanten där bak och superkul ensam. 65 kg lättare än gtr 1400 o mer pulver. Men allt är en prisfråga ju tyvärr
Att försäkra en Busa i Stockholm törs jag inte ens tänka på...![]()
Dessvärre vet ju inte många att K1X00S kräver 98-oktanig bensin, de andra 95-oktanig. Visst kan BMW:n köras på 95 med, men då går knackningssensorerna (vilket ska finnas på K1X00S) in samt annat mindre kul. Den mår inte bra av annat än 98-oktanig i längden.
http://bmwklubben.se/forum/viewtopic.php?f=218&t=3304
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?262846-Tanka-98okt-ist%E4llet-f%F6r-95okt/page4
Ju högre kompression, desto högre oktantal helt enkelt. Finns flera andra länkar, men sök och du finner.
X:et står för 2 eller 3.![]()
En sån jag som jag har, damen sitter högt på den och ser över axeln. Har haft min 1050 sedan juni förra året och är nöjd. Var på touring i somras med damen och det fungera perfekt.Har en Triumph Sprint RS. Jag är ungefär 1dm längre änifråga. Jag har korta ben och armar och lång kropp. Damen kan inte se över mina axlar utan måste luta sig lite åt sidan för att se vad som är på G. Detta sköter hon normalt galant. MEN funderar på en hoj där damen sitter tydligt högre än jag. Så hon lätt kan kolla över mina axlar vad som är på gång.
Tex Suzuki SV650S, Suzuki Hayabusa.
Självklart går detta att lösa på min Sprint RS med en extrasadel ovanpå den vanliga sadeln.
Kanske den här räcker?
http://www.handelsboden.com/airhawk-p-1134.aspx
Inte alls korrekt!
De är utrustade med knackningssensor som gör det möjligt. Visserligen med viss effektförlust. Den jag hade funkade utmärkt på 95 oktan. Vad det skulle vara för annat mindre kul som skulle inträffa har iaf jag ingen aning om.
En del av det som skrivs i de citerade trådarna är tyvärr inte längre relevant då för t.ex 6 år sen så innehöll 98 och 99 oktan ingen etanol...vilket gjorde att energiinnehållet var större än för 95 oktan. Idag finns enligt uppgift ingen bensin utan etanolinblandning. Tilläggas skall väl att i USA är svårt att hitta något bättre än " Premium Unleaded 95"...
Vad gäller effekförlusten så accar en k1300s såpass med både 95 och 98 att man i alla fall är körkortslös innan man innan hinner säga Transportstyrelsen.![]()
Vad toppfarten anbelangar så...är det en akademisk fråga....
På en s1000rr med rätt förare så kanske det går att se skillnader på bana, vad vet jag men på k1300s till vardags så spelar det ingen roll för körbarhet och användning.
Läste du mina rader egentligen?
Skrev att knackningssensorerna går in, så visst har de detta. Har inte påstått annat, men det kvittar nu då han redan köpt. Hoppas han blir nöjd med den. Bara han kollade om garantiåtgärderna är fixade.....
.... BODDE jag i sverige ....Sist jag kollade ut genom fönstret bor jag i Sverige...jag för en jävligt tapper men ojämn kamp mot särskrivning.
Va inne i gbg och kolla på en vfr 1200 idag, dock hade dom ingen demo för provkörningVäldigt unik hoj, tilltalar mig jätte mycket. Åkte vidare till bike och kolla in några fjr, testa ingen där heller utan satt bara på den. Kolla även in triumph på johans mc. Ska bli spännande att jämföra dem till våren och låna hem respektive hoj för en längre provtur
![]()
Finns bara tre riktiga sporttouringhojar, Hayabusa, Blackbird och ZZR1400.FJR1300 är ett gränsfall.Resten är antingen sporthojar eller rena touringlok.
finns bara ETT val ZZR1400 ... mest hest mellan benen(sen att den e snygg e inget minus)
![]() |
Försäljningsrekord för BMW Motorrad
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
BMW R 18-modeller uppdateras
Screenshot BMW R 18 och ... |
![]() |
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
![]() |
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
![]() |
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
![]() |
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
![]() |
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |