Spotify - slut på gratismusik nu?

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Verkar som att Spotify kommer gå ifrån helt reklamfinansierad musik.

Artikel

Kanske inte så väldigt förvånande, men visst är det trist.
Är detta slutet för Spotify eller kommer användningen fortsätta men med betalande användare?

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Välj låt nogrannt då :D.

Själv betalar man 49 kr i månaden för Spotify Unlimited.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Pyntar själv 99kr/mån, värt för mobil + dator.

Däremot kunde dom utvecklas lite med musikrecensioner och i tex "Whats new" kunde dom ge fan i att ha 10 jazzskivor i iphoneappen, där går det även inte att välja "show more".

Finns gott om utvecklingspotential.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Tur att det finns mycket bättre alternativ till skitprogrammet då :)

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Inte helt överraskad. Som det sagts i kommentarerna lär det vara amerikanerna som är livrädda för gratistjänsten som drivit igenom det.
Själv kommer jag fortsätta köra premium för att ha spotify på mobil och dator. Lätt smidigt. :)

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
99 kr i månaden är lätt värt vad Spotify erbjuder. Spotify rullar nog på en åtta timmar om dagen hos mig (inkl. i mobilen).

En pizza plus en burkläsk per månad, billig kostnad för oändlig musik :)

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Tycker Spotify har varit dåligt ganska länge nu. Dom tar ju bort saker hela tiden. Har en artist två bra skivor och fem dåliga kan man ge sig fan på att det är dom två bra som inte finns eller försvinner medan smörjan blir kvar.

Om Grooveshark fixar lite bättre gränssnitt och ser till att organisera låtarna lite bättre så kanske dom kan ta över istället. Dom har bättre utbud men eftersom gränssnittet är så dåligt så är det också oanvändbart just nu.

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
När ett värdigt alternativ finns med lika bra ljudkvalité, utbud och framförallt gränssnitt så byter jag gladeligen från Spotify. Men med tanke på hur otroligt bra det fungerar i dagsläget skulle jag lätt kunna tänka mig att betala upp till det tredubbla om så krävdes.

Detta har ju säkerligen varit planerat av Spotify redan från början. De första åren sedan lanseringen värvar de "kunder" och går med förlust. Sedan när folk gjort Spotify till en viktig del av deras liv så drar de successivt ner på gratistjänsterna och förlitar sig på att merparten av gratisanvändarna skaffar betalversionen. Nästa steg är att höja månadskostnaden är jag helt övertygad om.

För min del kvittar det som sagt. Jag är mer än nöjd, och då betalar jag gladeligen för det. Sen skulle jag gärna se att detta innebär en ökning av artisternas intäkter, men det är väl ytterst tveksamt.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
kaZmur: höjning av månadskostnaden tror jag inte kommer ske på ett tag. (när) dom lyckas komma in på amerikanska marknaden (giriga skivbolag med tummen i röven) så kommer ju antalet användare öka explosionsartat, helt plötsligt finns i runda slängar 300 miljoner potentiella kunder, och många av dessa kommer säkerligen bli premium-användare.

Sen visst, ett företag vill väl alltid ha så höjt pris som möjligt på sina produkter/tjänster, men tror och tycker 99 och 49 kr passar utbud och efterfrågan samt psykologin väldigt bra.

*EDIT*

Minns när jag var liten och man sprang till Megahertz och köpte singlar, album osv.... damn haha
Men det var LÄÄÄNGE sedan, och inte ens då la jag 99 kr i månaden till musikindustrin, tycker Spotify borde vara riktigt nöjda och stolta över vad dom har åstadkommit.

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag betalar gladeligen den spotstyver på 99:- i månaden som det kostar och detta trots att jag nästan aldrig använder det. Jag lyssnar på CD-skivor och kör bara spotify när vi är ett gäng kompisar som tar en musikkväll. Då är det perfekt eftersom alla kan ta fram sin musik och så turas vi om att spisa låtar.

Min musik har jag som sagt på CD.

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZR 1000T -91
Har kört med premium sedan i vintras då jag skaffade Android-mobil. Använder via blåtand i bilstereon. Lyssnar på jobbet, lyssnar hemma, använder på fest.

Inte det smidigaste interface't och tråkigt att många låtar inte går att lyssna på i Sverige. För mig som är "förhållandevis" mainstream är det dock en utmärkt tjänst till lågt pris.

Micro

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2008
Hoj
K7
Inga problem. Bara att tanka hem all musik du vill från valfri torrentsajt :)

Det är ju inte värt det längre? Och inte finns det väl dom som är så jäkla snikna att dom lägger flera timmar och sen tid titt som tätt att uppdatera biblioteket för att komma undan 99:-? Om det ändå finns kan dom ju inte värdera sin tid speciellt högt. :)

Spotify kan nog vara det mest prisvärda som finns just nu (efter en gixxer) :tummenupp

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Tror inte det kommer göra nån större skillnad. Finns användare som mig som kör det gratis en gång om året. Sen så finns det användare som använder det flitigt som nog redan betalar för det.

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Det är ju inte värt det längre? Och inte finns det väl dom som är så jäkla snikna att dom lägger flera timmar och sen tid titt som tätt att uppdatera biblioteket för att komma undan 99:-? Om det ändå finns kan dom ju inte värdera sin tid speciellt högt. :)

Spotify kan nog vara det mest prisvärda som finns just nu (efter en gixxer) :tummenupp

som någon redan skrivit i tråden, spotify tar ju bort musik för jämnan och man kan ge sig fan på att just de där superbra låtarna man vill höra inte finns medans halvtaskig musik av samma band finns.

4:20

Ett fuckobarn...
Gick med
16 Mar 2008
Hoj
Såld: ZX6RR "BanEdition" lolz RVF NC35 *såld
ni älskar spotify, jag älskar torrents.. :)
och använder man torrents, så finns ju ALL musik, och inte som spotify, endast ett fåtal låtar av den artist man vill höra, och det är oftast dem dåliga, som spotify har..
bra idè med spotify, men det är inte mer en så...

Last edited:

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Kawa
Men va fan.. Tycker staten borde gå in och finansiera premiumkonton till svenska folket. Lär spara betydligt mer pengar på det, än att hålla på med den där fjolliga FRA lagen..:yoparty

Spotify har ändå ganska mycket skitmusik. Inte så många av de bra artisterna som velat signa sig.. SÅ vad gör man? Spelar ju bara skit på radion med?

What to do.... hmmm....

Jo, man får väl ladda ner igen då?

:arsele

ni älskar spotify, jag älskar torrents.. :)
och använder man torrents, så finns ju ALL musik, och inte som spotify, endast ett fåtal låtar av den artist man vill höra, och det är oftast dem dåliga, som spotify har..
bra idè med spotify, men det är inte mer en så...

Amen to that!

Last edited:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Prenumerationstjänster är framtiden, tillgänglighet är allt. Vem fan vill sortera musik och lagra lokalt?

Det man inte hittar på Spotify ordnar man på annat sätt.

Sen är påståendet att allt finns på torrents lika osant som att det finns på spotify.

Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...