Sprayspackel på hojdelar inför lack?

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Mors!

Hojjen är nu nästan helt preppad inför lack.

Fick dock frågan av lackeraren om skicket på prylarna, nämnde att allt var sprayspacklad och nedslipat. Han påpekade att han kunde på ett helsike med att spacklet kan ställa till problem vid lackning och "resa" sig m.m.

Jag har sprayspacklat med "Hagmans" 1-komp spray spackel. Ngn som vet om detta kan ställa till problem?

Hagmans sprutspackel är det vanligaste för oss hemmamicklare. Har aldrig inneburit konflikt med lackeraren för mig iaf.

Men lackerare brukar knorra lite profylaktiskt, så att kunden är mentalt förberedd om det blir dyrare än vad som var sagt från början.

Tack *pusta ut 200 liter luft*!

Jotack, de vill ju helst göra underarbetet själv. Jag litar dock bara på 2 pers när det gäller underarbete. Mig själv och farsgubben! Skulle aldrig ha råd med 30 timmars underarbete hos en lackerare.

Tack som fasiken för snabbt svar!

Men lackerare brukar knorra lite profylaktiskt, så att kunden är mentalt förberedd om det blir dyrare än vad som var sagt från början.

Ja det var onekligen en tillbakahållen åsikt i frågan:)

Lackerares första kursbrev verka avhandla konsten att skaka på huvudet och se bedrövad ut, typ som om himmlen ska falla ner samma eftermiddag:gnissla

Har också kört massor med Hagmans 1-komp sprutspackel. Tycker det är kalas! :tummenupp Gör underarbetet roligt! Har använt det både när jag lackat 2-komp över själv, (även metallic samt klarlack över) samt även när jag lämnat bort det till lackerare. Aldrig några sorger...

Däremot vill jag varma för Plastic Paddings motsvarande produkt.Deras beiga 1-komp sprutspackel som också finns på sprayburk. Dels är torktiden 4 gånger så lång som Hagmans, den är inte särskilt lättslipad, fyller inte särskilt bra alls, samt att så fort någon 2-komponentsprodukt kommer i närheten av den så "särar" den eller "spricker" den. Ser lite ut som packis i vikarna om vintern, eller gammal elefanthud. Inte coolt när man vill lägga någon sjyst lack över.

Tack *pusta ut 200 liter luft*!

Jotack, de vill ju helst göra underarbetet själv. Jag litar dock bara på 2 pers när det gäller underarbete. Mig själv och farsgubben! Skulle aldrig ha råd med 30 timmars underarbete hos en lackerare.

Tack som fasiken för snabbt svar!

Nackdelen med Hagmans burkspackel är att det sjunker avsevärt mer än riktig slipgrund. Andelen lösningsmedel är ganska stor, det är mycket sådant kvar i spacklet trots att det är torrt och slipbart. När detta sedan gasar av med tiden kommer det att sjunka. Sliprepor och ojämnheter dyker upp/blir tydligare. Tråkigt om man lagt ner mycket jobb/pengar.

Har hört det med, men inte märkt ngt när jag har kört med vanlig 1-komp garagelack. Tror nog att resultatet blir gött i slutändan :arsele ändå.

Ja det var onekligen en tillbakahållen åsikt i frågan:)

Lackerares första kursbrev verka avhandla konsten att skaka på huvudet och se bedrövad ut, typ som om himmlen ska falla ner samma eftermiddag:gnissla

Ja priset på lackjobb verkar ofta meddelas i två steg. Först så högt som kunden tål, och sedan mjölka upp det lite till efter "betydande merarbete".

Pulverlackarna verkar dock inte lika diviga.

Vi får se vart det bär av.
Har fått ett par olika priset att ta ställning till.

Många uppger att det är svårt att ge ett pris över telefon (vilket jag visserligen förstår), men det blir ju lite galet om jag skall konka runt på en hel hoj i delar till olika lackerare.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back