Spricka i motorhalva, byta halvan eller svetsa?

and3r5son

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2013
Hoj
ktm 400 exc
hej! ny på forumet och sitter lite i en lite knepig sits:S försökte få lös pluggen till oilscreenen på min hoj igårkväll "den satt som tusan" men i resultat sprack motorhalvan från pluggen och ut mot kanten "mot ramen" en bit på kanske 2 cm

såg en annons på blocket att en sålde motorhalvor från en ktm 400 exc 04, passar dom till ktm 400 exc 05? jag har alltså en årsmod nyare men samma motor annars?

är det möjligt att svetsa i sånt här material annars? om man lämnar in den lös någonstans

medela gärna om jag lade in ämnet på fel plats eller om en liknande tråd redan finns!

tack i förhand// marcus

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Jag vet inget om hur halvorna passar som du har hittat, där i mot så vet jag att det går att svetsa..
Det är mycket svårt och du behöver få tag på en kille/tjej som är förjävlig på att svetsa, det finns en massa knep för att svetsa gjuten ALU, jag har en kille här i stan (Falun) som är grym på att fixa motorblock och alu i allmänhet, det borde väl finnas någon bonde eller bya-smed i Piteå, dom brukar fixa gjutet gods =)

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Ja det går att svetsa men min rekommendation skulle ändå bli att byta det. Blocken är billiga beg och du bör ändå plocka ner blocket om det skall svetsas för att inspektera så att sprickan inte sträcker sig in i lastbärande delar kring utgående axel. En vanlig anledning att spräcka blocket är nämligen för hårt spänd kedja och crosshopp.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Tjena And3r5son, eller Marcus,

Vill Du prova att svetsa ändå rekommenderar jag en koll med t ex motorhistorikerna i Öjebyn för att få namn på en duktig svetsare. Brännströms i Jävre har haft ett par riktiga ess, möjligen kan Du ringa Jimmy och kolla med honom?

Vi har ju ena riktiga överdängare i hojbyggnation i kommunen, med bl a NOC i spetsen som borde kunna eller veta vem som kan sätta svetsen i gjutjärn - lägg in en länk till denna tråd eller fråga direkt i Pite-tråden - http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?119429-Sporthoj-Pite%E5

Lycka till:)

and3r5son

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2013
Hoj
ktm 400 exc
tack för tipsen! verkar vara ett riktigt bra forum!=) ska i första hand försöka hitta ett nytt block blir det nog=)

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
old
Jag har svetsat motorblock med bra resultat men jag skulle nog ändå säga att i slutändan är det mest rätt att köpa nytt eller bättre begagnat.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
KTM 250,400,450,525 delar alla block. 00-03 är blocket detsamma 04-07 ökar svingaxelns diameter till 17mm, det går att borra upp äldre block att passa i nyare ram. Från -06 blir blocket biffigare i gjutningen och får en del interna förändringar, mest viktigt om man skall bygga effektmonster för motard.

Specialblock sitter där i 560SMR och 610SXS som är grövre och har uttag för den större 100mm cylindern. Tillverkas inte längre och kostar en mindre förmögenhet på begmarknaden.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha