+1 på den för fæn. Jag har alltid trott att folk råkat trycka in en nolla för mycket bara. Jag pendlar visserligen mest tråkig raksträcka 50/50 E4, landsväg varje dag ca. 80 km men men tar nästan alltid en riktigt kurvig, fin omväg också som är mer som en gokartbana med backar och krön. Nu är ju inte min 400 FWS direkt något vridmonster men jag ligger ändå på och brassar ganska bra genom kurvorna som finns. Ändå blir däcket platt på mitten, fort. Jag byter 3-4 bakdäck per framdäck. Byter typ varje månad. Det är alltså 350 mil/ månad och bakdäck.
Jag har tom försökt att så långt jag kan undvika bakbromsen och motorbromsen men det blir ändå helt platt på mitten efter all motorvägspendling upp och ner i fart. Visst...Skulle jag ligga i konstant laglig fart och köra passivt och puttra från trafikljusen så är jag säker på att de skulle hålla längre och slitas mer jämnt men vafan... Då kan jag ju köra bil eller moppe istället. Det låter ju knappast som om det är så ni andra kör heller.......eLlEr?
Nu har jag 18 tums däck i bak och utbudet bland sportdäck finns knappt. Jag kör mest tourer, sporttourer och har prövat nåt classicdäck också. Heidenau K65, Avon AM26 Roadrider, Metzeler Lasertec, Maxxis M6103 och nåt Michelin, alla med samma resultat.
Snälla Bullen. Hjälp mig.
Michelin PR5 håller betydligt bättre... och håller i fullt tillräckligt även annars.
...och hur många framdäck har du slitit ut?
Kan uppdatera med att jag klarade besiktningen med blanka papper. Då påpekade jag t om själv att jag var medveten om att mina däck var slitna.
Slutade med att jag beställde ett par likadana däck igen, Pirelli Angel GT.
Kan uppdatera med att jag klarade besiktningen med blanka papper. Då påpekade jag t om själv att jag var medveten om att mina däck var slitna.
Slutade med att jag beställde ett par likadana däck igen, Pirelli Angel GT.
Nej, det har jag helt missat. Fanns inte hos hojdäck när jag handlade där.Du vet om att det kommit en ny version kallad Angel GT ll?
Nej, det har jag helt missat. Fanns inte hos hojdäck när jag handlade där.
Underligt, 350 mil låter ganska extremt för att köra en hel del pendling.
Jag har ändå gasat på rätt ordentligt med det här däcket och använder motorbromsen frekvent. Kan inte på något sätt påstå att jag fiskört eller ansträngt mig för att få ut fler mil ur däcket.
Hur är det med lufttrycket? Kör du med däcktillverkarens eller hojtillverkarens rekommendation? Har du mätt trycket när däcket är varmkört?
Såg någon här på sporthoj som lättade på trycket om det var slitet i mitten och ökade trycket om det var slitet på sidorna, men vet inte hur smart det är.
Att hålla kosntant hög hastighet äter en hel del på mitten av däcket med, eftersom att bakhjulet då roterar fortare än marken passerar under det.
Med sportdäck eldar jag upp dem på cira 400 mil, med sporttouringdäck räcker de i kanske 1000 mil, det längsta jag kört på ett bakdäck tror jag var 1300 mil, och då var det riktigt platt och jävligt. Men, fan vet om bridgestonedäcket jag fick nödbyte till på senaste servicen kommer hålla så jävla länge, det är redan påtagligt platt och dant.
Sedan kan ju som sagt fel däckstryck ge högt slitage med.
Jo det har du nog rätt i. Jag kör knappast defensivt på motorväg och eftersom backspeglar är mer överflödiga än blinkers i Sverige så blir det jävligt ryckig körning rakt fram också. Jag kanske borde gå en kurs i att hantera ilska då jag kör ryckigare och mer aggressivt ju fler idioter som klipper av en och tränger sig in.
Men 1000 mil kan jag gärna ta. Tyvärr finns knappt några renodlade touringdäck att välja på när man kör 18" bak och 16" fram. Det kanske får bli 17" konvertering för jag älskar min Smala Sussie.
Kör du vuxet och vettigt eller kör du som jag?
"Vuxet" har nog min körstil aldrig blivit beskriven med. Däremot pendlar jag in till Stockholm, så hetsandet blir det inte så mycket med eftersom att det inte ger något. Men det går både fort och med en allmän brist på hänsyn till regler.
Njaaaaaaa jag håller inte helt med omatt det inte ger något. Samma här men jag skulle säga att jag tjänar nästan en timmes restid om dan på att skrämma folk som ligger och såsar i vänsterfil och filtrera köerna. Med tanke på medelsvenssons usla flödestänkande och ineffektiva körning så är det förvånansvärt många som flyttar på sig när de hör en. Framför allt när de hör en växla ner bakom. Loud pajpes sejvs speed och bensin.
Om det är nåt jag lärt mig i livet så är det att hetsande alltid lönar sig. Titta bara på giriga egoister inom sjukvården och socialtjänsten som alltid får gå före i kön för att de för ett sånt jävla liv medan folk som duktigt väntar i kö med värre besvär få vänta tills de dör. För att inte tala om de som hetsar och lobbar politiskt
Ibland har jag en lustig känsla av att folk suckar bakom ryggen på mig när jag susar förbi
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |