Sprickor i däckets sidor - besiktning

Helgalet! :rock

Jim Moffett: What are you doing?
Burt Munro: [referring to his KIWI brand of black shoe polish] Well, the soft shoe polish fills in the cracks. Makes the tyres look spick and span, good as new. Cheaper than new ones anyway.
Jim Moffett: I didn't see that.

Ärligt talat - är däcket så gammalt att du har torrsprickor i det, så är inte just torrsprickorna det största problemet.
Dom är en indikator på att du inte har mycket av däckets ursprungliga egenskaper kvar.
Visst, det rullar och så, och jag skulle knappast tveka att köra efter däckets förutsättningar - men att rekommendera någon annan att göra samma sak? Nope. :mattias

Last edited:
Det är väl bara för dig att köra på och rulla in till besiktning. Går det så går det.
Och smäller däcket så blir det väl bara att borsta av sig dammet # och rulla hem hojen / beställa bärgning.
Valet är som du konstaterat ditt.
Jag har bytt ett bakdäck med nästan osynlig spricka jämfört med dina sprickor. Visserligen gick sprickan runt ca 2/3 av däckets omkrets.
Men jag är bara en fegis, :rodnar med fantasi. :)

# Förutsättning att du inte kör av vägen eller går över i mötande körbana och tex frontar en buss. Sekunden efter däcket smällt. Då kan det bli jobbigare.

Bifogat

• Spricka-M7RR-1024.jpg
    Spricka-M7RR-1024.jpg
    92.8 KB · Visningar: 200
Last edited:
Sådana personer som du skall inte ha en hoj utan sitta i en hängmatta.

Förstår du verkligen inte vad som kan hända om däcket smäller helt plötsligt:va

Du kan ta livet av både dig o oskyldiga i närheten.

Snålvarg är du alternativt för fattig att äga en hoj.

Skärpning

Min erfarenhet av torrsprickor på MC-däck är inte att det exploderar och att man dör direCkt.

Ett vagnshjul som stått ute, deformerats när det stått utan luft och där sprickorna vidgats nog att släppa in solljus, regn, frost och damm i X-antal cykler har ingen bra prognos och kan blåsa nästan precis när som helst.

Torrsprickor på motorcyklar som stått inomhus uppför sig inte så - som jag upplever det.

Dom är kass ur andra aspekter, men går att hanka sig fram på om man nu har någon speciell anledning att snika sig.
...men som sagt: jag skulle aldrig rekommendera någon annan att göra så.

Last edited:
moddlaren är sanningen på spåren men man kan också blunda för den. Om du blir stoppad av polisen kan en däcksskada kosta upp till tre tusen kronor, ännu en sanning om du är mottaglig.

Såg filmen The world's fastest Indian, där fixades torrsprickorna med skokräm och däcken blev som nya, återfuktade och mjuka, kanske en lösning i din smak med tanke på torra inlägg.

Besiktning är till för att få hojen godkänd i trafik enligt lagen, felen får du finna själv. :glömdet

När jag var liten plockade min granne fram sin lättviktare en vårdag, båda däcken small samtidigt av att han kickade igång den.
Jag hade inte kört.

Jag skulle inte åka med det däcket. Det är för stora sprickor.
Synd att skroten i Västerhaninge flyttat till Stängnäs.
Kolla med Wheeler Dealer om han har något prisvärt alternativ.
Trist att få punka. Särskilt om man lägger hojen samtidigt.

Som jag kör hade jag bytt däcket, mest för att jag gärna vill ha så mycket fäste som möjligt i däcken, och när det torkat sådär mycket finns ju inte mycket kvar av det. Plus att det lär bjuda på väldigt spännande släpp, där det inte finns någon varning alls innan däcket kanar hejdlöst på underlaget.
Roterar däcket inte fort är väl sprickorna en mindre oro, men däck som separerar skickar hemskt gärna splitter in i de dyraste delarna som finns tillgängliga runtom däcket, och de slår sönder ömtåliga saker förvånansvärt effektivt.

Jag skulle aldrig råda någon att köra på däcket, och personligen hade jag nog låtit bli med. Men var och en får göra sin egen riskbedömning.

Är du katt med nio liv eller är det din osalige ande som sitter här och skriver nu då?

Nä, men man får väga in vad för hoj och användningsområden det handlar om.

"Jag skall köra till Italien med min Hayabusa i sommar och gillar att bränna på över Autobahn med packning och passagerare. Kan jag köra med detta däcket tycker ni...?"

Tittar man på bilden så sitter det däcket på någon sur åttiotalsyamaha, och TS har hur som helst bestämt sig redan från start, so whats the use?

Min uppfattning är att vi ofta nojjar över fel saker.
TS däck (bedömt ca 15 eller rent av 20 år gammalt) med synliga torrsprickor har precis lika värdelöst våtgrepp som ett 10 år gammalt däck utan torrsprickor.

Ett sådant däck som brukar kallas för "bra däck" när en gammal garagehoj skall annonseras ut på Blocket och som allt för många behandlar som vore det färska däck med förutsägbart grepp.

TS verkar ändå fatta att det finns risker med det han ger sig in på. Många andra tar större risker ändå - med sina "bra däck", utan att ha en susning om hur nära gränsen dom är, i bara snäppet över promenadtakt.

Självklart är ett nytt däck bättre än ett gammalt med torrsprickor, men det är inte omöjligt att köra med.

Jag har kört punktering ibland, både långsamt och i hastighet, och så himla dramatiskt är det faktiskt inte.

Ja, är det en TR 1a är risiga däck det lilla problemet vad gäller väghållning. Det går till och med att köra punkterat utan att kunna pinpointa vad problemet är - eftersom gångjärnet mellan tank och sadel maskerar alla intryck. :7peta

Funkade skokräm till Indian mannens hoj som gjorde 340 så funkar det till TS också. Att de har lite dåligt fäste pga ålder är inget farligt jämfört med dårar som kör på bakhjulet och dubbla skylthastigheten.

Det borde finnas en forumkategoi för folk som är oroliga över om dom verkligen gör rätt, och bara vill höra av alla andra att dom faktiskt gör det:D

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick