Sprickor i däckets sidor - besiktning

Fick ombesikting på bilen i höstas för att det de färgade glödlamporna i bakblinkersen var blekta av ålder så de satte ombesiktnig för "fel färg, bakblinkers"
Besiktningsgubben tyckte själv det var löjligt att behöva sätta ombesiktning på detta men eftersom det stod med som "bra att veta" sedan föregående besiktning och inte var åtgärdat var han tvungen att göra så.
Så, om det är med som "bra att veta" i förra protokollet är risken stor att torrsprickorna inte går igenom denna gången.
 
Jag kör på ett 19” original framdäck från -81, bakdäcket är bytt, troligen runt -90

Funkar bra tycker jag, iaf det lilla den rullar omkring
 
Fick ombesikting på bilen i höstas för att det de färgade glödlamporna i bakblinkersen var blekta av ålder så de satte ombesiktnig för "fel färg, bakblinkers"
Besiktningsgubben tyckte själv det var löjligt att behöva sätta ombesiktning på detta men eftersom det stod med som "bra att veta" sedan föregående besiktning och inte var åtgärdat var han tvungen att göra så.
Så, om det är med som "bra att veta" i förra protokollet är risken stor att torrsprickorna inte går igenom denna gången.
Jag har i 8 år fått kommentarer om mina bleka blinkerslampor på bilen, utan att få det skriftligt, och jag har inte gjort något åt det :hihi
 
Så länge de inte noterar nåt i systemet så är det ju lugnt. :tummenupp
Nej, man ska inte skriva onödigt mycket :tummenupp Jag har också fått igenom en VW-buss med ett läckande avgassystem.
SBP: Nu är vi klara, den är godkänd. Ditt avgassystem läcker förresten, bara så du vet, det borde du kanske fixa, det ryker ju in en del.
Jag: Eh, är det inte en tvåa på det?!
SBP: Nej, den har inga avgaskrav i registret, du kan ta bort alltihop om du vill. Men jag kan ju sätta en tvåa om du verkligen vill ha det?
Jag: Nej tack, det behövs inte, inget besvär för min skull!
SBP: Näe, tänkte väl det ;)
 
Byt däcket eller skit i att köra är mitt råd. Jag personligen har aldrig spara in på grejer som kan påverka körningen negativt. Då låter jag hellre hojen stå. Det går ju inte att njuta till fullo om man vet att däck/drivpaket/bromsar är tveksamma.

Men det är ditt val. Se bara till så att du inte skadar ngn annan.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 
Hur vet du det?

Kuggfråga:D:D:D

Skämt åtsido: TS, bli inte så upprörd.

Om du bryr dig om en sådan skitsak som att några messerschmittar som mig skriver putslustigheter på ett sketet forum är du i riskzonen att störa dig på en hel massa saker. Och det kostar mycket mer tid och pengar än vad du behöver lägga för att få på ett nytt framdäck!

Sen KAN det ju också vara så att du är så mycket smartare än jag att jag inte fattar det. Men frågan är om det inte lika gärna skulle kunna vara Dunning-Krugereffekten som ger sig till känna.

Dunning-Kruger effekten.png

Men det är klart, jag kan ha fel på den punkten :hihi
 
Kuggfråga:D:D:D

Skämt åtsido: TS, bli inte så upprörd.

Om du bryr dig om en sådan skitsak som att några messerschmittar som mig skriver putslustigheter på ett sketet forum är du i riskzonen att störa dig på en hel massa saker. Och det kostar mycket mer tid och pengar än vad du behöver lägga för att få på ett nytt framdäck!

Sen KAN det ju också vara så att du är så mycket smartare än jag att jag inte fattar det. Men frågan är om det inte lika gärna skulle kunna vara Dunning-Krugereffekten som ger sig till känna.

View attachment 443285

Men det är klart, jag kan ha fel på den punkten :hihi

Vifta med Dunning-Kruger på ett forum är ett väldigt subtilt sätt att... ...äsch, never mind!

Byt däck eller låt hojen stå!:tummenupp

Var inte dumsnål!:huvet



Det känns som jag har blivit någon slags megafon för att man skall köra med gamla sönderspruckna däck.
Riktigt så är det inte.

Men, jag säger det igen - många av er som stånkar i tråden har tagit minst lika stora risker, eller rent av större ändå när ni dragit en repa på en hoj som stått bara några år.
Däcken kan se hur fina som helst ut, men dom är skit.
Slår man inte omkull redan på torra marken, så lär man vurpa i första vätan.

Jag har näbbat rejält med torra däck, men aldrig någonsin blåst ett däck på MC med torrsprickor.
En delanledning är att man ser hur illa det är ställt med ett däck som har torrsprickor, och att man kör därefter.

...och jag har erfarenhet. Jag har ägt en uppsjö med hojar som köpts med gamla däck. Däribland både en AT från -90 och senast en XTZ från -89 som bara för några år sedan båda hade original framdäck kvar på. 25 år gamla hockeypuckar.

3ujIN1U.jpg


Båda gick alldeles utmärkt att besiktiga med den gamla bakeliten kvar på.

Fortfarande skärrad över däck med torrsprickor?
Då måste jag fråga: slår ni av och kör försiktigare med däck som har... ...tja, tre-fyra år på nacken?
Det borde ni. Faran ligger på ett annat plan än ni verkar tro.

Jag är jäkligt noga med mina däck när jag tar en hoj i bruk - alltså börjar tjöra satan med den på allvar.
Är det bara basik transportation eller pendling i finväder så kan jag köra på det mesta som håller luften.
 
Last edited:
Vifta med Dunning-Kruger på ett forum är ett väldigt subtilt sätt att... ...äsch, never mind!

Ja, jag tappade lite av min värdighet där... och då skall man betänka att jag inte direkt hade så mycket att slösa med från början i den här tråden.

Hoppas inte mina vänner läser här för att hitta inspiration till tal på min begravning:
"Ibland var han en rätt självgod typ som roade sig med att skriva putslustiga och metaprovikativa inlägg på diskussionsforum. Lite som en mindre begåvad och mer illvillig version av Mr. Bean"

Jag håller mig i alla fall från att bekräfta Godwins lag.

Och så har jag köpt en majblomma iår.

Det är alltid något.
 
Ja, jag tappade lite av min värdighet där... och då skall man betänka att jag inte direkt hade så mycket att slösa med från början i den här tråden.

Hoppas inte mina vänner läser här för att hitta inspiration till tal på min begravning:
"Ibland var han en rätt självgod typ som roade sig med att skriva putslustiga och metaprovikativa inlägg på diskussionsforum. Lite som en mindre begåvad och mer illvillig version av Mr. Bean"

Jag håller mig i alla fall från att bekräfta Godwins lag.

Och så har jag köpt en majblomma iår.

Det är alltid något.

Det där var fanimig ett bra inlägg. Heders!

:tummenupp
 
Då måste jag fråga: slår ni av och kör försiktigare med däck som har... ...tja, tre-fyra år på nacken?
Det borde ni. Faran ligger på ett annat plan än ni verkar tro.
Eller alla som kör med corden framme, och nästan tycker att det är lite coolt. Torrsprickor är ju bara torrt gummi, det är inte gummit som håller ihop däcket. Yttergummit skyddar de inre lagren som håller inne luften, och skyddar armeringen i däcket, den som håller ihop däcket.

Jag har kört punka några gånger, och i >70-80 märker man inte så mycket av det, då slungas däcket ut och bär sig ganska bra av egenvikten, åtminstone rakt fram. Det är när man svänger eller ska stanna som man märker punkan.
 
Eller alla som kör med corden framme, och nästan tycker att det är lite coolt. Torrsprickor är ju bara torrt gummi, det är inte gummit som håller ihop däcket. Yttergummit skyddar de inre lagren som håller inne luften, och skyddar armeringen i däcket, den som håller ihop däcket.

Jag har kört punka några gånger, och i >70-80 märker man inte så mycket av det, då slungas däcket ut och bär sig ganska bra av egenvikten, åtminstone rakt fram. Det är när man svänger eller ska stanna som man märker punkan.

Ett problem med sprickor är om det kryper in fukt till väven i däcket, då kan man få onödigt mycket spänning i livet om man kör fort. Men att man skulle köra ihjäl sig direkt på torra puckar beror väl lite på körstilen. Pangar man på fullt så kan an nog hamna i diket rätt fort, för fästet är väldigt lömskt i de gamla däck jag kört på, redan på torrt väglag.

Punka är jag nog inte så värst rädd för, råkade ge mig ut på bana med ungefär atmosfärtryck i ett bakdäck, rakt fram kändes det väl lite, när man svängde kändes det jävligt funkigt sådär så man svängde av banan ganska direkt, men inte något jag skulle oroa mig skulle orsöka min omedelbara död på gata heller.
 
Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top