Sprit

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
Som att minderåriga inte skulle kunna ljuga ihop ett godkänt personnummer... :va Hur kan dom få det att fungera... Och hur kan dom kontrollera att det inte är någon under 20 som beställer??

Det är ju lätt att skriva in 84 istället för 85 tex...

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VTR 1000F Firestorm
KvalitetsMiffo skrev:
Som att minderåriga inte skulle kunna ljuga ihop ett godkänt personnummer... :va Hur kan dom få det att fungera... Och hur kan dom kontrollera att det inte är någon under 20 som beställer??

Det är ju lätt att skriva in 84 istället för 85 tex...

Det går inte att byta siffror hur som helst, den sista siffran räknas fram. Däremot kan man göra som "någon jag har hört talas om", i hans fall (kanske i allas?) kunde han ändra årtalet till två år tidigare om han plusade på två dagar på datumet. Så istället för att skriva att han var född 851107-XXXX så fyllde han i 831109-XXXX.

OBS! Bara i rent utbildningssyfte berättar jag vad jag hört.

Last edited:

Henkka

Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
Limstift skrev:
Det går inte att byta siffror hur som helst, den sista siffran räknas fram. Däremot kan man göra som "någon jag har hört talas om", i hans fall (kanske i allas?) kunde han ändra årtalet till två år tidigare om han plusade på två dagar på datumet. Så istället för att skriva att han var född 851107-XXXX så fyllde han i 831109-XXXX.

OBS! Bara i rent utbildningssyfte berättar jag var jag hört.

Vi hade som matte uppgift förut i skolan att räkna ut om ett personnummer stämmer... Så den formeln kan jag (inte i huvudet då, men ändå)

Alltså principen menade jag... Jag som icke fyllda 20 kan alltså tex ta "polaren" personnummer, beställa sprit, betala in från eget konto tex och sen va hemma först varje dag och kolla posten... sen är det bara att be någon "större" grabb lösa ut paketet å mig....

Hur kan dom kolla detta...??? :va

Mikael Cagiva

Ja, jävlar!
Gick med
2 May 2003
Hoj
Ducati 748 2002
Finns en programeringssajt som hade en personnummerräknare att ladda ner, verkade fungera...

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Limstift skrev:

OBS! Bara i rent utbildningssyfte berättar jag vad jag hört.

Det lär funka på alla. Formeln är som följer:

Någons personnummer är 710905-396x ich vi ska räkna fram kontrollsiffran.

7 1 0 9 0 5 3 9 6
x x x x x x x x x (pluttifikation)
2 1 2 1 2 1 2 1 2
--------------------------------
14 1 0 9 0 5 6 9 12

lägg samman siffrorna (14 = 1+4):

1+4+1+0+9+0+5+6+9+1+2 = 38

Tag entalssiffran och dra denna från 10 för att få kontrollsiffran: 10-8 = 2

kontrollsiffran är alltså 2 och hela personnumret 710905-3962

Effekten att minska året med 2 och öka datumet med 2 är ju att 5x1+7x1 = 3x1+9x1 och därför ändras inte resten. Dock funkar det inte om ändringen byter 10-tal (t.ex från den 9:e till den 11:e) eftersom detta även påverkar en multiplikation med 2.

Last edited:

Henkka

Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
Skalman skrev:
Det lär funka på alla. Formeln är som följer:

Oj hoppsan... nu kan jag alltså i teorin beställa sprit redan ikväll och ingen kan kolla mig... :banana

Det är det jag undrar över, hur fan dom kan ha koll på att inga små ungar beställer i fel namn (nummer)... :va

Kreuz

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Honda
Gjorde en beställning på www.spritbutiken.com. Det blev 12 flaskor sprit och de levereras nu på onsdag enligt supporten.

Beställde därifrån eftersom de har en fraktgaranti. Dessutom verkar de ha riktigt snabba leveranser, paketet skall alltså levereras på onsdag och då beställde jag samt betalade under tisdagen i förra veckan, ( 9 mars).

Kreuz

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Honda
Skall bara säga att allt gick precis som det skulle och att jag fick min sprit levererad, faktiskt hem till dörren, på onsdag förmiddag. Ordern lades alltså i tisdags. Jag är väldigt nöjd och rekommenderar denna sida starkt.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår