Sprucken o flagnande transparent plast på motorkåpor.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Mer än godkänt för en bromssköld...

Tackar!

Jag tänkte att jag postar detta i tråden för att visa att det inte är så svårt och ansträngande att ta bort klarlacken själv om man har rätta grejerna, Polyfilla färgborttagare, slippapper, Scotchbrite dukar, borrmaskin, polertrissa och Autosol.

Passade på då jag igår upptäckte att Honda hjulet hade klarlack på bromsskölden. Skulle tro att denna bromssköld tagit mig max 1.5 timmar att få till i arbetstid utöver de timmar färgborttagningen verkat. Mest tidsödande var att slipa bort oxideringarna, polerar gör jag med polertrissa på borrmaskinen.

Då klarlacken släpper som den gör på Honda delarna jag gjort detta på går det bra och fort att få bort sikten och få puts på grejerna. Har även tagit bort svart färg från Hondans bromsok, bromspump och GSX:ens gaffelben, bromsok, bromspump och antidive ventiler men det är värre med svart färg speciellt om aluminiumen är porig får då får man sitta och peta bort svarta färgen ifrån var ända por. Misstänker att det nog kan vara samma med klarlack men där ser man inte eventuella små klarlacks rester i porerna.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har tänkt testa gladpack eller en plastpåse men det har inte blivit av, har tänkt testa och se vad som händer om färgborttagningen löser upp gladpacken eller plastpåsen. I sånt fall kunde kanske aluminiumfolie vara ett alternativ, det gäller väl bara att hålla kvar lösningsmedlet från att dunsta.

Jag har också funderat på om man kan göra egen färgborttagning men tapetklister och cellulosatinner? Har inte testat cellulosathinner på klarlack men den brukar ju lösa upp ganska mycket olika saker.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Då får ni upplösningen på detta drama ? Så ni får väl ge mig domen.

Färgborttagningsmedlet fick vara på över natten då jag var helt slut och hade mer huvudvärk igår kväll. Borstade bort det sista klarlacken och sköljde och diskade bromsskölden med Yes och vatten och sen sköljde att noga och länge.
View attachment 482640

Detta var resultatet efter att klarlacken är borttagen, kvar att göra var att ge sig på e oxiderade områdena med fint slippapper och schotsbrite duk.
View attachment 482641

Sen blev det polering med autosol och polertrissa på borrmaskin. Det är inte kn*ll puts och det är jag inte ute efter utan mer "race finsih" på bromsskölden så märken, repor och liknande från gjutningen har jag inte brytt mig om. Skulle man lägga tid på att slipa allt jämnt och sen polera med annat än autosol kan man nog få det riktigt blankt.
View attachment 482642
Ibland får jag dåligt samvete när jag är hemma med sonen och jag pysslar med annat medan han leker själv. När jag ser detta inlägget känner jag mig genast som en bättre pappa. ?

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...