Sprucken Plasma ruta...

Malmö-motard

Radical Riders
Gick med
16 May 2005
Hoj
ja
Drutten skrev:
2576450 Vad göra....., fick hem min efterlängtade Plasma (LG 42 PC1RR) för 2 veckor sedan som jag beställde av Tecnistore på nätet....

Så i går lyckades min son på 2år skicka in en leksak rätt in i rutan...:näsblod :brinnerup så att den sprack i ena hörnet vilket resulterade i att tv:en bröt i hop.....:huvet , tror att denna Plasma är lite känsligare eftersom den inte har något frontglas för att slippa brummande fläktar....

Så vad faaan gör man när man dessutom inte tecknade någon extra drulleförsäkring och inte har en Allriskförsäkring utöver hemförs ??, hemförs gäller ju bara typ brand, stöld, ej egen vållade skador......

Har frågat på Hemmabio firman om man kan byta ut front "glaset" men dom säger att det bara är att skrota den.....:confused:

Är det någon som har ett riktigt bra tips att ge ???, belöning utfärdas.....:gnissla

Been there - done that. Bara att skrota tyvärr.

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Hoj
KTM 540 SMR -06
Ring till Ert försäkringsbolag, ni kan få kostnaden täckt på hemförsäkringen.

Maverick

VR -09;12.55 -10;10.16 -11;8.47
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SH300 -13
Santo skrev:
2576869 Nej du har fel. På allriskförsäkringen får du räkna med en självrisk på 1000-1500 kr. Utöver det har du avskrivning och hos försäkringsbolagen räknas avskrivningen från dag 1 och med mellan 30-40% per år och ibland även mer beroende på typ av produkt. Dessutom täcker inte dessa småfel, sprickor, glapp m.m. utan täcker bara totalskador.

På de extraförsäkringar man kan köpa har du ingen avskrivning och en självrisk på 100 kr och den täcker småfel. Premien på 5 år brukar vara 12% av köpsumman. Jag personligen vet av stor erfarenhet att den är billigare och har ett bättre skydd och skulle alldrig köpan en 40"-tv utan.

Nej du. Du har ingen avskrivning på vanlig allrisk iaf på dom två första åren. Däremot så e det dagens nyvärde som man går efter.. precis som på den försäkring du tecknar på onoff/siba osv.. så köpte du en plasma förra året för säg 40 lök, o dagens nyvärde på den e 10 lök.. så går man efter det värdet. Efter två år så börjar allriskens avskrivning, det gör däremot inte elkedjornas.. fast vad tror du den plasman kostar nästa år i nyvärde?

Så du tecknar hellre typ 20 olika försäkringar för 12% av köpevärdet, istället för att lägga till allrisk på din hemförsäkring för ca 300-500, som istället täcker allt!

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
Maverick skrev:
2578736 Efter två år så börjar allriskens avskrivning, det gör däremot inte elkedjornas.. fast vad tror du den plasman kostar nästa år i nyvärde?

Så du tecknar hellre typ 20 olika försäkringar för 12% av köpevärdet, istället för att lägga till allrisk på din hemförsäkring för ca 300-500, som istället täcker allt!

Jo du! Jag pajade min bärbara som var 9 månader gammal. Värdeminskning under detta år plus självrisk gav min 7000 kr, nypris var 14000 kr. Samma dator gick inte att få tag på längre och nästa modell som var ny kostade 15000 kr. Hade jag haft en tillägsförsäkring hade jag fått den nya modellen mot självrisken 200 kronor.

Allriskförsäkring täcker inte allt, den täcker totalskador. En allrisk täcker inte småskador. Småskador är alla skador som fixas utan att produkten byts ut mot en ny. På en bärbar skulle det kunna vara en sprucken skärm, en glappkontakt ett trasigt moderkort m.m.

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Sluta lipa och förstå att det är så det fungerar. Man tecknar en extra försäkring (jag har t.ex. drullebiten hemma). Man får betala för den även om inget går sönder men när något går sönder (av att t.ex en leksak åker in i rutan på tv:n) så betalar man en självrisk så får man en ny tv eller den gamla reparerad. Har man ingen försäkring så får man pröjsa ur egen ficka.

JAG som har drullebiten på min hemförsäkring vill inte betala för att någon som du som INTE betalar allrisken på din hemförsäkring blåser försäkringsbolaget.

MVH

Johan

Drutten skrev:
2576450 Så i går lyckades min son på 2år skicka in en leksak rätt in i rutan...:näsblod :brinnerup så att den sprack i ena hörnet vilket resulterade i att tv:en bröt i hop.....:huvet , tror att denna Plasma är lite känsligare eftersom den inte har något frontglas för att slippa brummande fläktar....

Så vad faaan gör man när man dessutom inte tecknade någon extra drulleförsäkring och inte har en Allriskförsäkring utöver hemförs ??, hemförs gäller ju bara typ brand, stöld, ej egen vållade skador......

Har frågat på Hemmabio firman om man kan byta ut front "glaset" men dom säger att det bara är att skrota den.....:confused:

Är det någon som har ett riktigt bra tips att ge ???, belöning utfärdas.....:gnissla

Bättre att ha på hemförsäkringen. Försäkring på en TV = några hundra + självrisk = några fler hundra. Allrisken tar ALLT du har hemma, allt du har på dig etc (skulle du tappa hjälmen i backen så tar den det t.ex). Har jobbat och sålt försäkringar etc. och ofta har försäljarna bra provision på de...

MVH

Johan

Santo skrev:
2576506 Det här är exakt varför van SKA sköpa en extraförsäkring tillsammans men apparaten. Förstår inte folk som säjer nej och att det bara är skit. En sprucken ruta kostar mer att laga än att köpa en ny. Trist!

Last edited:

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Då måste du haft extremt dålig försäkring. När jag har varit tvungen att använda mig av mitt försäkringsbolag p.g.a. och dess allriskförsäkring har jag inte fått någon avskrivning första året och självrisken har varit 1500:-. (och är fortfarande). Om du tecknar försäkring via t.ex. Euronics, expert eller liknande så är det PRYLEN som är försäkrad och ska repareras eller ersättas med likvärdig, oavsett vad den kostar. Köper du en dator för 15000:- och den blir skrot efter två år och elva månader så får du inte plocka ut en ny dator för 15000:- utan då får du förmodligen enklaste, billigaste de har (eftersom den säkert är bättre än din gamla..). Vissa bolag ersätter inte heller åsknedslag (max 1000:- har euronics där) etc. (detta får du ändå ta på hemförsäkringen). Även stöld etc. måste du ta på hemförsäkringen ändå.

Vad har du för bolag som endast täcker totalskador? Vem bestämmer i ditt fall om det är "totalskada" så att säga? Man kan ju reperara ALLT i stort sett sålänge du har något kvar. Byt ut allt utom en skruv så är det ju reparerad istället för utbytt. Bara nyfiken på vilket försäkringsbolag du har,..

MVH

Johan

Santo skrev:
2578937 Jo du! Jag pajade min bärbara som var 9 månader gammal. Värdeminskning under detta år plus självrisk gav min 7000 kr, nypris var 14000 kr. Samma dator gick inte att få tag på längre och nästa modell som var ny kostade 15000 kr. Hade jag haft en tillägsförsäkring hade jag fått den nya modellen mot självrisken 200 kronor.

Allriskförsäkring täcker inte allt, den täcker totalskador. En allrisk täcker inte småskador. Småskador är alla skador som fixas utan att produkten byts ut mot en ny. På en bärbar skulle det kunna vara en sprucken skärm, en glappkontakt ett trasigt moderkort m.m.

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Skrota den gamla, köp en ny och dra in ungens veckopeng tills han blir myndig.

Inget jävla bedrägeri, lite hårdare uppfostran bara. :)

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
mr_rockster skrev:
2579151 Då måste du haft extremt dålig försäkring. När jag har varit tvungen att använda mig av mitt försäkringsbolag p.g.a. och dess allriskförsäkring har jag inte fått någon avskrivning första året och självrisken har varit 1500:-. (och är fortfarande). Om du tecknar försäkring via t.ex. Euronics, expert eller liknande så är det PRYLEN som är försäkrad och ska repareras eller ersättas med likvärdig, oavsett vad den kostar. Köper du en dator för 15000:- och den blir skrot efter två år och elva månader så får du inte plocka ut en ny dator för 15000:- utan då får du förmodligen enklaste, billigaste de har (eftersom den säkert är bättre än din gamla..). Vissa bolag ersätter inte heller åsknedslag (max 1000:- har euronics där) etc. (detta får du ändå ta på hemförsäkringen). Även stöld etc. måste du ta på hemförsäkringen ändå.

Vad har du för bolag som endast täcker totalskador? Vem bestämmer i ditt fall om det är "totalskada" så att säga? Man kan ju reperara ALLT i stort sett sålänge du har något kvar. Byt ut allt utom en skruv så är det ju reparerad istället för utbytt. Bara nyfiken på vilket försäkringsbolag du har,..

MVH

Johan

Jag har IF :). Det är FB som avgör det och oftast är det då kostnaden för reparationen överstiger produktens värde. Dock finns det undantag. Vid ett fall jag var med om (inte mitt fall) var det en glappkontakt som skulle fixas. Kostnaden för reparationen (felsökning, reservdelar och manstimmar) översteg värdet på en 6 mån gammal laptop men eftersom en glappkontakt inte kan räknas som en totalskadad produkt var det en "sevice". Kolla försäkringsvillkoren så får du se vad som står ang. service av ej totalskadad produkt.

Eftersom jag en gång i tiden sålt och reglerat försäkringar som sålts va stormarknaderna, har jag stor erfarenhet av dem. I det flesta fall, dock inte alla, är den billigare och mer heltäckande. Ja man får ut en likvärdig produkt. Har du köpt en bärbar av märket X och modell y1 för 15000 och denna inte finns kvar på marknaden längre, har du rätt att få ut en likadan eller nästa modell dvs märke X modell y2. Denna modell kan vara ny på marknaden och kan kosta mer än 15000. Det spelar ingen roll du har ändå rätt att få ut den och INTE en annan av märket Y som har samma marknadsvärde som märke X modell y1.

:)

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Citat från 5.1.1 på http://www.if.se/web/se/private.nsf/noframes/5198189DB047978EC1256EBB0035B940/$file/VillaHem_2006.pdf

: Om vi bedömer att föremål som skadats ska repareras får du ersättning med vad det kostar att reparera föremålet... Slutcitat.

Det står också att första året för en TV får du 100% av nypriset. Lite luddigt skrivet sedan i villkoren men som jag uppfattar det så får du 100% om den är MINDRE än två år. Är den mellan två och tre år så får du 65% vilket ofta är minst lika bra som "en likvärdig produkt". (titta t.ex prisutveckligen på TV-apparater de senaste 10 åren).

Det kan ju mycket väl bero på att försäkringsbolaget ansåg att det var garantifel alt. slitage. Skulle du däremot tappa datorn i backen så att felet uppstod så ska du ha ut det på försäkringen.

Jag har också jobbat som försäljare och reglerare av försäkringar i elektronikbranchen (en euronicskedja). Köper du en dator idag för 15000:- och tar tre års försäkring och den går sönder efter tre år så får du inte en ny dator för 15000:- utan du får motsvarande den du hade. På dessa tre år kan mycket väl modellbeteckningar etc. vara HELT annorlunda och den serien man köpte finns ofta inte kvar, då får man ta den som är mest likvärdig den man hade. Kräver kunden samma märke så får han det.

Men att drulleförsärking (eller allrisk, eller allt olika de kallas) inte täcker annat än totalskada anser jag vara bullshit..

MVH

Johan

Santo skrev:
2579228 Jag har IF :). Det är FB som avgör det och oftast är det då kostnaden för reparationen överstiger produktens värde. Dock finns det undantag. Vid ett fall jag var med om (inte mitt fall) var det en glappkontakt som skulle fixas. Kostnaden för reparationen (felsökning, reservdelar och manstimmar) översteg värdet på en 6 mån gammal laptop men eftersom en glappkontakt inte kan räknas som en totalskadad produkt var det en "sevice". Kolla försäkringsvillkoren så får du se vad som står ang. service av ej totalskadad produkt.

Eftersom jag en gång i tiden sålt och reglerat försäkringar som sålts va stormarknaderna, har jag stor erfarenhet av dem. I det flesta fall, dock inte alla, är den billigare och mer heltäckande. Ja man får ut en likvärdig produkt. Har du köpt en bärbar av märket X och modell y1 för 15000 och denna inte finns kvar på marknaden längre, har du rätt att få ut en likadan eller nästa modell dvs märke X modell y2. Denna modell kan vara ny på marknaden och kan kosta mer än 15000. Det spelar ingen roll du har ändå rätt att få ut den och INTE en annan av märket Y som har samma marknadsvärde som märke X modell y1.

:)

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
mr_rockster skrev:
2579334
Det kan ju mycket väl bero på att försäkringsbolaget ansåg att det var garantifel alt. slitage. Skulle du däremot tappa datorn i backen så att felet uppstod så ska du ha ut det på försäkringen.

Jag har också jobbat som försäljare och reglerare av försäkringar i elektronikbranchen (en euronicskedja). Köper du en dator idag för 15000:- och tar tre års försäkring och den går sönder efter tre år så får du inte en ny dator för 15000:- utan du får motsvarande den du hade. På dessa tre år kan mycket väl modellbeteckningar etc. vara HELT annorlunda och den serien man köpte finns ofta inte kvar, då får man ta den som är mest likvärdig den man hade. Kräver kunden samma märke så får han det.

Men att drulleförsärking (eller allrisk, eller allt olika de kallas) inte täcker annat än totalskada anser jag vara bullshit..

MVH

Johan

Jag satt i mörkret och skulle sätta i strömsladden och råkade sätta den i usb-kontakten... brände hela datorn :huvet :D

Då har de inga bra försäkringsvillkor på det stället. Som Power har det t.ex. så är det som jag beskrev ovan. Orkar inte skriva det igen.

Man har rätt att få ut samma modell. Finns inte den får man nästa i samma modellserie även om den har bättre prestanda.

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Vilken firma kan man gå och köpa en dator för 15000 på, försäkra den i max-tid (5 år kanske, eller har de bara tre år på datorer?) och sedan om man skulle tappa datorn i marken få ut en ny dator för 15000:-?

Köper du en dator idag med 1 GB minne och 250 GB hårddisk (som är standard typ) och en dator med 1 GB minne och 250 GB hårddisk kostar 8000:- när din dator har gått sönder så påstår jag att du får en sådan istället. Påstår du att jag då får ta en dator som kostar 15000:- istället som det då kanske är 4 GB minne och 1 TB hårddisk i (OBS! Allt detta är bara exempel, vill bara ha klart fall du påstår som jag tror att du påstår). Det är inte ofta samma modellserie finns kvar så länge utan de byts ju ofta. Klart att det är lätt att påstå i reklamen att man får av samma serie men det funkar ju inte alltid som så att den finns kvar. (ungefär samma sak som när firmorna har lägsta pris garanti också har de sedan sina egna modellbetäckningar där det t.ex. skiljer en knapp på fjärrkontrollen etc.)

MVH

Johan

Santo skrev:
2579376 Jag satt i mörkret och skulle sätta i strömsladden och råkade sätta den i usb-kontakten... brände hela datorn :huvet :D

Då har de inga bra försäkringsvillkor på det stället. Som Power har det t.ex. så är det som jag beskrev ovan. Orkar inte skriva det igen.

Man har rätt att få ut samma modell. Finns inte den får man nästa i samma modellserie även om den har bättre prestanda.

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Santo skrev:
2579376 Jag satt i mörkret och skulle sätta i strömsladden och råkade sätta den i usb-kontakten... brände hela datorn :huvet :D

ursäkta men :rofl hahahaha!!!

gick strömsladden in i usb-porten?

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
mr_rockster skrev:
2579397 Vilken firma kan man gå och köpa en dator för 15000 på, försäkra den i max-tid (5 år kanske, eller har de bara tre år på datorer?) och sedan om man skulle tappa datorn i marken få ut en ny dator för 15000:-?

Köper du en dator idag med 1 GB minne och 250 GB hårddisk (som är standard typ) och en dator med 1 GB minne och 250 GB hårddisk kostar 8000:- när din dator har gått sönder så påstår jag att du får en sådan istället. Påstår du att jag då får ta en dator som kostar 15000:- istället som det då kanske är 4 GB minne och 1 TB hårddisk i (OBS! Allt detta är bara exempel, vill bara ha klart fall du påstår som jag tror att du påstår). Det är inte ofta samma modellserie finns kvar så länge utan de byts ju ofta. Klart att det är lätt att påstå i reklamen att man får av samma serie men det funkar ju inte alltid som så att den finns kvar. (ungefär samma sak som när firmorna har lägsta pris garanti också har de sedan sina egna modellbetäckningar där det t.ex. skiljer en knapp på fjärrkontrollen etc.)

MVH

Johan

Nja jo. När jag säger nästkommande modell menar jag den som baseras på den trasiga produktens modell. Alltså vidareutvecklingen på den. Vet inte om jag förklarat mig så tydligt.

Ta ett (skräck)exemplel från butik:

Person X hade köpt en SE K750 med två års försäkring. När han kommer in med en vätskeskadad lur döms den ut redan i butik. K750 säljs inte längre som "operatörslåst". Således kan person X inte få en sådan. Han ska då enl. rätt få nästkommande modell vilket blev W800. Inte heller denns finns att få tag på som "operatörslåst" och får då ut en ny W810 mot självrisken på 200 kronor. Snacka om att han blev nöjd!

peteR1000 skrev:
2579407 ursäkta men :rofl hahahaha!!!

gick strömsladden in i usb-porten?

Hehehe, ja det var en såndär jävla smal kontakt som gick in där utan problem :näsblod

Last edited:

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Det där är ett exempel men tror du att det är någon praxis att det är så? Klart man kan ta upp enskilda fall men det är inte så som försäkringen BRUKAR eller SKA fungera...

Dessutom så säger du ju emot dig själv eftersom K och W serien är olika series (K serien är ju i förstahand "kameramobiler" och W serien inriktar sig på de som vill ha de mer som "musikmobiler" (där W står för just walkman...)).

I ett sådanthärfall så tror jag att 99% av de som råkat ut för de skulle fått en K750i som var olåst i såfall då det inte är någon försämring för kunden ändå.

MVH

Johan

Santo skrev:
2579459 Nja jo. När jag säger nästkommande modell menar jag den som baseras på den trasiga produktens modell. Alltså vidareutvecklingen på den. Vet inte om jag förklarat mig så tydligt.

Ta ett (skräck)exemplel från butik:

Person X hade köpt en SE K750 med två års försäkring. När han kommer in med en vätskeskadad lur döms den ut redan i butik. K750 säljs inte längre som "operatörslåst". Således kan person X inte få en sådan. Han ska då enl. rätt få nästkommande modell vilket blev W800. Inte heller denns finns att få tag på som "operatörslåst" och får då ut en ny W810 mot självrisken på 200 kronor. Snacka om att han blev nöjd!

Hehehe, ja det var en såndär jävla smal kontakt som gick in där utan problem :näsblod

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
mr_rockster skrev:
2579472 Det där är ett exempel men tror du att det är någon praxis att det är så? Klart man kan ta upp enskilda fall men det är inte så som försäkringen BRUKAR eller SKA fungera...

Dessutom så säger du ju emot dig själv eftersom K och W serien är olika series (K serien är ju i förstahand "kameramobiler" och W serien inriktar sig på de som vill ha de mer som "musikmobiler" (där W står för just walkman...)).

I ett sådanthärfall så tror jag att 99% av de som råkat ut för de skulle fått en K750i som var olåst i såfall då det inte är någon försämring för kunden ändå.

MVH

Johan

Ja det var praxis där jag jobbade och det var så det fungerade och det fungerar så fortfarande. W ansågs som en liten upphottad variant av K som dessutom inte har/hade nåogn naturlig efterföljare... inte vid tidpunkten iaf. Nu kanske det finns. Jobbar inte med skiten längre så jag orkar inte engagera mig.

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Santo skrev:
2579480 Ja det var praxis där jag jobbade och det var så det fungerade och det fungerar så fortfarande. W ansågs som en liten upphottad variant av K som dessutom inte har/hade nåogn naturlig efterföljare... inte vid tidpunkten iaf. Nu kanske det finns. Jobbar inte med skiten längre så jag orkar inte engagera mig.
Jag jobbar inte heller med skiten längre sån tur e. Jag förespråkade sådana försäkringar sålänge jag sålde de, nu gör jag inte det längre...

MVH

Johan

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
mr_rockster skrev:
2579611 Jag jobbar inte heller med skiten längre sån tur e. Jag förespråkade sådana försäkringar sålänge jag sålde de, nu gör jag inte det längre...

MVH

Johan

Haha, bra skit! Man kunde göra en slant på dem. För min personliga del kommer jag köpa det på LCD/plasma och laptop. Inget annat.

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Du kan ju annars bryta sönder låset på dörren och slänga tv'n i sjön och hävda den blev stulen.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...