Sprucken topp zx9r 96a

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Jag har en topp med en liten spricka. Skulle tydligen gå att laga enligt en expert. Har suttit på en 95:a.

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Hoj
XT660X - 06
Nä jag ger upp hoppet nu, klöv motorn och fann att vevstaken till 4de cylinder är kass. jag lägger ner det hela och lägger ut den till försäljning som reservdels hoj tyvärr ...Snyft

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Nä jag ger upp hoppet nu, klöv motorn och fann att vevstaken till 4de cylinder är kass. jag lägger ner det hela och lägger ut den till försäljning som reservdels hoj tyvärr ...Snyft

Hitta en vevstake, skruva ihop och sälj den.

De pengarna du lagt på delar kan du säker lägga till priset, dock inte tiden.

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Hoj
XT660X - 06
Hitta en vevstake, skruva ihop och sälj den.

De pengarna du lagt på delar kan du säker lägga till priset, dock inte tiden.

Svårt och tänka mig det faktiskt :/ ligger säkert ett antal tusen lappar till i den hojen innan den är funktionsduglig igen tyvärr... jag har heller ingen garanti på att toppen kommer fungera, lägger inte ner mer tid och pengar på det. är student och ska läsa tredje året så pengar har man inte gott om. så får väl se mig själv lycklig som fick en säsong med den :(

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Svårt och tänka mig det faktiskt :/ ligger säkert ett antal tusen lappar till i den hojen innan den är funktionsduglig igen tyvärr... jag har heller ingen garanti på att toppen kommer fungera, lägger itne ner mer tid och pengar på det. är studen och ska läsa tredje året så pengar har man inte gott om. så får väl se mig själv lycklig som fick en säsong med den :(

En vevstake kan väl inte kosta mer än en femhundring.

Vad tjänar du på att sälja den när du inte får något för den.

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
En vevstake kan väl inte kosta mer än en femhundring.

Vad tjänar du på att sälja den när du inte får något för den.

:va + packningssats 2k, + balansering av den nya veven etc etc
Det är billigare att hitta en ersättningsmotor för 5k än att byta veven tyvärr:gnissla

ÄR ni helt säkra på att vevstaken är kass på 4:an?? Du skall inte testa att montera den nya toppen och sedan se?
Om den funkar okej så kan du väl alltid kränga den ändå? Oetiskt? Kanske? Men det är din plånbok:)

Last edited:

christoffer85

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2011
Hoj
1997, Kawasaki, ZX9R
Öppnar en gammal tråd, har haft problem med tempen på min hoj, rev isär motorn idag upptäckte minst 4 sprickor mellan avgas och insug på 1-2-3:an. Ska lämna iväg toppen för prisförslag av rep. Läste här om kontroll av vattenflödet, menar ni att bara kolla att det flödar eller är det något annat ni tänker på? Ska tydligen sitta ett filter till kylarvätskan men det verkar inte innefatta dom svensksålda hojarna eller finns det ytterligare något filter?
Om någon sitter på en bra topp, hör av er!
Hälsningar
Christoffer
ZX9R -97

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Kolla pump, termostat, givare samt att kylvattnet flödar igenom systemet.

Hela begagnade toppar är hårdvaluta idag till den modellen.

Att du har sprickor på så många ställen är ovanligt så den måste ha kokat friskt. Hoppas att det går att svetsa den. Troligen behöver den också planas och inslipning av ventiler.

Har kollat pris på detta tidigare men då endast svetsning vid ett ställe men inkluderat att plana toppen samt inslipning av ventiler och enkel portning.
7500:-:gnissla Utan portning så brukar det ligga på ca 5000:-.

christoffer85

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2011
Hoj
1997, Kawasaki, ZX9R
jo det är väl i dom pengarna jag gissar att det går på. finns inga beg toppar ute sedan iallafall 3 månader tillbaka... finns någon motor på blocket men känns dumt att köpa en reservdelsmotor som man inte vet hur den toppen ser ut.
borde ju finnas mer motorer/toppar till salu tycker jag eftersom det inte är värt, kostnadsmässigt, att laga en lagd hoj.
Planing och ev inslipning av ventiler är jag medveten om, men vad innebär portning och enkel-svår?

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
jo det är väl i dom pengarna jag gissar att det går på. finns inga beg toppar ute sedan iallafall 3 månader tillbaka... finns någon motor på blocket men känns dumt att köpa en reservdelsmotor som man inte vet hur den toppen ser ut.
borde ju finnas mer motorer/toppar till salu tycker jag eftersom det inte är värt, kostnadsmässigt, att laga en lagd hoj.
Planing och ev inslipning av ventiler är jag medveten om, men vad innebär portning och enkel-svår?

Den motorn som låg ute köpte jag i veckan så den är såld:)
Det finns ett fåtal som klarar att porta svängda utrymmen istället för en mer rak portning. Det var det jag menade med svår vs enkel.
Portning innebär att du får större flöde samt några få hk till.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024