Sprucket motorblock

MonsterNora

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2007
Hoj
Ducati Monster 600
Mitt motorblock fick en spricka när jag tappade min kedja. Kedjan slog sönder blocket precis framför framdrevet. Jag har lagat det med kemisk metall men det verkar som om det kanske läcker lite olja ändå. Antagligen måste jag svetsa för att det ska hålla ordentligt. Då måste jag ta bort motorn och dela på blocket mitt itu. Fick då reda på att det kan bli VÄLDIGT dyrt. Kan man göra på något annan sätt? Går det byta ut blocket mot ett begagnat? Var finns det i så fall mc-skrotar?

/Hjälplös

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Ska du lämmna in den för ned mont och delning.så blir det nog dyrt. Då ä det nog billigare å jaga en beg motor. Finns ju mc demont i både Sverige å Tyskland bla.Googla och du skall finna. Men om du kan eller känner någon som hjälper dig att riva så kostar väl inte svetsningen så mycket. Men töm motorn på innehåll och skruva ihop blockhalvorna innan svets.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Att svetsa är troligen inga problem och kostar inte många hundra men det kan kräva att du plockar ner motorn vilket är en hel del pillande och lämnar du bort det kostar det några tusen.

Börja med att ladda upp bilder på skadan så kan någon svetsguru avgöra om det går att svetsa på plats.

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Att svetsa är troligen inga problem och kostar inte många hundra men det kan kräva att du plockar ner motorn vilket är en hel del pillande och lämnar du bort det kostar det några tusen.

Börja med att ladda upp bilder på skadan så kan någon svetsguru avgöra om det går att svetsa på plats.

Precis.
Upp med bilder.
Jag har svetsat några snurror med samma problem.
Oftast behöver man inte ens tappa ur oljan.

MEN att få en alusvetsare att åta sig uppgiften kan vara svårare...

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning