Spruckna tändstift sitter som in i helvete

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
Hej experter,

Jag skulle byta tändstiften och även om vi kollade dem i somras sitter de som in i helvete (motorn var varm när vi la tillbaka dem :( ) och så spack en och då fick jag avvakta för att inte riskera få porslinssplitter in i cylindern.

Nu är jag för nervös för att fortsätta för även om man får upp allt splitter med dammsugare är det rätt svårt att se, lite geggigt därinne och stiftet kan ju spricka mer och ge mer splitter som riakerat trilla ner. Några tips?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Om det är geggigt kring stiften så börja med att göra ordentligt rent.
Sen är det nog bara en hylsa och dra försiktigt o hoppas på att gängorna överlever.
Hur hårt drog du stiften senast?
Använd dammsugaren medan du drar loss om du orkar dig för skräp men inget ramlar ner förena stiftet är ur så lossa det först, dammsug sedan o så helt ur med stiftet.
Lycka till.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Kan man inte dra i lite olja på gängan och låta stå 24 timmar?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Kan man inte dra i lite olja på gängan och låta stå 24 timmar?
Om olja tränger ner förbi koppar packningen till höngan så finns nog ett annat bekymmer nu när det verkar vara rejält åtdraget
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Hej experter,

Jag skulle byta tändstiften och även om vi kollade dem i somras sitter de som in i helvete (motorn var varm när vi la tillbaka dem :( ) och så spack en och då fick jag avvakta för att inte riskera få porslinssplitter in i cylindern.

Nu är jag för nervös för att fortsätta för även om man får upp allt splitter med dammsugare är det rätt svårt att se, lite geggigt därinne och stiftet kan ju spricka mer och ge mer splitter som riakerat trilla ner. Några tips?
Det är inte så att tändstiftet sprack för att verktyget "kantrade" mot porslinet?
En riktig hylsa och ett bra dragskaft bör lösa biffen.
Men du måste vara noga med att kraften bara vrider hylsan, så att hylsan inte vrids i någon annan rikting än den som är tänkt för att lossa stiftet.
Har väldigt svårt att tänka mig att gängan kan ta skada av att lossas i detta läge, i så fall borde den redan vara körd, eller?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Det förstod jag inte? :va
Jag tänker att stiftets gängor och koppar packning ska stå emot kompressions tryck och detonationstryck. Då rinner nog inte mycket förbi uppifrån. Och gör det det så är det något annat som gör att stiftet sitter hårt.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Frågan är om värmepicka räcker. Jag brukar använda gasol med stort munstycke. Svep med lågan så att det inte blir lokal överhettning.
Vad är det för motor?
Kan vara knepigt att få upp tempen på en stor kluns, speciellt om man har kylvatten i den.
 

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
Om det är geggigt kring stiften så börja med att göra ordentligt rent.
Sen är det nog bara en hylsa och dra försiktigt o hoppas på att gängorna överlever.
Hur hårt drog du stiften senast?
Använd dammsugaren medan du drar loss om du orkar dig för skräp men inget ramlar ner förena stiftet är ur så lossa det först, dammsug sedan o så helt ur med stiftet.
Lycka till.
Det var min mekkompis som drog dem i somras, någon momentnyckel använde han inte men motorn var varm.
Det är inte så att tändstiftet sprack för att verktyget "kantrade" mot porslinet?
En riktig hylsa och ett bra dragskaft bör lösa biffen.
Men du måste vara noga med att kraften bara vrider hylsan, så att hylsan inte vrids i någon annan rikting än den som är tänkt för att lossa stiftet.
Har väldigt svårt att tänka mig att gängan kan ta skada av att lossas i detta läge, i så fall borde den redan vara körd, eller?
Ja, så måste det vara. Jag använde en tändhylsnyckel som verkade passa, men de sa på biltema att den kan ha vart för kort och det finns längre varianter, så ska prova med en längre. Men när man lossar skruvar som sitter som innihelvete lossar ibland också metallflisor som liksom porslinskrosset är dåliga nyheter?
Frågan är om värmepicka räcker. Jag brukar använda gasol med stort munstycke. Svep med lågan så att det inte blir lokal överhettning.
Vad är det för motor?
Kan vara knepigt att få upp tempen på en stor kluns, speciellt om man har kylvatten i den.
känns vanskligt med elen, och har ingen brännare. Om jag bara kan använda våld finns det risk för metallflisor?
Blås rent med tryckluft
Hade gärna gjort men har inte tryckluft, men har en dammsugare och sån sprayburk för datorrengöring, är den för vek?

Frågan är om det är för vanskligt om jag ska involvera proffs. BIlligare att be ett proffs fixa detta än att ta isär hela motorn...
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Om du törs hinta om var du bor så kanske det finns nån SH'are i närheten som kan hjälpa dig.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Rengöring gör du så gott du kan med pensel, tandborste whatever och dammsugaren.
En bra lång nog hylsa så fixar det sig.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Som sagt, vad är det för hoj? Upp med bilder på stiften.
Som Hoztic säger vad är det för hoj ?
Är det en Suzuki,? Om inte vilket fabrikat ?
Vilken Modell är det ?
Vilken årsmodell ? (Står i Registreringspapperna)
Hur många cylindrar är det ?
Varför ska du byta tändstift ?
Nya tändstift i somras ! Dvs stiften är bara 3 månader gamla ?
Är det en Cross eller Endurohoj ?
2-taktare eller 4-taktare ?
 

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
Succe hörni! Med två sprayburkar tryckluft, en smal pincett, överdrivet nit och massa tålamod rengjorde jag stifthålan tills jag var trygg att lossa den, och då använde jag stora spärrkaftet. Lossade stiftet med andakt.

Start och tugg 10 minuter. Inga tecken till haveri!
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Succe hörni! Med två sprayburkar tryckluft, en smal pincett, överdrivet nit och massa tålamod rengjorde jag stifthålan tills jag var trygg att lossa den, och då använde jag stora spärrkaftet. Lossade stiftet med andakt.

Start och tugg 10 minuter. Inga tecken till haveri!
Bra gjort. Nu ger du fan i o dra så hårt med nya stift.
Du ska bara lagom trycka ihop kopparpackningen.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top