Står också i valet mellan sprutlackering eller pulverlackering??????
Skillnader mellan, dvs, för & nackdelar????
Har hört att pulverlackering blir tjockare lager färg, samt att det spricker lättare vid ev stenskott mm???
Någon som kan kommentera eller dementera???
Mvh Björn
det går nog få de flesta färgerna tror ja..
vet me säkerhet att de går att få vit o svart iaf så..blanda o man har grått =)..
Vad är ett vettigt pris att betala för pulverlackering 2 fälgar, svart färg????
//Björn
??? Det där var lite mycket på en gång....Pulvermåla kan man göra på industrimotorer och moppefuckoramar.
Ska det vara snyggt, blank och hållbart på stenskottsutsatta grejer så våtlackar man.
Försök få bort kedjekladd från pulver...
??? Det där var lite mycket på en gång.
På min pulverlackade ram, oljetank och sidokåpa är det inget problem att få bort ngt kedjesprut, det är blankt som emalj. Däremot skulla jag ju inte välja ngt annat än våtlack på tex en tank. Pulverlack ger ju alltid lite svag kullrig yta om man ger sig på större ytor.
Ang hållbarhet så är det ju ingen slump att det tar dubbelt så lång tid, och är dubbelt så dyrt att blästra en pulverlackad ram jämför med en våtlackad.
HD pulverlackar tex alla sina ramar ramar sedan 80-talet. (Upplagt för smash här om du vill: HD=industrimotor)
Hehe ja jo det är ju lite mer en åsikt från min sida, än just en 100% korrekt beskrivning av läget, men sån är jag ju bara.
MEN är det också en slump att pulver är billigast?
VARFÖR använder fälgfixare våtfärg?
Jag vet själv inte svaret, och kanske har jag fått dåliga pulverjobb gjorda, och extremt bra våtlack?
Är man inne dessutom på HD byggare så finns det inte många showbyggen som INTE har våtlackad ram, eller hur? Jag vet ju att du läser MCM bla.
Jo våtlack är ju det enda alternativet om man vill ha riktig gloss i lacken, dessutom finns ju inte alls samma frihetsgrad vad gäller kulörer och andra effekter som hos våtlack.
Men till delar som tex ramar svingar och även fälgbanor tycker jag att pulverlack funkar bra eller bäst, man beställer ju "med klarlack" om man vill ha det blankt. Och då blir det minst lika blankt som våtlack. Men nackdelen med pulverlack är ju att det så gott som alltid blir en svag jaffa-tendens om man tittar i flack vinkel över en större yta. Men på mindre ytor som välver ordentligt, tex ramdelar, svingar, fälgbanor osv så märker man inte detta.
En anna "nackdel" är ju att pulverlack är mycket nötningsbeständigt och därför så gott som alltid måste blästras bort den dagen det ska bort. Så det är ju dumt även av detta skäl att okritiskt lägga pulverlack på tunnplåtskonstruktioner eftersom dessa lätt far illa av blästringen. Dessutom så är ju pulverlack bara aktuellt på ytor som är magnetiska och som tål minst 200 C. Så inget spackel och sånt helst.
Att pulverlack är billigare beror ju på att det är en mer industriell procell med färre hantverksinslag, å andra sidan funkar det ju som sagt mest på blästrade delar som är raka i plåten från början.
Tycker jag
/J
Fixx skrev:Ska man ta pulverlack eller sprutlackera?
Men jag tror mig veta att klarlack sällan hamnar på pulverytor.
fattar inte de som skriver att det "ser ut" som pulverlack, snacka om gissare...
Ja, alltså, man bör vara tvärsäker innan man uttalar sig...
Som vanligt korrekt och uttömmande, men jag har faktiskt aldrig hävdat att det är svårt att få bort kedjekladd från KLARLACK eller hur
Det är ju en jättebra och hållbar yta, aldrig sagt ngt annat.
Men jag tror mig veta att klarlack sällan hamnar på pulverytor, rätta mig gärna om jag har fel. Alla har inte dina höga ambitioner, och utan klarlacken kommer fler negativa sidor fram, som tex att där våtlack får en liten repa, lossnar troligvis en stor flaga pulver. Men det visste du säkert redan.
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |