crossniklas
Scooterbög
Hejsan!
Håller på och ställer in förgasaren men har lite problem. Det är en Mikuni vm20. Stift, luftfilter osv är nytt och fräsch, så det enda problemet är förgasaren.
Orginalplacering av nål och endast bytt munstycke och lite justering på trottel och lyftskruv så får jag aldrig rätt färg på stiftet även fast det går sjysst. Då när jag hade strl 98 så gick den ganska sjysst. Dock var stiftet lite torrt ( lite svarv på toppen men övergår till vitaktigt). Bytte till 100 så blöddrar den från halv gas till full gas. Stiftet var då ganska svart.
Så igår bytte jag ner till 98 och sänkte nålen- Gick nästan helt perfekt. Den har lite tendens att gå snäppet för tunt på full gas(stiftet var brunt men lite för ljust). Så jag bytte upp mig till 100. Nu går den inge vidare. Går ganska rent, men börjar blöddra lite på full gas. Jag provade då en kort sträcka på motorväg men kom aldrig över 100 på mätaren!
Så det som är problemet är tydligen nålen som behöver ändras.
1. Om nålen är i mitten, då reglerar väl inte den bränsle flödet på full gas. På full gas är det väl munstycket som ändrar mängden bensin, inte nålen? Fast reglerar nålen kanske när jag sänker den ett steg?
2. Efter som det verkar så att nålen reglerar mängden soppa på full gas så bör jag ha en nål som just bara släpper in mer på full gas. Hur ska en sådan nål se ut. Kanske skulle vara värt att prova en spetsigare nål men den kanske ger för mkt bensin på på övriga lägen också?
Aja kom med ideér hur ni tycker jag ska gå till väga!
//Niklas![Tummen upp :tummenupp :tummenupp](/img/smilies/thumbup.gif)
Håller på och ställer in förgasaren men har lite problem. Det är en Mikuni vm20. Stift, luftfilter osv är nytt och fräsch, så det enda problemet är förgasaren.
Orginalplacering av nål och endast bytt munstycke och lite justering på trottel och lyftskruv så får jag aldrig rätt färg på stiftet även fast det går sjysst. Då när jag hade strl 98 så gick den ganska sjysst. Dock var stiftet lite torrt ( lite svarv på toppen men övergår till vitaktigt). Bytte till 100 så blöddrar den från halv gas till full gas. Stiftet var då ganska svart.
Så igår bytte jag ner till 98 och sänkte nålen- Gick nästan helt perfekt. Den har lite tendens att gå snäppet för tunt på full gas(stiftet var brunt men lite för ljust). Så jag bytte upp mig till 100. Nu går den inge vidare. Går ganska rent, men börjar blöddra lite på full gas. Jag provade då en kort sträcka på motorväg men kom aldrig över 100 på mätaren!
Så det som är problemet är tydligen nålen som behöver ändras.
1. Om nålen är i mitten, då reglerar väl inte den bränsle flödet på full gas. På full gas är det väl munstycket som ändrar mängden bensin, inte nålen? Fast reglerar nålen kanske när jag sänker den ett steg?
2. Efter som det verkar så att nålen reglerar mängden soppa på full gas så bör jag ha en nål som just bara släpper in mer på full gas. Hur ska en sådan nål se ut. Kanske skulle vara värt att prova en spetsigare nål men den kanske ger för mkt bensin på på övriga lägen också?
Aja kom med ideér hur ni tycker jag ska gå till väga!
![Va?? :va :va](/img/smilies/nya/confused.gif)
//Niklas
![Tummen upp :tummenupp :tummenupp](/img/smilies/thumbup.gif)
Last edited: