sr172- Lite förgasarproblem...

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Hejsan!

Håller på och ställer in förgasaren men har lite problem. Det är en Mikuni vm20. Stift, luftfilter osv är nytt och fräsch, så det enda problemet är förgasaren.

Orginalplacering av nål och endast bytt munstycke och lite justering på trottel och lyftskruv så får jag aldrig rätt färg på stiftet även fast det går sjysst. Då när jag hade strl 98 så gick den ganska sjysst. Dock var stiftet lite torrt ( lite svarv på toppen men övergår till vitaktigt). Bytte till 100 så blöddrar den från halv gas till full gas. Stiftet var då ganska svart.

Så igår bytte jag ner till 98 och sänkte nålen- Gick nästan helt perfekt. Den har lite tendens att gå snäppet för tunt på full gas(stiftet var brunt men lite för ljust). Så jag bytte upp mig till 100. Nu går den inge vidare. Går ganska rent, men börjar blöddra lite på full gas. Jag provade då en kort sträcka på motorväg men kom aldrig över 100 på mätaren!

Så det som är problemet är tydligen nålen som behöver ändras.

1. Om nålen är i mitten, då reglerar väl inte den bränsle flödet på full gas. På full gas är det väl munstycket som ändrar mängden bensin, inte nålen? Fast reglerar nålen kanske när jag sänker den ett steg?

2. Efter som det verkar så att nålen reglerar mängden soppa på full gas så bör jag ha en nål som just bara släpper in mer på full gas. Hur ska en sådan nål se ut. Kanske skulle vara värt att prova en spetsigare nål men den kanske ger för mkt bensin på på övriga lägen också?

Aja kom med ideér hur ni tycker jag ska gå till väga! :va

//Niklas :tummenupp

Last edited:

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
har 2 hjul
crossniklas in da house:
Det är en Mikuni vm20.

Tror faktiskt att du har för liten förgasare för ditt 172cc kit, dom brukar behöva en hel del "juice" för att gå som dom ska 100%. Har du ett öppet filter på den??? I så fall prova med att montera orginal luftboxen och se....

DP says: Kolla vad Tensta Scooter Guru säger.....

flexbert

Medlem
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
Aprilia Tuono -07
Nålen har inget med fullgas att göra.

Om den går bra på höga varv med 100munstycket och bluddrar på låga kan ju ju prova sänka nålen.

Edit: läste lite fel det kanske hjälper dig endå =)

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
DP skrev:
2109731 crossniklas in da house:
Det är en Mikuni vm20.

Tror faktiskt att du har för liten förgasare för ditt 172cc kit, dom brukar behöva en hel del "juice" för att gå som dom ska 100%. Har du ett öppet filter på den??? I så fall prova med att montera orginal luftboxen och se....

DP says: Kolla vad Tensta Scooter Guru säger.....

Nix, det är endast malossi redsponge...

Man kanske ska prova originalfiltret istället med 98 i munstycke... :va

Jo verkar ju nästan kännas att den kan vara lite pluttigt med 20mm på den cylindern. Men det ska väl egentligen kunna få rätt mängd soppa på en mindre förgasare, för det är ju huvudmunstycket som reglerar mängden. Eller kanske om det är så pass att förgasaren inte orkar suga i sig det tryck som munstycket 100 kräver i luftmängd för att gå rent?

Innan man skaffar DÓ 25mm så skulle man ju helst vilja få den att gå rent tycker man... :näsblod

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
sm570r
Jag skulle satsa på en 28mm, min polare körde sin sr50 (70) med en 24mm förgasare och den gick fint med den och lämnade tyo 16-17häst. Så 20mm låter ganska litet tycker jag :näsblod

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
har 2 hjul
svanen in da house:
35 är nog mer lagom På en RS125 sitter det 28mm original, vissa har tom 34mm original.

Tror nog du ska hålla dig till din MX och inte tro att bara för att det är 125cc så ska det vara si & så....

En Dellorto 25 eller 26mm är max man ska gå på en Malossi 172 kittad SR, Runner eller Dragster förutsatt att man inte ska använda den bara för Racing då kan en 32mm funka men då ska det vara duktigt portat och med ny vev och lite till, som sagt Crossniklas lyssna på dom som kan dom här hojarna dvs. Tensta Scooter Guru och några till.....

DP says: Tror gör vi i kyrkan.....

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
DP skrev:
En Dellorto 25 eller 26mm är max man ska gå på en Malossi 172 kittad SR, Runner eller Dragster förutsatt att man inte ska använda den bara för Racing då kan en 32mm funka men då ska det vara duktigt portat och med ny vev och lite till, som sagt Crossniklas lyssna på dom som kan dom här hojarna dvs. Tensta Scooter Guru och några till.....

DP says: Tror gör vi i kyrkan.....

Hmm.. Ja jag får väl höra med Tensta Scooter Guru, han ska ju som sagt också kunna sina grejjor...

Aja ska försöka prova min ide att byta ner till 98 och stoppa tillbaka originalfiltret och så får jag se om man kan köra på det för tillfället eller inte.. :brinnerup

:argpådato

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Hoj
Ingen just nu
DP skrev:
2111064 svanen in da house:
35 är nog mer lagom På en RS125 sitter det 28mm original, vissa har tom 34mm original.

Tror nog du ska hålla dig till din MX och inte tro att bara för att det är 125cc så ska det vara si & så....

Det var just därför jag inte gav ett riktigt svar, jag var inte säker. Ville bara ge en liten jämnförelse.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy