SRAD 750 -98 dricker lite olja

gixxermabben

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2009
Ort
Vasa
Hoj
GSX-R 750 1998/96
Hur är det med er andra som kör äldre gixxers, behöver ni hålla koll på oljenivån? Jag har märkt att speciellt efter ett eller ett par längre banpass så får jag fylla på ca 0,5 dl för att få upp oljenivån till max.

Jag kan inte se nån blå rök och det tycks konsumeras mera olja när den hårdkörs. Kanske kolvringarna eller nåt annat bör ses över i vinter.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Som i vodkareklamen: In an absolute world så skulle man byta kolvringar, hona loppen och ev byta ventiltätningar. Haken är bara att det kostar för mycket flis för att det skall vara lönt att göra innan oljekonsumtionen går upp till ohållbara nivåer. 0,5L på en bandag är rätt mycket men långt ifrån ohållbart....

EDIT: OOOPS såg att det var 0,5dl. Då är det absolut inga problem...
 
Last edited:

gixxermabben

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2009
Ort
Vasa
Hoj
GSX-R 750 1998/96
Jo man har väl för lite problem med gixxern så man börjar söka efter dem :) Man får sätta pengarna på vodka och olja istället.

Tack för tipset, visste inte om den tråden.
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Som kuriosa kan sägas att min hoj drog 1l på 30mil långkörning vid typ 6-7k varv
 

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Ort
Skåne
Hoj
Flera :P
Yamaha e kända för dåliga ringar.... Tidiga R1 sög också i sig en del olja efter några mil...
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Åkte en tur till sundsvall med min, 56mil.

På vägen upp smaska den i sig 6dl olja, påvägen hem 0dl :va

En opålitlig finsmakare är vad sraden är..
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Som kuriosa kan jag nämna att Toyota säger att deras bilar kan dra upp till 1 liter olja per 100 mil utan att det gör något. Min drar 4 liter per 1000 mil vilket är fullt normalt enligt Toyota i Skövde:skrämd
 

gixxermabben

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2009
Ort
Vasa
Hoj
GSX-R 750 1998/96
Liten uppdatering, ifall nån har liknande problem;

Lånade en kompressionsmätare idag och fick värden mellan 7-8 bar på samtliga cylindrar. En liten skvätt olja i cylindrarna höjde värdena med 1-2 bar. Enligt manualen så är normala värder 11-15 bar och absolut tillåtna minimi är 9 bar så man ligger ju en bit under, vilket torde förklara oljeförbrukningen.

Jag fick tag i en bättre begagnad cylinder samt kolvar + ringar för ca 900 kronor från ebay. Dessa ser faktist hyfsade ut så det blir att byta så småningom.

Råkar nån här veta om det är några andra packningar som man absolut bör byta när man har upp det (förtuom cylinder- och topplockspackningen)?
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Liten uppdatering, ifall nån har liknande problem;

Lånade en kompressionsmätare idag och fick värden mellan 7-8 bar på samtliga cylindrar. En liten skvätt olja i cylindrarna höjde värdena med 1-2 bar. Enligt manualen så är normala värder 11-15 bar och absolut tillåtna minimi är 9 bar så man ligger ju en bit under, vilket torde förklara oljeförbrukningen.

Jag fick tag i en bättre begagnad cylinder samt kolvar + ringar för ca 900 kronor från ebay. Dessa ser faktist hyfsade ut så det blir att byta så småningom.

Råkar nån här veta om det är några andra packningar som man absolut bör byta när man har upp det (förtuom cylinder- och topplockspackningen)?

900KR verkar ju vara rena klippet! :tummenupp

Jag hade tänkt att bara byta till nya kolvringar i vinter men det kanske är dumt?
 

gixxermabben

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2009
Ort
Vasa
Hoj
GSX-R 750 1998/96
Nä det är nog inte dumt att göra det. Jag köpte hela settet mer för säkerhets skull då jag är så osäker på motorns historia.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top