SSD med konstiga hastigheter

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag har nyss uppgraderat min dator genom att byta ut den gamla mekaniska disken mot en SSD (Samsung 850 EVO 250GB). Jag använde Samsungs egna migreringsverktyg för att klona den gamla hårddisken. Men nu får jag lite konstiga siffror på hastigheten.

Först låg hastigheten på kring i 190MB/s sequential read och 130 i sequential write efter att jag hade kört OS optimization och Performance optimization i "Samsung Magician". Vilket kändes väldigt lågt (disken sitter på en SATA 3-plats, AHCI är aktiverat och jag använder en SATA 3-kabel), knappt snabbare än den gamla mekaniska. Siffrorna för random read och write var också tämligen låga.

Sedan slog jag på något de kallar RAPID mode, och nu är något helt uppåt väggarna knasigt ser det ut som:
ssd850evo.jpg

Datorn känns märkbart snabbare, och det är väl det viktiga. Men man vill ju gärna att allt ska fungera som det är tänkt

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Rapid mode reserverar RAM för att speeda upp hastigheten.
Du bör få mycket bättre värden utan rapid mode än vad du har nu.
Kommer inte ihåg vad min 512gb 850 ligger på i skriv/läs dock.

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag hittade till slut vad det berodde på.

Efter att ha köpt ett nytt trådlöst nätverkskort hade jag lite problem med det. Så jag satte mig och läste instruktionsboken för moderkortet för att se om det kunde spela någon roll vilken pci-e plats man satte nätverkskortet på. Det gjorde det inte. Men jag hittade något annat intressant.

Tydligen är det så att moderkortet inte klarar både USB 3.0 och Sata 3 samtidigt. Med en liten knapp på moderkortet kan man under datorns uppstart välja antingen det ena eller det andra läget. Man väljer alltså antingen att köra med USB 3.0 och att Sata 3-platserna körs som Sata 2, eller så kör man med Sata 3 och USB 3.0-platserna blir USB 2.0. Och standard från fabrik är att moderkortet är inställt på att köra USB 3.0.

Höggradigt irriterande. :huvet

Det hela är väl någon slags kompromiss eftersom moderkortet är från när både Sata 3 och USB 3.0 var ganska nya standarder. På en tid när SSD-diskar var dyra som stryk och det inte fanns särskilt många produkter som drog nytta av USB 3.0.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!