SSOTYA 2007 - Presentationstråd

Status
Ej öppen för fler svar.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Swedish Streetfighter Of The Year Award 2007

Då är det dags att visa vad ni åstadkommit under vintern 2006/2007.

Det är i denna tråd ni skall lägga in bilder på erat bygge samt inkludera en beskrivning på vad som gjorts.
Exempel på hur en presentation kan se ut finner ni HÄR (Vinnare av SSOTYA2006)

----------------------

Regler som gäller:
-Presentationstråden kommer att vara öppen fram till och med den 10 juni. Har ni inte hunnit lägga upp bilder och text innan jag lägger upp omröstningen får ni inte vara med.
-I den här tråden skall byggena presenteras med bild och en text över vad som gjorts.
-Bilderna kan läggas in via sporthoj eller länkas in.
-Bilderna får vara max 6 st till antalet och max 1024x768 i storlek (lägger du in via SH så finns det en begränsning på hur stor bilden får vara i kB).
-Visa gärna hojen från olika vinklar. Tex. från höger, vänster, fram, bak, osv.
det är tillåtet med actionbilder, studiobilder, osv. Men kom ihåg att hojen i sig är det viktigaste.
-Lägg gärna ned lite tid på fotandet. Har ni inte tillgång till bra kamera så fråga runt lite här på SH. Det finns många bra hobbyfotografer här.

-Den 11 juni kommer jag att lägga upp en omröstning där alla får säga sitt.
-Omröstningen kommer att vara sluten och resultatet meddelas efter att omröstningen avslutats.
-Omröstningen kommer att hålla på från den 11 juni till och med den 30 juni.
-Vinnaren kommer att presenteras den 1 juli.
-Alla som är med och röstar kommer att delta i utlottningen av riktigt trevliga priser från Bomber Magazine.
-Skulle det bli jämt i omröstningen om förstaplatsen så kommer en extra slutomröstning ske mellan dessa för att kora en vinnare.

Håll denna tråd hyffsat ren från kallprat och skitsnack. Jag rensar ifall det behövs. Snacket kan ni ta i BYGGTRÅDEN
 
Last edited:

2FAST4U

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Katrineholm
Hoj
CBR 1100 Blackbird streetfighter , Aprilia RSVR,Can am Outlander 800 xxc , Triumph Daytona 675 , Honda CB750 Caferacer.
Honda CBR 1100xx Blackbird 1997

Ägare o byggare 2fast4u.

Anledningen till att man bygger nåt sånt här är väl lite för att man tröttnat på att åka runt på en likadan cykel som alla andra oxå kan gå o köpa i närmsta hojbutik,man vill vara lite ensam om grejorna !

Så här är vad jag plockat med under vintern

Ram o motor är väl det enda som är orginalmotorcykel,fronten är plockad rakt av från en Yamaha YZF R1,kronorna har jag tagit från en Suzuki GSXR 750.Enda modifieringen som behövdes göras med kronorna var att byta styrlagren,iochmed att det var samma ytterdimension på blackbirdens kontra gsxréns styrlager så var det bara att trycka dit orginal gsxr lager !

Ram,fälgar och motorkåpor är pulverlackerade.

Diverse smådelar högglanspolerade.

Tanken har jag plockat från en Honda X11,den är väl den del som har inneburit mest arbete,den passade inte över blackbirdens luftburk,så blev tvungen att skära ut mer än hälften av botten o få den "omkläd".

Bakkåpan är av egenhändig tillverkning,gjorde en plugg i modellera för att sen gjuta av i glasfiber.

Sadel och bakram är likaså oxå egentillverkade.

Svingen är en tillbehörssving från Kruger&Junnginger,satt orginal på en FZR 1000.

Instrumentet kommer från Acewell.

Kul tillbehör som jag monterade är ett fjärstyrt larm som även fungerar som fjärrstart!

Ett stort tack till er som hjälpt till under resans gång:

Patrik"Pålle"Karltorp för hjälp med tanken.

Tobias Sahlin KILAB Katrineholm för all hjälp med pulverlack o vanlig lack.

Leif"Liff"Andersson för hjälpen med CNC fräsning o div.
 

Bifogat

  • PICT0098.JPG
    PICT0098.JPG
    140.1 KB · Visningar: 1,242
  • PICT0099.JPG
    PICT0099.JPG
    131.9 KB · Visningar: 459
  • PICT0100.JPG
    PICT0100.JPG
    136 KB · Visningar: 386
  • PICT0101.JPG
    PICT0101.JPG
    130 KB · Visningar: 539
  • PICT0104.JPG
    PICT0104.JPG
    132.2 KB · Visningar: 338
  • PICT0105.JPG
    PICT0105.JPG
    137.5 KB · Visningar: 343

Westie

Byggde StreetFighter
Gick med
15 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750 1989
Presentation GSX-R750 StreetFighter

Ägare och byggare: Andreas (Westie)

Utgångsobjekt: Suzuki GSX-R750 -89

Motivering: Bygga en personlig StreetFighter

Vad har gjorts: Orginal bakram helt bortkapad och en ny bakdel har byggts upp av 3mm aluminiumplåt som TIG-svetats mot huvudramen.
Ett fäste för diodbaklyset har CNC-frästs och integrerats i bakdelen.
Nya bakdelen rymmer batteri, säkringshållare, relän och kablage.
Har lagt ner mycke jobb på att få ett "rent" utseende kring bakhjulet, bla flyttat fotpinnar och avgassystem. Alla motorcykelns komponenter har antingen rengjorts, renoverats, lackats eller byts ut mot nya.

Fälgar: Orginal fram, GSX-R1100 5,5" bak
Framskärm: Modifierad orginal
Styre: Modifirerat orginal ClipOn som monterats upp och ner
Framlampa: Yamaha Mt03 -06
Baklampa: Kombinerat diod bakljus/bromsljus
Fotpinnar: Métisse inkl specialtillverkade fästplattor
Avgassystem: V&H grenrör 4-1 lindat med avgasbandage
Hastighetsmätare: VDO cykeldator

Pulverlackat: Ram, fälgar, sving, framgaffel, styrkronor, styre, bromsskivor, bakdrev, motorkåpor och oljetråg, motorfästen, stötdämparlänkage, handbroms och kopplingshandtag, fästplattor
för fotpinnar och stag för bakre bromsok.

Sprutlackerat: Tank, framskärm, motorblock, topp, bromsok och avgassystem

Besiktad: Utan anmärkning 070505

Övrigt: Till Salu!

Tack till:
Alab Industrilackering (Pulverlack)
Mackes Mekaniska (TIG och CNC)
Ava MC
Yamaha Motor Skandinavia
 

Bifogat

  • Back_H.JPG
    Back_H.JPG
    64.2 KB · Visningar: 469
  • Seat.JPG
    Seat.JPG
    29.9 KB · Visningar: 290
  • Front_L.JPG
    Front_L.JPG
    69 KB · Visningar: 376
  • Silencer.JPG
    Silencer.JPG
    91.3 KB · Visningar: 262
  • Speed.JPG
    Speed.JPG
    70.2 KB · Visningar: 558
  • Front_R2.jpg
    Front_R2.jpg
    114.1 KB · Visningar: 396
Last edited:

schneberger

Bannad
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Hos fingert
Hoj
CC Dominator
Project Genfighter. "GENESIS"

Ägare och byggare: Markus (schneberger)

Utgångsobjekt: Yamaha FZR 1000 87:a

Motivering: Bygga en fighter som ser nyare ut än vad utgångsmaterialet är.

Vad har gjorts: Orginal bakram är bytt mot en nyare i rostfritt rundstål som tigsvetsats. Mycket delar i hojen är utbytt mot nyare. egentligen bara ram motor och kopplingspump som är orginal . Sving är utbytt. tankt är utbytt nya gafflar ny lack . massor med nya grejor. Motor genomgången och lackad.

Fälgar: Orginal fram, GSX-R 750 01 bak.
Framskärm: R1 04
Styre: Guldeloxera AIR crossstyre.
Framgafflar : Ducati monster som sitter i Nytillverkade kronor både uppe och nere.
Bakplast : R1 04 orginal med orginallampa samt undertray i kolfiber.
Fotpinnar: Valter moto type 1
Avgassystem: Dubbla ducati 996 dämpare som är kortade och plaserade om sig bör under cutsen . samt nybyggt från collectorn. systemet sprutat i svart värmefärg.


Sprutlackerat: Ram , sving , tank , all plast.
Framlampa : Derbi senda.
Instrument. KOSO R1.
Bromsar : cbr 954 fram inkl bromspump. Gsx-r 750 01 bak
Stötdämpare bak : gsxr 1000 03
Guldeloxerat : Lite överallt.
Sving : GSX-R 600 01
Hugger: från Pyramid till en GSX-R 600 01
Tank : Från en R1 98 som är lagad efter klotning.
Elsystem : Ombyggt och omflyttat för att passa med bakram och den plasseringen. samt Laddkontakt för C-tek laddare så man inte behöver lyfta något för att underhållsladda.
Drivpaket : Svarteloxerat valtermoto drev. nytt drev i fram , Regina guld x-ringkedja.



Övrigt: Till Salu!

Tack till:
www.s-racing.com
Mckompaniet
Söderströms motor
AK Lack skövde
Tobbe , Daniel , Petter , Dennis , Pappa , Olle , Linus
 

Bifogat

  • DSCN0554.JPG
    DSCN0554.JPG
    117.1 KB · Visningar: 426
  • DSCN0555.JPG
    DSCN0555.JPG
    121.7 KB · Visningar: 290
  • DSCN0556.JPG
    DSCN0556.JPG
    121 KB · Visningar: 415
  • DSCN0513.JPG
    DSCN0513.JPG
    125.8 KB · Visningar: 232
  • DSCN0552.JPG
    DSCN0552.JPG
    131.4 KB · Visningar: 129
  • DSCN0550.JPG
    DSCN0550.JPG
    128.3 KB · Visningar: 247

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
presentation zxr fighter

Ägare/Byggare= ozeo

utgångsprojekt= kawasaki zxr 750 -92

motivering= va ska man annars göra + att jag ville ha en slit o släng hoj.

vad som gjorts=
de mesta utom isärplockning av ram.
mest jobb med bakplasten som är en orginal zxr racebakdel.
sen har en egen bakram byggt längst bak så de ska gå o skjutsa.
har hela tiden inte vart nå mål o jobba arsle av sig o vinna tävlingen utan bara ha nå roligt o "glida" på.. att den blir snygg är bara ett plus.

Fälgar: Orginal
Framskärm: Modifierad orginal
Styre: nå glidarstyre
Baklampa: diodljus inbakad likt en pizza, ganska snyggt om jag får säga de själv
Avgassystem: yoshi
Hastighetsmätare: VDO cykeldator

tack till:
mig själv för allt arbete jag lagt ner för o ha lite kul i sommar :yoparty


+ en F U Burn out på begäran :D
 

Bifogat

  • 222.jpg
    222.jpg
    68.9 KB · Visningar: 237
  • 222DSCN0153dåligtsnettbakif.jpg
    222DSCN0153dåligtsnettbakif.jpg
    61.6 KB · Visningar: 547
  • 222DSCN0157vsida.jpg
    222DSCN0157vsida.jpg
    72 KB · Visningar: 244
  • 222DSCN0163burn.jpg
    222DSCN0163burn.jpg
    70 KB · Visningar: 351
  • 222DSCN0159hsida.jpg
    222DSCN0159hsida.jpg
    71.8 KB · Visningar: 293
  • 222DSCN0158heltbakifrån.jpg
    222DSCN0158heltbakifrån.jpg
    63.3 KB · Visningar: 174
Last edited:

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Pres. Fzr 600 Streetfighter!

Objekt: Yamaha FZR 600 -90.

Byggd och ägd av Micke i Bålsta.

Första målet med bygget var egentligen att få pulverlack på fälgar och sving.
Det var rostigt och långt ifrån fräscht. Tyckte även att hojen såg lite väl mycket ”original” ut. Ett mål med bygget blev även att bygga om hojen så att det inte går att förknippa den med en orginal modell. (tyckte jag lyckades rätt bra). Det började spåra ur (som det mesta jag pillar på) med byte av bakdel, genomgång motor (2:a gången) o.sv.
Detta blev andra ombyggnationen. Köpte hojen vår -06. Renoverade vxl-låda och motor snabbt som bara den. Fick ny lack på all orginal plast.

Nya delar, glasblästrade delar, putsade delar, lackade delar. Allting är genomgånget och fixat.

Chassi:

Ram rensad från ca 1 kg. onödiga fästen. Bakram kapad (bakramen är fastsvetsad orginal) och spacad med 12 mm distanser. Det höjde bakändan 60 mm i bakkant.
Gaffelkronor slipade från stora kanter med gjutskägg. Ram, sving, gaffelkronor, fälgar, fästen o.sv pulverlackat.
Renthal fatbar styre med 25 mm extra risers i alu. Linkagehöjar sats (30 mm +). Venhill stålomspunna bromsslangar runt om.
Alu-fotpinnar. Grenrör blästrat och putsat (svart lackat orginal). ART titan ljuddämpare kortad ca. 150 mm. Egenbyggt slip-on rör. Skjutspinnar / ljuddämpar fästen ersatta av egentillverkat ljuddämparfäste. Även det pulverlackat.
Regina guld X-ring kedja. Fotpinns stöd glasblästrade. Endast en Sigma cykeldator som instrumentering.

Kaross:

Sebimoto glasfiber race bakdel från R6 -03. Omplastad för att passa då den var mycket bredare än orginal. Hojen lackad i Lamborghini orange metallic (samma färg som lambo Murcielago). Tank och framskärm motivlackat med inspiriation från ett Troy lee designs motiv. LED-baklyse infällt i cutsen.
Egentillverkad skylthållare / blinkerfäste. Även den pulverlackad. Miniblinkers & miniskylt. Undertail fäst med DZUZ-snabbfästen. Dubbellykta H4 matt svart. Lyktfästen modifierade för att få lyktan närmare gaffeln.
Sadelöverdrag specialtillverkat. Orange fälgstripes.


Motor:

Topplock "snabb-portad". Topp glasblästrad även i insugsportar. Insug matchade mot topp. Grenrör urslipat från svetskant. Ventiler högglanspolerade. Topp planad 0,30 mm
Motorkåpor lackerade matt-svart. Guld eloxerade motorkåps skruvar och ventilhattar. Expansionskärl ersatt med skvallerslang. Luftburk urslipad för något bättre flöde.

Besiktad Juli -06 U.A. Gäller fram till -08.
 

Bifogat

  • 3.jpg
    3.jpg
    127.9 KB · Visningar: 498
  • 5.jpg
    5.jpg
    137.5 KB · Visningar: 825
  • 6.jpg
    6.jpg
    138.5 KB · Visningar: 301
  • 7.jpg
    7.jpg
    128.4 KB · Visningar: 293
  • 9.jpg
    9.jpg
    139.9 KB · Visningar: 491
  • 10.jpg
    10.jpg
    139 KB · Visningar: 319
Last edited:

Jay Ermach

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2005
Ort
Karlstad
Hoj
Suzuki SV 1000 2005
ZX9R Jay Ermach Edition

Ägare och byggare: Jay Ermach

Utgångsobjekt: Kawasaki ZX9R -95

Motivering: Ville ha en Streetfighter, tävlingen var mest för att ha en deadline att hålla sig till.

Vad har gjorts:
Original bakdel omgjord och upprensad med undertray, hugger och egentillverkad skylthållare.
Sadlarna omklädda (passagerarsadeln två gånger).
Uppsamlingskärlet till kylaren omgjort till en Biltema dricksflaska.
Stålomspunna slangar runtom, även kopplingen.
Magkåpa från en Z1000 (tror jag att det var).
Ny stötdämpare bak med höjnings kit. Höjd 40mm bak och 10mm fram.
Nya lager och tätningar i ram, sving, hjul och dogbone.
Nytt drivpaket med -1 fram och +1 bak.
Diverse fästen för lampan och magkåpan m.m. tillverkade av 1,5mm aluminium.
Egen tillverkade krashpuckar. m.m.
Motorn fick efter kedjestrulet ny:
transkåpa med lager och tätningar, vattenpump, kedjekåpa, "kopplingspinne" och packningar.

Framskärm: Kolfiber
Styre: Lucas styrkrona med ett guldeloxerat cross styre med silverfärgad fågelpinne.
Framlampa: Polisport
Baklampa: Vitt bakljus från ClearAlternatives
Fotpinnar: Yoshimura billet till en ZX6R
Avgassystem: Original grenrör med Laser slipon.
Hastighetsmätare: Acewell 3853

Pulverlackat: Ram, fälgar och sving. (Blank svart)

Sprutlackerat: Tank, plast, bromsdetaljer, avgassystem, fästen och dogbone.
(636 grön, guld, svart samt röd.)

Guld/gröneloxerat: Lite lite här och där.

Besiktad: Utan anmärkning 070430

Övrigt: Det blev inte så mycket omgjort som det var tänkt.
(Blev tvungen att byta bränslepump och CDI box på bilen
+ att en sten tog med kedjan på en åktur igenom motorn på ninjan.
Blev klar med motorn 070531 22:00)

Tack till:
KH Service (Blästring/Pulverlack)
Sam´s Motor (Reservdelar och support)
Karlstad Stolservice (Omklädning av sadlar)
 

Bifogat

  • Jay Ermach_03.JPG
    Jay Ermach_03.JPG
    123.4 KB · Visningar: 148
  • Jay Ermach_02.JPG
    Jay Ermach_02.JPG
    140.1 KB · Visningar: 128
  • Jay Ermach_01.JPG
    Jay Ermach_01.JPG
    133.5 KB · Visningar: 214
  • Jay Ermach_04.JPG
    Jay Ermach_04.JPG
    127.3 KB · Visningar: 201
  • Jay Ermach_05.JPG
    Jay Ermach_05.JPG
    132.6 KB · Visningar: 174
  • Jay Ermach_06.JPG
    Jay Ermach_06.JPG
    102.7 KB · Visningar: 125

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
GSX1400, -01
Suzuki GSXR 7/11 black’n’white

Byggare och ägare
Fredrik ”fredsfursten”

Idé
En återhållsam, stilren men rå fighter, så långt som möjligt helt svartvit.

Budget och tid
Inköp: 25k + delar mm: ca 40k = 65 000
Tid: 250-300 timmar

Motor
GSXR 1127, -90
Förgasare: original Mikuni CV36, K&N luftfilter
Oljekylare: Setrab
Grenrör: Vance & Hines
Ljuddämpare: Zard, med löstagbar insats, lackerad svart och vit

Växellåda och växelgafflar bytt till en begagnat i näst intill nyskick. Lager innanför framdrev på utgående axel helt nytt. Diverse tätningar och o-ringar etc byttes i samband med växellådsbytet. Vevhus renoverat, en skada i ett lagerläge svetsades och frästes ur. Alla packningar till motorkåpor och oljetråget bytta. Motor lackerad, Bill Hirsch (tål 2000 grader) på cylinderblock och topp, billack på resten, generator och kamkedjekåpa vitt resten svart. Även grenrör och ljuddämpare lackade med Bill Hirsch. Sammanfattningsvis, allt som inte var i bra skick är åtgärdat. Förra sommaren byttes koppling, original inkl stållameller och diafragmfjädrar. Förgasaren renoverades med nya emusionsrör, trottelnålar och huvudmunstycken, original Mikuni.

Chassi
Ramen är original, endast något moddad med lite skarpare lutning på undre röret till bakramen samt lite bortslipat vid kedjan p.g.a. att den flyttats ut för bredare bakhjul. Höjd bak med längre dogbones, sänkt fram.

Fram
Framgaffel, gsxr 750 –05
Undre styrkrona, gsxr 750 –91
Övre styrkrona, ABM Suberbike för gsxr 750 –91 (m.fl.)
Styre, Yamaha FZ1, förlängt, vitlackerat

Bromsok fram, Tokico fyrkolvs, gsxr 1000 –03, vitlackerade
Bromsskivor fram, Braking wave
Bromspump fram, Nissin radial, gsxr 1000 –06, svartlackerad handtag
Stålomspunna bromsslangar

Hayabusa fälg med Dunlop

Bak
Sving, gsxr 750 –91, (moddad med större axelhål och för att passa bromsokhängare utan stag till ram)
Stötdämpare bak, cbr 600rr –06, vitlackerad fjäder
Bromsok bak (vitlackerat), bromsskiva, bromsokhängare, bromspump, gsxr 750 –04-05
Stålomspunnen bromsslang

Hayabusa fälg, 6 tums bredd med 200mm Dunlop

Plast och övrigt
Baken är en kortad krachkåpa utan "lufthål" till en Ducati 748/916 monoposto med en original Duccesits. Baklampan är original gsxr750 -88.
Egentillverkad hugger/bakskärm
Magkåpa (bellypan), eftermarknad till Suzuki Bandit
Tanklock PP-tuning, svarteloxerat
Batteri framflyttat, mer dolt
Egentillverkat kedjeskydd
Egentillverkad lampkåpa och lamphållare
Framskräm, krasckåpa till gsxr –05, modifierad
Styrändsbackspeglar
Larm
Lackering med våtlack gjord av mig med Glasurit färg
Smådelar inlämnade på pulverlack


Sammanfattningsvis kan man säga att det enda som är kvar från originalhojen är ramen, tanken och några bultar. Alla delar kommer från Suzuki GSXR 750, 1000 och 1100 med årsmodeller från –88 till –06, med undantag från bakdämparen. Grejorna lirar riktigt bra ihop och hojen är faktiskt riktigt grym att köra, kört ca 60 mil nu. Besiktigad 07-05-18 i detta skick u.a.
 

Bifogat

  • 1.JPG
    1.JPG
    135.3 KB · Visningar: 375
  • 2.JPG
    2.JPG
    119.6 KB · Visningar: 201
  • 3.JPG
    3.JPG
    125.7 KB · Visningar: 215
  • 4.JPG
    4.JPG
    78 KB · Visningar: 146
  • 5.JPG
    5.JPG
    133.5 KB · Visningar: 282
  • 6.JPG
    6.JPG
    137.9 KB · Visningar: 404
Last edited:

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Ort
gävle .
Hoj
cbr 900rr
yamaha SZR660 -98

ja, då var det dags för mig att lägga upp en presentation såhär dagen till ära.

mitt mål var liksom förra bygget att få ner kostnaderna på ett bygge, använda det som kan användas utan att förstöra orginal. den ska som sagt gå att bygga tillbaka, även fast jag inte är så sugen på det.
mitt andra mål om man kan kalla det för det, var att bygga någonting som inte alla andra gör, medge att många av er faktiskt är trött på blade-, r1- gsxr-fighters som byggs efter samma "ramar"..nu får man väl spö

saker som jag helt enkelt bytt :

framlykta, universal - beg. av "Folkezx9r"
bakdel, förarsadel & bakljus, honda cbr600rr, - blocket, efter tips av tös på sh
bromsslang, stålomspunnen - pumpservice gävle
hastighet-, varvmätare med div. indikationer - acewell
handtag, universal med "yz-design" - lokal mcåterförsäljare
kopplingsvajer samt nipplar - grannen
raisers & styre - lingwalls motor gävle

saker jag byggt/modefierat :


ljuddämpare, honda cbr125 kortad ~2dm, samt invändigt rör & stoppning - kontakter
bakre ramen, byggde grundkonstruktionen på fyllan, sen har den fått ett par ordentliga stabiliseringsstag & fästen för div. el & kåpan, fyrkantsprofiler 20mm - hessels
kylarvingar, 2mm alu. sticksåg, slip, fil & polering, vanligt "stötfångargaller" - hessels & alutech
undertail, liknande bearbetning som kylarvingar - hessels
passagerar"sadel", 3mm alu. liknande som ovan & bockad i skruvstycke - hessels
styrkronan, förstärkt med 15mm alu. & karosserilim - jobbet
täckkåpor, tilverkade av PP i smådelar, värmt, böjt, svetsat & limmat - man tager vad man haver
lite små fästen här & där, svartstål/alu. - garaget

lackering :
bakkuts, bakre stänkskärm & mina egna små kåpor - "toyet"

saker som ska göras :
magspoiler, skall förmodligen byggas i alu. eller plast, ser så tomt ut nu.
blinkersar, fram små nätta i antingen styrändar eller brevid lyktan, bak bilsidoblinkers skall fästas i alu.plåten, brevid nr.skylten
bakspegel, beror på hur jag fäster blinkersfram, styrändar eller nån annan lösning, ett krav är att dom ska vara små.
hade planer på att riva ner ramen & få den pulverlackad i sidenmattsvart, men tiden rann iväg & jag tog på mig för många andra projekt på sidan av hojen, får se hur det blir med det under hösten eller om den säljs.


nedan följer ett par nytagna bilder i solskenet, kommer uppdateras med ett par nattbilder ikväll & även kanske en liten kortfilm. andra bilder hittar ni i min byggtråd som skall uppdateras lite, vet ej om jag har tid idag. högupplösta bilder finns, men vet ej vart man kan tanka upp. det är jag som lekt amatörfotograf så om det är suddigt så håller ni bara era käftar :gnissla

ska man börja tacka firmor så tackar jag dom jag tagit upp i spec. ovan, samt ett tack till anders & lars för hjälp med ideer & eldragningar :tummenupp
 

Bifogat

  • yz660r.JPG
    yz660r.JPG
    93.9 KB · Visningar: 228
  • yz660r (5).JPG
    yz660r (5).JPG
    75.2 KB · Visningar: 297
  • yz660r (2).JPG
    yz660r (2).JPG
    106.2 KB · Visningar: 231
  • yz660r (4).JPG
    yz660r (4).JPG
    94.1 KB · Visningar: 187
  • yz660r (3).JPG
    yz660r (3).JPG
    74.6 KB · Visningar: 247
  • yz660r (6).JPG
    yz660r (6).JPG
    67.2 KB · Visningar: 145
Last edited:

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
BACK IN BLACK V.2.0

Motorcykel: Suzuki GSXR 750 -90

Motor: GSXR 1100 -92 TURBO

Ägare: Jonas Nilsson, Halmstad

Byggare: Jonas Nilsson, Halmstad

Status: Helt GALEN!

Idé/målsättning:
Efter förra årets (mestadels renovering) bygge så var effekten inte tillfredställande (124SAE) och planerna för att bygga ett streetfighter "monster" tog fart, tanken var att folk skulle bli
"rädda" när de såg hojen och framför allt HÖRDE den.
Pensionärer skulle skaka på huvudet, små barn börja gråta och underläppen börja darra på andra känsliga personer.
Den skulle vid framfart låta som om den käkade upp småvilt längs vägen och skulle kunna starta ett mindre krig, dricka massor med högoktanig bensin och spruta eld ur avgaspipan.
Blotta anblicken skulle få vilken 18-årig Zatzy-medlem som helst att dregla fragda och ligga och drömma nätterna långa.
Med andra ord, en maskin som lämnar intryck och som får folk att prata, men om vad vet dom inte riktigt, och det tycker jag att jag har lyckats jävligt bra med.

Motor:
Suzuki GSXR 1127 -92

Kompsänkt från ca 10,5:1 till ca 8:1 genom 2mm Alu-Cylinderfotspackning (MC-XPress)
APE Dragstänger (12,9) för att hålla ihop motorn vid höga laddtryck!
Ändrade kamtider till 102,5/103 för att kompensera 2mm föränringnen i höjd.
Vxl-låda renoverad genomgången med bytta drev mm
Koppling förstärkt med 2st X-tra diafragma-fjädar samt ett 2mm shims ( Tack Anders Brink)
Egen-tillverkat grenrör i 2mm rostfritt (tack Lucka på NC-Racing) avgaslinda samt Cool-it
coating/impregnering av lindan (svart)
Turbo Mitsubishi TD04HL-16T med 7:ans raka avgashus
Turbofläns, rostfri från KL-Racing
Dumplock, alu från KL-Racing
Egentillverkat 2,5-tums polerat rostfritt "helsystem"
Pro-Gold oljeslang till turbo-smörjning (NBM-Hydraulic)
Modifierad Wastegate med klocka (1,2bar) från BSR
Returslang av PTFE-teflonslang med specialtillverkade anslutningar (Tack Christer Nordqvist)
Öppet JT luftfilter direkt på turbon (MC-Xpress)
MC-Xpress välvd InterCooler med omgjorda anslutningar samt fästen.
Egentillverkat tryckrör i Alu med 6mm Pitotrör.
JBR-Raceparts A-25 Dumpventil med TRATT!
SAMCO Siliconslang (blå) änvänt för att hålla ihop trycksidan.
Rostfria "dubbla" slangklämmor för att hålla ihop snag/rör
Egentillverkat plenum i 2mm alu. (Tack LAHI för ritning och Christer Nordqvist för TIG:ning)
Trycktätade Mikuni CV38 förgasare.
Egentillverkad tankamatur med retur från pumpen
Malpassi Bränsletrycks-regulator
JECS Elektrisk Bränslepump
HYDROSCAND Multi-oil 8mm bränsleslang
DYNA 2000 tändsystem med retardfunktion, retarderar tändningen 12grader vid förutbestämmt laddtryck mha tryckkontakt (GIK Turboteknik)
samt varvstoppet sänkt till 10,000rpm
DYNA Gråa tändspolar (2,2ohm) med gråa grafit-tändkablar
Top-End Oil kit tillverkat av gixxer_1255 (Tack Roger, Anders Brink)
MC-Xpress Laddtrycksmätere
Topplock portat/plastat/renoverat av Anders Brink (ABK 37 S)
Motorn lackad med 2-komp billack som är nedmattad.
Helicoilade kamaxelöverfall (Tack Anders Brink)
Nya packningar överallt samt packboxar

Motorn är endast "grovinställd" vilket medför att den inte går riktigt som den ska vid högre laddtryck.
Hojen skall bänkas/ställas in hos MP-Racing i Billesholm under v.26
Den är dock helt körklar och jag siktar på effekter runt 250 bhk...



Chassie:
Suzuki GSXR 750 -90

Ram, fälgar, sving med tillhörande stag, hundben mm pulverlackat halvblank svart (VIP Pulver och Indusrilack i Vallberga)
Org. framfälg
GSXR 1100 5,5tums bakfälg
Däck fram: Metezler RACETEC K1
Däck bak: Metezler RaCETEC K1
Samtliga skruvar, bultar och muttrar utbytta till rostfria(A4) dito.
BRAKING Wave Bromsskivor fram
BRAKING Brombelägg till dito
BRAKING Wave Bromsskiva bak
BRAKING Bromsbelägg till dito
ÖHLINS Styrdämpare
Org gaffel
Polerade gaffelkronor
Org bakdämpare
Egentillverkad bakram med "smalt" stuk för att få ett fritt "harsprång"
Svarvade rostfria risers samt FLY Fatbar styröverfall
RENTHAL Fatbar Ricky Carmicael Bend , Mattsvart
RENTHAL Diamond grey Handtag
ACEWELL Färddator med ALLT!
Samtliga bromshydralslangar är gjorda i PTFE,rostfri-stålomspunna slangar
Bromsvätskebehållaren bak flyttad upp i cutsen...
Sekundärutväxling ändrad från orginalets 15/48 till 16/44
Bakgrev JT Spockets
Framdrev JT Spockets
RK Racing X-ring kedja
KRAFtIGT bantat el-system
Polerade fotpinne-plattor
No-Name Alu Fotpinnar
Vi har uppmätt en längdskillnad på svingen på 6!! cm 1100 vs 750

Kaross:

SEBIMOTO Kolfiberframskärm
Org Suzuki GSXR 1100 tank, modifierad i underkant för att få plats med tankamatur med retur.
Yamaha R1 Race-plast Kraschbakkåpa som är kraftigt modifierad
FIRE Framlampa E-märkt med Lins-H3 halvljus, Angel-Eyes Pos.ljus, H3 helljus
MOKO CNC-frästa lyktfästen.
Neongula fälgstripes, (tack REKALM-ATTELJÉN Halmstad)
Lack: Svart solid (Hasses Bil och MC Lack i Halmstad)
Skumplast-sadel....


TACK TILL!!

Jörgen Söderberg (Garage)
LAHI (Mekhjälp, tips)
VR-8 (Mekhjälp, tips)
Christer Nordqvist (TIG samt CNC)
Räddningstjänsten i Halmstad
Halmstad Lackdepå
Jeanette (Foto, Bilderna tagna med Canon EOS400D)
Sporthoj.com (Motivation samt råd)
Grabbarna på HYDROSCAND i Halmstad
Carlsberg, Coca-Cola samt Redbull






 
Last edited:

Hulster

Oh Reeeaally?
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Crescent
Ägare och byggare:
Fredrik (Tzr snubben)

Utgångsobjekt:
Yamaha TZR 125 -1990

Motivering:
Ville ha en motorcykel som är lätt + en som inte kostar om man klotar.

Vad som har gjorts:
Ramen har lättats på ca 2kg och är svartlackad. Bakramen är dessutom kapad 25cm i bakändan.
All plast och tanken är lackad i vitt.
Sen är motorn helt renoverad och svart lakerad för att så diskret som möjligt smällta in i ramen. Det sitter dessutom en effektpipa på nu för att få till det räta ljudet:D

Fälgar: Orginal
Framskärm: Modifierad orginal
Framlampa: Ufo (sitter orginal på en beta moppe)
Baklampa: Diod ifrån touringbutiken
Styre: Modifierat orginal
Avgassystem: Micron effektpipa
Mätare: Modifierad cykeldator

Övrigt
Totalt så blev "moppen" lättad >10kg vilket är ganska mycked med tanke på att den orginal väger 121kg torr. Annars så blev det ine så mycket gjort som jag hadde tänkt mig pga av skola och bristen på pengar.
 

Bifogat

  • P7260018.JPG
    P7260018.JPG
    131 KB · Visningar: 97
  • P7260016.JPG
    P7260016.JPG
    101.1 KB · Visningar: 118
  • P7260028.JPG
    P7260028.JPG
    102.3 KB · Visningar: 88
  • P7260031.JPG
    P7260031.JPG
    121.2 KB · Visningar: 88
  • P7260030.JPG
    P7260030.JPG
    134.5 KB · Visningar: 196
  • P7260013.JPG
    P7260013.JPG
    136.1 KB · Visningar: 176
Last edited:

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmo
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
SPONDON GAMBLER


Ägare & byggare: Denis Tomic -T509
Ursprung: Suzuki GSXR 1000 -01

Varför: Idén till detta föddes redan vid 15 års ålder när jag såg en GSX 1100R i en spondonram. Under alla dom här åren så har man tänkt och suktat efter att bygga en hel hoj själv och inte förräns jag blev 31 fick jag möjligheten att förverkliga min dröm! Detta skulle bli en unik hoj, one of a kind!!!! Inspirationen och detaljerna på lackeringen kommer från mitt jobb (jobbar inom casino branschen) och val av korten är en hand som jag aldrig har förlorat med!!! Här nedan följer lite vad som har inhandlats och gjorts under de gångna året!

Fälgar: Aluminium frästa med inspiration av ett ruletthjul
Framskärm: GSXR 1000 -06 KingKarbon
Styre: Guldeloxerat Renthal cross aluminiumstyre
Handtag & Styrändar: Risoma
Framlampa: Dubbelt lyse modifierat så att båda lyser samtidigt
Blinkers: Risoma
Oljebehållare: Risoma
Bakparti: GSXR 1000 -06 med tillhörande blinkers och baklampa
Fotpinnar: ValterMotto fotpinnar
Avgassystem: Laser MotoGP blås (nu vet man hur en GP cykel låter)
Hastighetsmätare: Orginal GSXR1000 -04
Expansionskärl: Tillverkat i rostfritt
Batterilåda: Tillverkat i rostfritt och lackad i svart
Bromsslangar: Måttbeställda för att passa hojen
Bromsskivor: Brakepoint
Bromsok: Renoverade och blästrade orginal ok - EBC belägg
Bakspeglar: Aluminium, flames
Dämpare: Öhlins bak och Bitubopreppad gaffel fram
Bakram: Svetsad i aluminium för att passa bakkutsen
Motorskruvar: ProBolt
Luftfilter: HighFlo
Motor: Portad top och injusterad för koniska luftfilter
Kedja o drev: X-ring kedja med svarteloxerat drev bak
Lackering: Lackeringen är gjord av Rolle på RollesArt, alla detaljer är airbrushade in för att slutligen lägga en matt lack över det hela!!!
Elsystem: Modifierat och bantat

Vikt: 168 tankad och körklar
Effekt: 165 hk på bakhjulet

Mycket tid har lagts ner på detta bygget!!! Målet var inte bara att få en rå cykel med rena linjer men också att få en hoj med grym prestanda. Första provkörningen var underbar, kändes som jag satt på en lätt 600 och hade kraft av en 1000 kubikare!!! Det kommer att ta lite tid innan jag vänjer mig vid draget!!! Ofrivilliga wheelisar är mera regel än undantag!!!


Tack till:

Art Figura som har ställt upp med garage
Crazy Martin för rostfri svetsning samt hjälp vid montering av motorn
PiffesMC för mekplatsen med lyft
Maffan för diverse smådelar till bygget
RolleArt för lackeringen
MrK för hjälp vid import
MC Huset
Mest av allt min gravida sambo (The Fighter) som har putsat på hojen tills fingrarna blödde och verkligen varit mitt stöd genom hela bygget!!!
 

Bifogat

  • spondon 013 (Large).jpg
    spondon 013 (Large).jpg
    99.7 KB · Visningar: 420
  • spondon 017 (Large).jpg
    spondon 017 (Large).jpg
    101.2 KB · Visningar: 312
  • spondon 020 (Large).jpg
    spondon 020 (Large).jpg
    126.4 KB · Visningar: 383
  • spondon 022 (Large).jpg
    spondon 022 (Large).jpg
    83.8 KB · Visningar: 352
  • spondon 39-1 (large).JPG
    spondon 39-1 (large).JPG
    101.8 KB · Visningar: 477
  • spondon 024 (Large).jpg
    spondon 024 (Large).jpg
    126.4 KB · Visningar: 310
Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top