SSOTYA2006 Tävlingstråd

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Silverryggen skrev:
Chassiet ät från en GSXR750 -90 och motorn är en 1127 från en -92
Det är helt orginal sånär som bakfälgen som är 5,5" från en nyare 750,
allt är pulverlackat + lite polerat, motorn som ungefär kommer lämna 150 på slangen är under uppbyggnad, elsystemet ska ses över, bytas ut samt att jag har en grym bakdel till den som jag inte visar förrän tävlingsdagen... :tungan

Där ser man. Gixxer 750 90 var alltså första modellen med usd gaffel då va? 150 på slangen är ju inte fy skam. Hur står sig bromsar och fjädring? Blir det nya skivor (wawe tex)? Har du någon Öhlinare som ligger och lurar ovanför baksulan också måntro?

Läste just Bikes repotage om gamla 1100 vs nya 1000 k6. Motorn fick ju fin kritik men chassit verkade ju mest likna en gunghäst...

Är ju själv sugen på att om något är byta min lillgixxer mot motsvarande fullblod... Men vill ju ha vähållning också. Vad kan man göra för att råda bot på det sladdriga chassit?
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
matte_mannen skrev:
Där ser man. Gixxer 750 90 var alltså första modellen med usd gaffel då va? 150 på slangen är ju inte fy skam. Hur står sig bromsar och fjädring? Blir det nya skivor (wawe tex)? Har du någon Öhlinare som ligger och lurar ovanför baksulan också måntro?

Läste just Bikes repotage om gamla 1100 vs nya 1000 k6. Motorn fick ju fin kritik men chassit verkade ju mest likna en gunghäst...

Är ju själv sugen på att om något är byta min lillgixxer mot motsvarande fullblod... Men vill ju ha vähållning också. Vad kan man göra för att råda bot på det sladdriga chassit?

Har beställt 2 st braking skivor(6 veckors lev...) framtill med tillhörande belägg, bak likaså, har en öhlins styrdämpare, ska beställa en Wilbers bakdämpare samt fjädrar och olja till gaffeln, så den ska nog bli ganska "konkurrenskraftig" :hihi ska ju tilläggas att X antal kilon bantats bort oxå... även på föraren :)
 

GixxerMike

Gixxerpilot. V-Man-Racing.
Gick med
13 Feb 2005
Ort
kalmar Sweden
Hoj
suzuki Gsxr1100 -87 Såld + en DM-02
Jag tycker personligen inte min gammelgixxer har så kallad gummiram som många påstår har iof bytt gaffel,fälgar,bromsar.
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Hämtade lite grejjor idag....

Lite nya fräsha slangar...

matte_mannen skrev:
Där ser man. Gixxer 750 90 var alltså första modellen med usd gaffel då va? 150 på slangen är ju inte fy skam. Hur står sig bromsar och fjädring? Blir det nya skivor (wawe tex)? Har du någon Öhlinare som ligger och lurar ovanför baksulan också måntro?

Läste just Bikes repotage om gamla 1100 vs nya 1000 k6. Motorn fick ju fin kritik men chassit verkade ju mest likna en gunghäst...

Är ju själv sugen på att om något är byta min lillgixxer mot motsvarande fullblod... Men vill ju ha vähållning också. Vad kan man göra för att råda bot på det sladdriga chassit?

Det testet var väl en GSXR1100 -86 mot en K6:a?? Det är stor skillnad mellan -86 och -90... inte för att det är ett toppenchassie men klart bättre än 86:an...
 

Bifogat

  • IM0200003.JPG
    IM0200003.JPG
    114.9 KB · Visningar: 79
  • IM0200004.JPG
    IM0200004.JPG
    112.9 KB · Visningar: 70

Matterunken

Billackerare
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Skellefteå
Hoj
Gammelfazer....
Ser ju riktigt bra ut det här killar. (o tjejer)

Lackerade mina fälgar i lördags och plastade klart alla gammla sprukna delar. :tummenupp
Känns däremot otroligt skönt att se sommaren komma emot oss med stormsteg.
Kanske man hinner klar hojen trots allt. :banana
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Silverryggen skrev:
Har beställt 2 st braking skivor(6 veckors lev...) framtill med tillhörande belägg, bak likaså, har en öhlins styrdämpare, ska beställa en Wilbers bakdämpare samt fjädrar och olja till gaffeln, så den ska nog bli ganska "konkurrenskraftig" :hihi ska ju tilläggas att X antal kilon bantats bort oxå... även på föraren :)

Rackarns då! inga halvtaskiga grejer här inte. Blir nog en riktig kalashoj. Gillar hojar som har det "cleana muskelstuket!" :tummenupp
Hur mkt chash går det åt för ett sånt här seriöst bygge? Är det igentligen en lönsam affär? Jag menar naturligtvis får man ju precis en sån hoj man vill ha men för samma pengar kanske du skulle fått en gsxr 1000 från 01 el liknande?
En stor fördel är ju förståss att man har råd att försäkra hojen!

Ang. testet i bike: Naturligtvis menar jag att det måste hänt en del på 20 år! Min fråga är bara: Vad är det som gör att "chassit" från gammel gixxrarna ständigt anklagas för att vara så klena, ostadiga, wobbelmaskiner osv... Är det själva ramen som inte är tillräckligt vridstyv el är det bara att smacka på ny fjädring så är problemet borta?
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
matte_mannen skrev:
Rackarns då! inga halvtaskiga grejer här inte. Blir nog en riktig kalashoj. Gillar hojar som har det "cleana muskelstuket!" :tummenupp
Hur mkt chash går det åt för ett sånt här seriöst bygge? Är det igentligen en lönsam affär? Jag menar naturligtvis får man ju precis en sån hoj man vill ha men för samma pengar kanske du skulle fått en gsxr 1000 från 01 el liknande?
En stor fördel är ju förståss att man har råd att försäkra hojen!

Ang. testet i bike: Naturligtvis menar jag att det måste hänt en del på 20 år! Min fråga är bara: Vad är det som gör att "chassit" från gammel gixxrarna ständigt anklagas för att vara så klena, ostadiga, wobbelmaskiner osv... Är det själva ramen som inte är tillräckligt vridstyv el är det bara att smacka på ny fjädring så är problemet borta?

Hur mycket cash som gåt åt har jag inte vågat räkna på men en hel del blir det, och man kan nog anse att det är fullkommligt vansinne att lägga så mycket pengar på en så gammal hoj, men det skiter jag i.
Jag vill inte ha en GSXR1000 -01, dussinhojar har jag haft, R1:eek:r ninjor mm men jag vill ha en EGEN hoj, en som det bara finns en av, med dom prylarna på och den karaktären som jag gillar. F.ö kan tilläggas att försäkringen kostar 1900:- halv/hel :hihi

Det som gör att gammelgixxrarna anklagas för att vara wobbelmaskiner är nog en kombination av flera saker, tung, låg tyndpunkt, klena bromsar, fjädringkomponenter mm, man ska nog inte tro att bara för att man byter fjädring mm att den blir en dräpare på bana för så är det inte....
 

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
Silverryggen skrev:
Hur mycket cash som gåt åt har jag inte vågat räkna på men en hel del blir det, och man kan nog anse att det är fullkommligt vansinne att lägga så mycket pengar på en så gammal hoj, men det skiter jag i.
Jag vill inte ha en GSXR1000 -01, dussinhojar har jag haft, R1:eek:r ninjor mm men jag vill ha en EGEN hoj, en som det bara finns en av, med dom prylarna på och den karaktären som jag gillar. F.ö kan tilläggas att försäkringen kostar 1900:- halv/hel :hihi

Det som gör att gammelgixxrarna anklagas för att vara wobbelmaskiner är nog en kombination av flera saker, tung, låg tyndpunkt, klena bromsar, fjädringkomponenter mm, man ska nog inte tro att bara för att man byter fjädring mm att den blir en dräpare på bana för så är det inte....

Usch! jag vågar heller inte tänka på hur mycket jag har lagt ut, började skaffa grejer för ett år sedan och har inte alla grejer ännu :gnissla
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
hoj + 10 papp o kanske lite till för mig :3freak
men ändå billigt mot för vissa andra. :)
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
ozeo skrev:
hoj + 10 papp o kanske lite till för mig :3freak
men ändå billigt mot för vissa andra. :)

10.000 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kära nån, bara 4st kolvringskit och en packningsats + 2 styrlager kostade 7000:- till min.....

Lägg då till lackering, hjullager, svinglager, däck, slangar(PTFE) ,portning (A.Brink) Bromsskivor 3st (Braking) med belägg, Wilbers bakdämpare, skruvsats till hela hojen, 3 st Xeonljus, "lampenmaske" hela bakdelen.... ja det bara rasar vidare, suck :rolleyes:
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Silverryggen skrev:
10.000 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kära nån, bara 4st kolvringskit och en packningsats + 2 styrlager kostade 7000:- till min.....

Lägg då till lackering, hjullager, svinglager, däck, slangar(PTFE) ,portning (A.Brink) Bromsskivor 3st (Braking) med belägg, Wilbers bakdämpare, skruvsats till hela hojen, 3 st Xeonljus, "lampenmaske" hela bakdelen.... ja det bara rasar vidare, suck :rolleyes:

men vinner pengar e frågan :va
 

Zator

Jag är grinig idag...
Gick med
24 Mar 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Sprint ST -06, 2x yzf 750 r -96, en blivande stealthfighter och en skrotfighter
ozeo skrev:
hoj + 10 papp o kanske lite till för mig :3freak
men ändå billigt mot för vissa andra. :)

Jag är uppe i 8000 hittills och sen kommer det gå åt till lyse, blinkers o lackering. Går illa med min studentbudget. :(
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Zator skrev:
Jag är uppe i 8000 hittills och sen kommer det gå åt till lyse, blinkers o lackering. Går illa med min studentbudget. :(

inte så farligt ändå tycker jag :tummenupp
klart om man e student så :rolleyes:
 

Matterunken

Billackerare
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Skellefteå
Hoj
Gammelfazer....
Tur att man är lackerare...
Min budget är uppe i ca 3000 nu men då har jag lite kvar att köpa.
Det som kommer att kosta gällande lacken är att jag måste bjuda
motivlackeraren på en riktig krogsväng. :tummenupp
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Pengar...

ozeo skrev:
men vinner pengar e frågan :va

Antagligen inte....

Kvällens jobb, honat cyllen ock lackat cyl, topp, blev rätt nöjd faktiskt... :tungan
 

Bifogat

  • IM000010.JPG
    IM000010.JPG
    64.6 KB · Visningar: 114
  • IM000011.JPG
    IM000011.JPG
    67 KB · Visningar: 114
  • IM000014.JPG
    IM000014.JPG
    77.3 KB · Visningar: 123

TSRD

Forza Italia
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati M900 CR Sp, Ducati Multistrada 1000DS -04
Silverryggen skrev:
Kvällens jobb, ...lackat cyl, topp, blev rätt nöjd faktiskt...

Nyfiken fråga, vad använde du för lack till cylinder/topp?
Jag har själv planer på att lacka motordelar och vill gärna hitta en lack som håller och inte blir missfärgad/matt av värmen.


/T

.
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
TSRD skrev:
Nyfiken fråga, vad använde du för lack till cylinder/topp?
Jag har själv planer på att lacka motordelar och vill gärna hitta en lack som håller och inte blir missfärgad/matt av värmen.


/T

.

Biltema HOT PAINT 600 grader Svart 39.90 per burk art 36-253, funkar skitbra...
 

TSRD

Forza Italia
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati M900 CR Sp, Ducati Multistrada 1000DS -04
Silverryggen skrev:
Biltema HOT PAINT 600 grader Svart 39.90 per burk art 36-253, funkar skitbra...

Åh sjutton, var det inte svårare än så :)

Har du (eller någon annan) använt den tidigare och sett hur den står sig mot lite heta toppar?


/T
 
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Top