Ställ från Louis

Torleif

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
1998, Triumph Tiger 900
Har varken MC-kort eller hoj än, men var i Tyskland för ett tag sedan och köpte lite prylar på Louis. Det blev bl.a stövlar och en jacka. De hade tyvärr inga byxor som jag ville ha av rätt storlek, därför kommer nu lite dumma frågor kring detta.:tungan

Jag vill ju att jackan skall kunna fästas ihop med brallorna, men då är frågan vad jag kan köpa. Visst brukar det väl vara så att man måste köpa samma märke på jacka och byxor för att detta skall funka? Försäljaren påstod dock att jag kan köpa vilken byxa jag vill och att det skall passa - kan det verkligen stämma? Detta kanske bara gäller om jag handlar byxorna på Louis? När man läser infon på deras hemsida verkar det som man kan para ihop byxor/jackor lite hursomhelst vad gäller märken, men att olika storlekar inte alltid passar. Verkar ganska snurrigt detta. Vad gäller? Är det så att Louis har en egen standard för dragkedjor som de sytt på alla kläder som de säljer?

Jackan jag köpt är av märket "Fastlane". Den har skinn på ärmar/axlar, men tyg i övrigt. Hoppas de inte prackade på mig nån skit - jag känner i alla fall inte till det märket sen tidigare, men den verkar rätt schysst. Några byxor av samma fabrikat verkar inte finnas på deras hemsida. Helst vill jag köpa byxorna i Sverige, så att jag kan prova dem, men om enda alternativet är att beställa från Tyskland för att få dem att sitta ihop med jackan så får jag väl göra det.

Hur nödvändigt är det förresten att koppla ihop jacka/byxor? Kör alla alltid så? Jackan jag köpte var ganska kort, så jag misstänker att det vore bra att koppla ihop så att det inte glipar.

PolR

Kiss French, Ride Italian
Gick med
5 Apr 2009
Hoj
Ducati HM 821 -13
Ta med jackan till lelles mc och prova koppla ihop med ett gäng byxor?=)

Mitt ställ går dock inte koppla samman så kör som det är.. (STR + Alpinestars = :brinnerup) Det värsta jag märkt med det änsålänge är att det stänker in vatten bak i brallorna när det regnar pga glipan.

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Jadu.. sålänge du inte går omkull är det väl lugnt.

Men den dagen du kraschar ja då är det inte fullt lika kul tänk att det glipar i ryggslutet, om du glider på rumpan/rygg så kommer jackan att glida upp har du lite extra otur så drar jackan även upp ryggskyddet = jäkligt kasst med skydd mellan asfalten och din rygg och resten kan du nog tänka ut själv hur du kommer se ut/känna om det skulle inträffa...

Jag hade sett till att ha ett par byxor som går att koppla ihop annars är det inte något för mig jag vill inte bli invalid och ful av ärr pga en sån fjantig grej.

Torleif

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
1998, Triumph Tiger 900
Jadu.. sålänge du inte går omkull är det väl lugnt.

Men den dagen du kraschar ja då är det inte fullt lika kul tänk att det glipar i ryggslutet, om du glider på rumpan/rygg så kommer jackan att glida upp har du lite extra otur så drar jackan även upp ryggskyddet = jäkligt kasst med skydd mellan asfalten och din rygg och resten kan du nog tänka ut själv hur du kommer se ut/känna om det skulle inträffa...

Jag hade sett till att ha ett par byxor som går att koppla ihop annars är det inte något för mig jag vill inte bli invalid och ful av ärr pga en sån fjantig grej.

Jo, som jag sade så vill jag ju gärna kunna koppla ihop jackan med byxorna. Huvudfrågan var ju snarare hur jag skall kunna göra det med den jacka jag köpt. Är det öht möjligt eller har jag gjort bort mig som åkte hem från Louis utan passande byxor?

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Hoj
KTM 990 SMT
Var hos en handlare tiddigare (kommer ej ihåg vilken) men dom sa att det finns 2 typer/storlek på dragkedja Dainesse & Alpinstar bla kör med den ena (fin tandig) & andra med en grövre modell .

Du har lelles i Uppsala åk dit & prova

zTeve

Ny medlem
Gick med
7 May 2008
Hoj
Thunderace -96
det finns även byxor/jackor som endast har en kort kedja vid baken och inte runt hela midjan, om ni fattar. Så de får man se upp med om man beställer också.

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Jo, som jag sade så vill jag ju gärna kunna koppla ihop jackan med byxorna. Huvudfrågan var ju snarare hur jag skall kunna göra det med den jacka jag köpt. Är det öht möjligt eller har jag gjort bort mig som åkte hem från Louis utan passande byxor?

Det är bra, jag har dock ingen aning om de kan tänkas gå att koppla ihop med några andra byxor.

Men du har ju Lelles MC i närheten och de finns inte några andra som har lika bra utbud vad gäller mc kläder hemma som de har.

Så det är väl bara att du tar med dig jackan, knatar dit och berättar hur läget ligger till och ser om ni kan göra något åt saken?

Annars kan du säkert hitta ett tvådelat ställ där i förra säsongens färg för en mindre slant om du behöver köpa allt nytt.

Å då kan du ju sälja den jackan du har till någon annan på blocket...

Torleif

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
1998, Triumph Tiger 900
Var hos en handlare tiddigare (kommer ej ihåg vilken) men dom sa att det finns 2 typer/storlek på dragkedja Dainesse & Alpinstar bla kör med den ena (fin tandig) & andra med en grövre modell .

Du har lelles i Uppsala åk dit & prova

Ja, det vekar vettigt. Får testa hos Lelles. Har de inget som passar ihop så frågar jag Louis om de har något som funkar.

Macco

Vilsen
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
GSXR750 -07, CX500 -80 och RD125-74
Går ju att köpa ett par byxor och lämna in grejerna och byta dragkedja annars.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...