Ställ/lift för vinterförvaring

saverman

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Linköping
Hoj
Honda CBR1000RR 2012
Skulle just till att köpa ett ställ/lift för vinterförvaring men blev osäker på vilken metod jag ska köra på. Vill få upp båda däcken fria i luften samt lätta fjädringen och har tre alternativ.

1. http://www.abbastands.co.uk/product-detail.asp?item=superbike-stand&pid=1

2. http://www.bs-motoparts.com/en/padd...-08-14-adaptorcasters-incl-i4008-32224-0.htm#

3. Ta av kåporna och använda Biltemas mc-lyft. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/MC-lyft-680-kg-82414/

Med tillvalet för att få upp båda hjulen i luften och efter valutakurser och frakt så blir det två första alternativen lika dyra. Gillar det andra bättre för sin midighet men det första känns mildare mot ramen eftersom det lyfter på båda sidorna.

Åsikter eller erfarenheter av något utav dem?
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Spara pengarna och fyll däcken med 4 bar istället, varken däck eller fjädring tar nån skada att stå över vintern.
Ja, jag brukar göra så, nej, däcken exploderar inte.
 

saverman

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Linköping
Hoj
Honda CBR1000RR 2012
Jag har förvarat tidigare motorcyklar så (även om jag inte pumpade däcken mer än normalt) så jag tar själva däck/fjädringsfrågan med en nypa salt, men jag vill även ha en mek-lyft. Att den sedan även kommer användas för vinterförvaringen får vä bara anses som ett plus.
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Jag har förvarat tidigare motorcyklar så (även om jag inte pumpade däcken mer än normalt) så jag tar själva däck/fjädringsfrågan med en nypa salt, men jag vill även ha en mek-lyft. Att den sedan även kommer användas för vinterförvaringen får vä bara anses som ett plus.
Aha, ok.
 

saverman

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Linköping
Hoj
Honda CBR1000RR 2012
Har han exakt den modellen eller en liknande? Har sett andra som lyfter på båda sidor men då drar priserna iväg. Rejält.
 

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Jag har en sån där lyft från Biltema (fast min är köpt på Jula, men det är samma maxvikt och de ser likadana ut förutom färgen, så jag antar det är från samma fabrik), jag tycker den funkar bra. Min RF900 står ganska stabilt på den utan att spännas fast, men det finns fästöglor för att kunna dra spännband på sidorna ifall så önskas. Lyfter inte jättehögt så jag kan väl inte direkt säga att den ökar bekvämligheten på mekandet (som en såndär skylift som wonderwizard länkade skulle göra, blev köpsugen nu!) men den duger gott när man behöver ta loss fram- eller bakhjul.
 

KixGirl

Utanlem
Gick med
6 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Börjar bli lite många nu...
Som sporthojsägare som servar och mekar själv skulle jag inte tipsa om den som lyfter under, som en crosshojslyft. Du kommer tröttna skitfort på att plocka bort kåporna varenda gång du ska ha upp hojen.
Jag har depåstöd, ett fram och ett bak, beroende på vad jag tänkt göra med hojen. Eller ja, eg har jag två fram. Hade en vanlig först men skaffade så småningom en som lyfter i kronan (Biltema), ovärdeligt när man ska ha lös framhjul och/eller gaffel.
Den där som lyfter i sidan är jag lite skeptisk till. Visst är det himla smidigt med bara en lyft, du kan rulla runt på hojen på plana underlag och den står stadigt. Men den hamnar ju i vägen om du ska meka på den sidan (kanske går att höja från valfri sida?).
Men som sagt, det är ju helt upp till dig att fundera på vilka lyftbehov du har med din hoj.
Lycka till! :)
 

saverman

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Linköping
Hoj
Honda CBR1000RR 2012
Att den skulle vara i vägen har du ju rätt i men jag tror inte att det skulle vara så ofta som det ställer till det.

Vad tror ni om den eventuellt skeva påfrestningen från att enbart lyfta på ena sidan? Kan det påverka på något sätt att bara få hänga där i några månader?
 

raggeerz

Medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 1000 RR ABS -10, Yamaha R1 -09, Husaberg FE 450 -04
Att den skulle vara i vägen har du ju rätt i men jag tror inte att det skulle vara så ofta som det ställer till det.

Vad tror ni om den eventuellt skeva påfrestningen från att enbart lyfta på ena sidan? Kan det påverka på något sätt att bara få hänga där i några månader?

Jag kan ju bara tala utifrån egen erfarenhet,
men min Fireblade har hängt i ena sidan sen 2011.
Än har den inte ramlat av, och jag har svårt att tro att den nånsin kommer att göra det.
Det är ett Bursig-ställ jag har.
Jag ser bara två problem med stället:
- Det är lite otympligt att få med sig på bandagar, men det går att remma fast på ett släp.
- Ska du meka på sidan där stället är, blir det lite trångt eller går inte alls. Då är det bra att ha nåt annat "normalt" ställ till hands, eller sidostödet. Å andra sidan har jag själv knappt råkat ut för det problemet.

Fördelarna är många och jag tycker att de överväger. När hojen väl hänger på stället kan du snurra runt den, rulla iväg den om underlaget är någorlunda plant, det är lätt att få upp hojen på det, det är perfekt i trånga utrymmen eftersom du kan snurra på hojen. En skön grej jag upptäckt är att efter ett pass/heat när man är trött slipper man backa in hojen i depåboxen/tältet. Kör rakt in, lyft upp det på stället (som du ställt i rätt position innan du körde ut, eller bett din mek/tjej/kompis att göra) och snurra hojen i den position du vill ha den.
 

saverman

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Linköping
Hoj
Honda CBR1000RR 2012
Lutar mot att jag får beställa ett.

Kan det skilja så mycket modellerna emellan? Den jag länkade till i början var snäppet billigare.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Jag kan ju bara tala utifrån egen erfarenhet,
men min Fireblade har hängt i ena sidan sen 2011.
Än har den inte ramlat av, och jag har svårt att tro att den nånsin kommer att göra det.
Det är ett Bursig-ställ jag har.
Jag ser bara två problem med stället:
- Det är lite otympligt att få med sig på bandagar, men det går att remma fast på ett släp.
- Ska du meka på sidan där stället är, blir det lite trångt eller går inte alls. Då är det bra att ha nåt annat "normalt" ställ till hands, eller sidostödet. Å andra sidan har jag själv knappt råkat ut för det problemet.

Fördelarna är många och jag tycker att de överväger. När hojen väl hänger på stället kan du snurra runt den, rulla iväg den om underlaget är någorlunda plant, det är lätt att få upp hojen på det, det är perfekt i trånga utrymmen eftersom du kan snurra på hojen. En skön grej jag upptäckt är att efter ett pass/heat när man är trött slipper man backa in hojen i depåboxen/tältet. Kör rakt in, lyft upp det på stället (som du ställt i rätt position innan du körde ut, eller bett din mek/tjej/kompis att göra) och snurra hojen i den position du vill ha den.

Tycker du verkligen att det är så jobbigt att backa in hojen?

Min erfarenhet av stödet är att det är riktigt bra för det mesta men ffa suveränt till allt fjädringsmek. Att ställa hänget blir helt plötsligt hur enkelt som helst.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Fjädringen behöver du aldrig avlasta, den påverkas inte överhuvudtaget av att stå med vikten på.
Den kan stå 30 år utan att det blir någon skillnad.
Däremot däcken kan ta skada, men där tror jag mer på det någon skrev om att trycka in rejält med luft.
Men att kunna flytta runt den enkelt om man har platsbrist kan ju vara bra, så där finns ju en bra poäng.
 

raggeerz

Medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 1000 RR ABS -10, Yamaha R1 -09, Husaberg FE 450 -04
Tycker du verkligen att det är så jobbigt att backa in hojen?


Mja, det beror en del på omständigheterna: Hur varmt det är, hur gammal man är, hur mycket sladdar och andra grejer som ligger i vägen och bara väntar på att få kasta sig om foten när man håller på att backa in hojen...
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Mja, det beror en del på omständigheterna: Hur varmt det är, hur gammal man är, hur mycket sladdar och andra grejer som ligger i vägen och bara väntar på att få kasta sig om foten när man håller på att backa in hojen...
Aha....


För litet garage alltså,
:fakta
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top